Viknes 1080 er fullt og helt utviklet hos Viknes. Kort og godt fordi man vil beholde kompetansen i huset på plugg og formbygging.

Det nye skroget har fått markant mer overheng i forskipet sammenlignet med 1030-modellen. Bunnen er blitt skarpere i forskipet, bredden er større og med lengre vannlinje får man et enda mer harmonisk skrog - både når det gjelder gangleie og stabilitet.

Når båten ligger ved siden av de andre Viknes-modellene, er det lett å se at Viknes 1080 har fått et mer moderne formspråk. De nedsenkede sidedekkene og skansekledningen rundt fordekket er detaljer med særpreg. Styrehustaket og akterspeilet har fått mer avrundede former. Spissere forskip og større overheng bidrar også til et mer moderne design. Første byggenummer ved kaia har en svak gråtone i overbygget og et mellomgrått skrog.

- Standardfargen er hvitt overbygg og skrog, sier "Hr. Viknes", Jan Inge Sivertsen. - Denne båten skal vi ha her som test- og demonstrasjonsbåt. Vi valgte å prøve ut en annen farge, blant annet for å dempe de hvite flatene i sterkt sollys. Da valgte vi også et mørkere grått skrog.

Viknes-teamet har ikke tatt syvmilsteg ut i det ukjente. De har høstet haugevis med erfaringer fra tidligere modeller og finpusset konseptet i små og store detaljer.

Resultatet er en stor familiebåt med mye boplass. At Viknes 1080 er en barsk helårsbåt, er det ingen tvil om. Men den er også en trivelig turbåt sommerstid, med fin dekksalong som kan åpnes opp. Og på akterdekket og badeplattformen kan badelivet nytes. Står dykking og fiske på ønskelisten, er det bare å klappe ned benkene akter og sette i gang. Båten har et stort bruksområde og fine fartsegenskaper. Med kategori CE A blir dette langt nærmere en tiger enn en pusekatt når værgudene blir grinete.

Prøveturen

Med kraftpluggen fra Yanmar på 466 hk og baugpropell, manøvrerer Viknes 1080 fint i havn. Vil man bli helt konge i havna, kan en akterthruster monteres.

Byggenummer 1 veier ca. 8,5 tonn. Ifølge produsenten er det litt for mye, og produksjonsmodellene skal gjøres 400-500 kg lettere.

Med helt fersk motor, drøyt fire timer på telleren, og en valgt propell ut fra grovberegning av vektene, oppnår vi drøye 27 knop. Tankene er tilnærmet fulle og det er fem mann om bord. Med to mann mindre økes farten til nærmere 29 knop. Dette tyder på at propellen er på grensen til å være i største laget. Med noen hundre kilo lettere båt og en litt mindre propell, er det all grunn til å forvente en toppfart på rundt 30 knop med den største motoren.

Der Viknes 1080 har sin aller sterkeste side, er ved cruising i 22-23 knop. I den hastigheten blir båten en skikkelig "milsluker" med fornuftig forbruk og behagelig støynivå.

Med skyvedøren lukket er støynivået ganske lavt selv ved høyt turtall, men Viknes er likevel ikke helt fornøyd; perfeksjonering av lydisolasjonen er en av oppgavene som venter de kommende ukene.

På prøveturen suser vi av gårde på mest flatt vann. Båten reiser seg til et visst nivå og trimmes greit ned med flapsene. I hele fartsregisteret er det fin sikt fra styrehuset.

Hekkbølgene vi passerer, skjærer skroget mykt og komfortabelt gjennom. Viknes 1080 virker umiddelbart tørr, og der den virkelig imponerer, er i maksimale svingmanøvrer fra tilnærmet toppfart.

Halvplanere har vanligvis en trist tendens til å miste stabiliteten når hastigheten passerer gode tyve knop. Her er det ingen merkbare tendenser til det. Viknes 1080 ligger rolig og stabilt. Enda tristere blir de fleste halvplanere når de presses inn i krappe svinger fra høy fart. Da stikker mange baugen ned og løfter på akterskipet. Resultatet blir kavitasjon og rask fartsreduksjon. Viknes 1080 kan legges inn i maksimal sving fra toppfart. Den krenger lite og sitter så fast gjennom svingene at sentrifugalkraften sliter i kroppen. Hele veien igjennom holder Viknes 1080 samme stilling og fartsreduksjonen blir minimal. Etter flere krappe svinger, konkluderer vi med at dette nesten er som å kjøre en helplaner med hekkaggregat. Det sier ikke så lite, og viser at Viknes har fått fram et vellykket skrog med flott balanse.

Vi skal ganske sikkert ut på flere testturer med denne skuta, men førsteinntrykket er gjennomgående positivt.

CE kategori A-båt

Målet er at Viknes 1080 skal klassifiseres som en CE kategori A-båt. Da er det mange krav som skal oppfylles. En sak er at båten skal klare seg ute på havet i det meste av vær og sjø. Båten skal også tilfredsstille strenge krav til stabilitet og ha høy sikkerhetsgrad mht. vanninntrengning.

Akkurat derfor er luftinntakene til motor, varmeapparat og ventilasjonsanlegg i dekksalongen plassert i den opphøyde delen akter på styrhustaket. Viknes 1080 skal klare en krengning på ca. 70 grader uten at det kommer vann inn i motorrom eller båten ellers.

Den generelle sikkerheten er økt ved at sidedekkene er nedsenket à la "walk-around". I forhold til akterdekket ligger sidedekkene langs hytta et trinn opp. Lenger fremme er det enda et trinn opp til fordekket. Her er det skansekledning rundt hele fordekket. Totalt bidrar dette til økt sikkerhet for dem som skal bevege seg rundt på Viknes 1080. At det gir mer "skipspreg" er en designmessig gevinst som forsterker båtens barske image. Problemet i denne sammenhengen er at regn og overvann ikke renner rett av fordekk og sidedekk, men følger sidedekkene akterover. Løsningen ligger i solide dreneringer akter på sidedekkene. Her vil det meste av vannet forsvinne ut før det når akterdekket.

Solid, høy pulpit og tilhørende siderekker bidrar til en svært høy grad av sikkerhet, enten man ligger ute på havet eller når barna løper rundt på Viknes 1080 i havna. Mellom den store badeplattformen og akterdekket er en ganske stor dør. Her er ingen trinn, men en skråflate; det gjør det enklere å bevege seg og man kan også komme om bord i rullestol.

Sidedekket på styrbord side er 5 cm bredere enn på babord. Dette er altså hovedgangsonen mellom akterdekk og fordekk.

På det store akterdekket danner to nedklappbare benker en L-formet sittebenk med plass til 5-6 personer. Med bord og noen løse stoler får man en stor sittegruppe her ute.

I styrbord side på akterdekket er det en liten vask med trykkvann plassert under lokk. I skapet under sitter propanbeholderen. Den utvendige styrposisjonen er plassert om styrbord og skapet under er tørkeskap for våte klær. I konsollen om babord ligger luftkanalene til blant annet motorrommet. Her sitter en elektrisk vifte som starter samtidig med motoren og bidrar til at den store turbomaskinen får tilstrekkelig med luft. Overtrykket som dannes skaper god luftsirkulasjon i motorrommet. En svært viktig detalj - spesielt når lufttemperaturen stiger på varme sommerdager.

På badeplattform og dekksflatene benyttes steam-tre i stedet for teak. Likheten er slående, bortsett fra at mønster og overflate er litt grovere.

Innvendig

På innsiden av den brede skyvedøren er nedgangen til akterkabinen rett innenfor til babord. To trinn ned ligger en god dobbeltkøye på tvers. Pantryet er plassert bak skipperstolen i styrbord side. Dette har ideell arbeidshøyde, og man har funnet plass til både stekeovn, skuffer, skap og et stort kjøleskap. Under førerstolen finner vi en nedfelt fryseboks. Over pantryet er det overskap og helt i akterkant er et bryterpanel plassert.

I forhold til 1030-modellen er dekksalongen i Viknes 1080 40 cm lenger. Sammen med økt bredde er volumøkningen på plass og bedre romfølelse er oppnådd.

Resten av dekksalongens babord side opptas av en gedigen sittegruppe og et stort spisebord. På endene av bordet er det smale vippeplater. Når de er slått opp, kommer de utfreste koppholderne fram. Disse passer perfekt til kaffekoppene i Viknes-serviset. Under bordet er barskapet.

Skipperen har ingen grunn til å klage. Skipperstolen i Viknes 1080 er konturformet og komfortabel, og kan dreies mot spisebordet.

Skyvedøren i siden er et stort pluss. Den gir kjapp ventilasjon og rask tilgang til sidedekket - praktisk ved tillegginger om skipperen er alene. Instrumentbordet er passe kompakt og moderne. Her er plass til en stor, 15-tommers integrert skjerm. I takkonsollen sitter kompasset, radio/cd og det er plass til ekstra instrumenter.

Totalt sett er dekksalongen rommelig og man har fin sikt i alle retninger. Utvilsomt en koseplass selv om regnet høljer ned.

Betegnelsen "helårsbåt" er selvsagt dekkende, men da tenker man ofte på bruksegenskapene i kaldt og dårlig vær. Det som ofte glemmes, er komforten i maks sommervær. Ikke noe problem her: Opp med skyvedøren akter og i siden, opp med skyvevinduet i babord side. Trykk så på de to knappene i taket, og to store takluker åpner seg. Med alt åpent, blir båten øyeblikkelig sommerlig og svært luftig.

Under dekk

To trinn ned havner man i en liten gang. I trappetrinnene er små stuverom. Døren til styrbord åpner til midtkabinen med enda en dobbelkøye på tvers. Forkabinen har en midtstilt dobbeltseng, fin romfølelse, åpningsbare ventiler i skutesiden, stor takluke med blendingsgardin, mange stuverom, småskap oppe under sidedekkene og et hengeskap i styrbord side. Det er ikke stort, men her er plass til å henge restaurantantrekket på 3-4 hengere.

Babord dør fører inn til toalettrommet. Her er det et eget dusjkabinett med glassdører og full ståhøyde, en stålvask med en ganske stor plate rundt, og toalettet er praktisk plassert mellom skott og dusjkabinett.

Totalt byr Viknes 1080 på tre separate sovelugarer med tre dobbeltkøyer, mange skap, stuverom og et toalettrom som er gjennomtenkt og velfungerende.

Tekniske data
  • Lengde over all: 11,9 m
  • Lengde skrog: 11,4 m
  • Bredde: 3,62 m
  • Vekt: ca. 8000 kg
  • Dypgang: 0,95 m
  • Motorer: 350-500 hk
  • Motor testbåt: 466 hk
  • Dieseltank: 900 l
  • Vanntank: 400 l
  • Køyer: 6
  • Kabiner: 3
  • CE-kategori: A
  • Pris, fra: Kr 2 400 000
  • Pris testbåt: ca. Kr 2 900 000
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!