Tekniske data

  • Lengde (LOA): 13,60 m
  • Bredde: 4,20 m
  • Dybde: 1,05 m
  • Vekt: 11,200 t
  • Diesel: 1200 l
  • Vann: 400 l
  • Septik: 300 l
  • Motor: 2x435 hk
  • CE-merke: B
  • Materiale: Håndlaget Divinicell glassfiber
  • Passasjerer:12
  • Pris m. 2 x Volvo Penta D6/435 hk, fra: 4,5 mill

Skroget er nykonstruert, og i den første båten sitter to D6-motorer koblet til V-drev med aksling og separate ror. Skroget blir nå tilpasset, slik at IPS og Zeus kan installeres. Som vanlig på en splitter ny båt, er det en rekke detaljer som skal justeres og finpusses. Blant annet var det montert for små propeller. Med riktige propeller og en litt lavere totalvekt, forventes toppfarten å havne på ca. 33 knop.

To egenskaper imponerer umiddelbart. Allerede ved drøye 11 knop begynner skroget å slippe hekkbølgen, og båten har usedvanlig gunstig svingradius, både ved 20 knop og ved tilnærmet toppfart. Nettopp bedre svingegenskaper er jo en av fordelene med IPS og Zeus, men det spørs hvor mye bedre dette kan bli her.

Det er Skorgenes-sjefen Roar Strømsnes som er konstruktør. Både linjene i skroget og overbygget er moderne og harmoniske. Vi vil betegne båten som lekker i det store og hele, men det er plassen og løsningene inni som imponerer aller mest.

Fra den store, integrerte badeplattformen er det åpning i akterspeilet til akterdekket. I babord side er det en fast L-formet benk, og flybridgen er trukket så langt akterover at den gir beskyttelse og tak over akterdekket. Med kalesje på plass, blir dette et stort, tørt rom, og skulle det komme noe regnvann eller overvann på sidedekkene, vil dette dreneres ut før det når akterdekket.

Gode trinn fører opp til flybridgen. Herfra er det fin sikt, og man finner to gode stoler ved førerplassen, en sofa og en stor solmadrass. På targabøylen er det plass til diverse antenner og utstyr.

=

=

Store skap og flott bad

Inn i skutas herligheter kommer man gjennom en stor skyvedør, og rett innenfor til babord ligger nedgangen til akterkabinen, omtrent slik vi kjenner det fra Viknes 1030, den nye 1080-modellen og den nye Askeladden Commuter 11.

Akterkabinen byr på en stor dobbeltkøye som ligger langskips over mot babord side. Tre vinduer i skutesiden bidrar til en lys og trivelig kabin. På testbåten var det montert TV og DVD-spiller.

Første eksempel på at dette er en voksen båt med stort volum, viser seg ved at det rett foran trappen er et separat toalettrom; det er overraskende rommelig og har en stor vask, men ikke dusj. Dette er også ment å være båtens "dagtoalett" med enkel adkomst fra akterdekk og salong. Akterkabinen har også et ganske stort garderobeskap.

Den separate midtkabinen byr også på en dobbeltseng plassert på tvers, og den når man via nedgangen foran i dekksalongen. Også her er det tre vinduer i skutesiden og et kjempestort garderobeskap.

Eierens kabin ligger forut og har en stor, senterplassert dobbeltseng med stort stuverom under. En fiks detalj er blå diodelys som en del av dekoren. I denne kabinen er det også et stort garderobeskap - kanskje har Skorgenes 445 de største garderobeskapene i klassen?

Litt underlig er det at eierkabinen ikke har egen inngang til det store toalettrommet - unnskyld: badet - i styrbord side. Her er masser av plass og integrert vaskemaskin med tørketrommel. Med dette rommet setter Skorgenes en ny standard for "våtrom", selv i 45-fotsklassen.

=

Velutstyrt pantry

Førerplassen har to komfortable stoler med utfellbart midtarmlene, vippeputer, høye rygger og komfortabel stopping. Selve førerplassen er moderne utformet, og hele feltet under frontvinduene er støpt i mørkegrått - altså ingen reflekser!

Motorkontrollene er plassert lavt og i en posisjon som gjør dem bedre å bruke om farten hele tiden må justeres ute i stor sjø. Kun de viktigste bryterne er plassert ved rattet og dermed blir det hele mer ergonomisk og ryddig. Resten av bryterne er flyttet over til panelet i babord side foran sittegruppen.

Sikten fra skipperstolen er bra, og elektrisk vindu i siden og kraftige vinduspussere liker vi. På kommende båter skal stolene løftes noen centimeter.

Aktenom førerplassen finner man et stort og velutstyrt pantry med dobbel vask, kombinert grill/mikrobølgeovn, oppvaskmaskin, stort kjøleskap og egen 80-liters fryseboks. Sistnevnte sitter i en stor skuff, plassert under førerplassen. Forrest i pantryet er det en uttrekkbar seksjon med skuffer til glass, bestikk og servise - smart.

=

Flott komfort

Den U-formede sittegruppen byr på fin sitteplass for minst seks personer og har et tilhørende veldimensjonert bord med stort barskap under. En av de nye og smarte detaljene, er den ene sitteplassen i akterkant. Her kan man sette seg behagelig til rette, og når man lener seg tilbake, vil kroppstyngden hjelpe deg å finne ønsket posisjon. På langturer vil dette være en flott komfortdetalj.

I dekksalongen er det valgt puter og stoler i beige skinn med mørkere puter øverst. Fargevalget gir et lunt og behaglig inntrykk.

Båten byr på flere smarte detaljer, som for eksempel et spesielt indirekte lys i taket som ikke vil ta nattsynet fra skipperen. Og frisk luft blåses gjennom flere små dyser oppe i taket, noe som forhindrer duggdannelser når fuktigheten ute er høy.

Det aller beste med båten er at det er så godt med plass. Man kan enkelt bevege seg rundt uten å dulte borti noe som helst. Med sine 44,5 fot er dette selvsagt en stor båt, men det fine er nettopp at den ikke føles så veldig svær. Hopper man opp i en båt på rundt 50 fot, får man opplagt enda mer plass, men samtidig øker pris, forbruk og vedlikehold betydelig. Skorgenes 445 føles umiddelbart som akkurat passe, også når den skal manøvreres på plass i havn.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!