Kort sagt:

+ Fine halvplaner-egenskaper

+ God totaløkonomi

+ Tilstrekkelig plassforhold

+ Tekniske installasjoner


- Middels fartspotensial

- Omfattende akterkalesje

Konsept

Når du setter føttene på akterdekket til Saga 310, føles det nesten som å komme hjem til sin egen stue etter en lang reise. Her finnes en atmosfære av velprøvd tradisjon, samt et og annet nytt designpåfunn som viser at verftet på Selje i Sogn og Fjordane tenker fremover. Dette er nemlig den interiørmessige oppfølgeren og arvtakeren til deres velkjente 29-foter med hardtop, som nå går ut, mens skroget stammer fra den halvplanende Saga 315.

Sjøegenskaper: 4

At konstruktør Eivind Amble tradisjonen tro har signert verket i samarbeid med Saga selv, merkes på flere måter. Med midtstilt motor, strak aksling, kjøl og ror vet vi hva som venter av sjøegenskaper fra denne halvplaneren: Det går fjellstøtt fremover.

Med et relativt spist forskip, dyp kjøl og bredt akterparti pløyer den seg stilfullt gjennom blikkstille fjorder. Den skal også kunne takle heftige manøvrer medsjøs, men dette fikk vi ikke testet på en vindstille Oslofjord.

Vi noterer uansett at retningsstabiliteten er fin, og at ingen vingling merkes på kjølen ved fullt pådrag. Selv ved maks rorutslag i høy fart skjedde ikke annet enn at båten krenget.

Førerplass: 4

Tar vi turen under tak, finner vi kapteinskrakken styrbord hvor du har god sikt i alle retninger. Her er det god ståhøyde, og vi sitter høyt og komfortabelt.

Det fastmonterte passasjersetet har plass til to. Det er ikke spesielt fleksibelt eller sosialt akkurat i denne avdelingen, men skulle det blåse opp, kan du i stedet glede deg over at Saga nå har fått på plass til to kraftige vindusviskere som lett vil flytte unna vannet om det dumper ned solide dråper.

Ergonomien er grei. Du når det du skal nå fra din posisjon sittende, og du har også god kontroll stående. To store gjennomsiktige takluker sørger for rikelig med lys, og man får lyst til å bli værende både bak det femeikede italienske rattet og i navigatørsetet.

Uteplass: 4

Akter finner vi en innbydende sittegruppe med U-sofa og en liten benk i styrbord, fulgt av en åpning akter ut til en rommelig badeplattform med dusjuttak og stige.

I denne avdelingen kan man se for seg mange gode stunder rundt bordet under åpen himmel eller kalesjen. Den tar i så måte også opp arven etter 29-foteren, selv om den hadde en mer beskjeden utrustning akter.

Den integrerte badeplattformen var ikke å finne på forgjengeren, men samtidig kan vi styre vår begeistring for den uunngåelige kalesjemengden vi nå står igjen med i 310.

Inneplass: 4

Forut i eieravdelingen er plassen unyttet godt. Etter litt puteflytting er det overnattingsplass for to, og du har også småskap og hyller nok til å kunne legge fra deg medbrakte nødvendigheter.

Lyse farger skaper en trivelig atmosfære tross mørke teaklister og -skott. Badet/toalettet styrbord er passe stort og har det du trenger; her kan en velvoksen person på minst 1,86 ta seg en dusj.

Midtkabinen - som også rommer to personer - entres via forhøyningen i babord, hvor man finner rikelig med skap og skuffer like ved.

Motor: 4

Letter du på luken til motorrommet, finner du en Volvo Penta D4 på 260 hestekrefter. Denne utrustningen kler båten greit etter vår smak, men Saga 310 kan også leveres med D4-225. Støynivået er blitt noe lavere enn i skrogsøsteren 315. I motorrommet videreføres også det solide førsteinntrykket, med forskriftsmessig automatisk brannslukking, stoppkraner på vanninnsuget og doble slangeklemmer, samt god orden på det elektriske.

Grovfilteret for kjølevannet er for øvrig smart plassert under benken i babord akter for lett tilgang og inspeksjon. Elektriske fremføringer og kabeldimensjoner ser ordentlig ut. Akter finner vi to batterier i egen kasse, med tilgang til fire hovedbrytere i salongen imellom.

Under dekk akter finner vi både mekanismen for nødstyringen og god stuveplass.

Fart og støy: 3

Toppfarten på vel 22 knop er nok ikke å anbefale for langturen; det ideelle fartsområdet ligger rundt 17-tallet om du setter pris på behagelig forbruk og rimelig støynivå.

Ellers er det positivt at båten ikke trekker med seg eksosen på laveste fart, rundt 3,5 knop.

Økonomi: 5

Med pris fra ca. 1,3 millioner får du utvilsomt mye båt for pengene ved å velge Saga 310 som feriebåt. Det er riktignok noen nødvendigheter på listen over tilleggsutstyr som heiser opp prisen noe. I tillegg gir det halvplanende skroget og moderate motoriseringen drivstoffkostnader som er hyggeligere enn andre tilsvarende store, planende båter. Båten virker bra kvalitetsmessig, og det solide merkenavnet bidrar til en antatt høy verdi som brukt.

Saga 310 scorer høyt på solid finish og fine kjøreegenskaper. Planløsningen antyder at man sikter seg inn mot kjøpere sørfra, men båten har også en del til felles med typiske vestlandsbåter. Til langfart ville vi kanskje heller velge Saga 315, men rikelig med stuveplass om bord gjør sjølivet i 310 relativt enkelt.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Saga 310 er en vellykket halvplaner, med bra boforhold og en åpen uteplass.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!