Tekniske data

  • Største lengde (LOA): 12,03 meter
  • Bredde: 3,92 meter
  • Diesel: 1000 liter
  • Vann: 450 liter + 70 liter varmtvann
  • Septik: 300 liter
  • For mer informasjon: www.sagaboats.no

Den norske båtbyggerne Saga Boats AS på Selje har de siste årene arbeidet intenst med utviklingen av Saga 385, den største modellen i dagens Saga-flåte.

- Prøvekjøringen var meget vellykket, og båten lever opp til forventningene våre, melder verftet.

Saga 385 skal være konstruert og utviklet helt fra grunnen av med hjelp av moderne utviklingsmetoder. Verftet har hatt fokus på bruk av miljøvennlig materialer.

I tillegg til bruk av moderne teknologi bygger Saga 385 videre på kjerneverdiene fra suksessmodellen Saga 315, kombinert med en ny og mer moderne linjeføring.

Les vår test av Saga 315 her.

Tradisjonelle verdier

Skroget er en ren halvplanende konstruksjon utformet for singel motorinstallasjon med V-gir direkte på motoren og rett aksel.

- Dette skal gi en godt sjødyktig båt med god driftssikkerhet og lave driftsutgifter, forklarer Refsnes.

Båter i samme klasse:

Bénéteau Monte Carlo 37: Smukk sportscruiser

Ferretti 470: Vakre former fra Italia

Nå gjenstår det mindre interiørdetaljer før båten lanseres på fabrikken i Selje 6. desember og produksjon kan igangsettes, tross permitteringer og nedgangstider.

Bobåt til helårsbruk

Bokomforten skal være på topp med gjennomgående ståhøyde, tre doble lugarer, lagringsplass og et rommelig bad med dusjkabinett. Sittegruppen i cockpit byr på utsikt til alle kanter. Fremre del av sittegruppen er vendbar, slik at totalt tre personer kan sitte i fartsretningen ved dashbordet.

- Vi har gjennom hele produktutviklingen lagt stor vekt på smarte og innovative detaljer. For eksempel har dashbordet plass for all instrumentering og kan leveres med to 15-tommers skjermer om ønskelig. I tillegg er alle flater ved frontvinduene antirefleksbehandlet for bedre sikt på solfylte dager, sier Refsnes.

Kjøpe båt? Se alle våre båttester.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!