Mandag leveres Askeladden til skifteretten. 163 ansatte mister jobben, og hva framtiden vil bringe, er usikkert.

Får man problemer med en motor, en GPS eller annet utstyr på en Askeladden, er en av forhandlerne riktig sted i henvende seg. Selv om Askeladden er konkurs, vil reklamasjoner i henhold til Kjøpsloven gå tilbake på leverandørene.

Se våre tester av Askeladden-båter her.

Får du eksempelvis havari på en nyere Mercury-motor som er levert med båten, er det motorimportøren som overtar ansvaret ovenfor kjøperen. Dette gjelder også andre produkter som er levert med båten - eksempelvis kartskjermer, varmeapparater, kjøleskap etc.

- Eksisterende kunder som får et problem, bør i første omgang henvende seg til en av Askeladden-forhandlerne, sier markedssjef Leif Bergaas i hos den konkursrammede produsenten.

- Litt verre vil det være dersom det oppstår en feil som skyldes Askeladden. Da har man mindre muligheter for å få hjelp - eksempelvis dersom det gjelder en støpefeil eller ren produksjonsfeil. Et krav må da fremmes ovenfor konkursboet, og hva det kan resultere i, vet vi ikke.

KREVDE SITT: Utviklingen av Askeladdens nye flaggskip Commuter 11 krevde nok sin del av pengebingen.

I det blå

Spikeren i kista for Askeladden var hovedsakelig at flere forhandlere som skylder Askeladden penger, ikke klarte å gjøre opp for seg. Hva det betyr videre framover for disse forhandlerne, er uvisst. Per i dag har Askeladden bare litt over 100 båter på lager ved fabrikken, og det er helt normalt på denne årstiden.

Mandag går turen til skifteretten, men produksjonen stoppet helt opp for en tid siden, både ved anlegget i Os og i Polen.

Noen investorer har meldt sin interesse for å starte opp virksomheten, men hva som vil skje etter konkursen, vites ikke. Om et eventuelt nytt firma vil påta seg reklamasjonsansvaret ovenfor nåværende eiere, er derfor helt i det blå.

Redusert bruktverdi

For eiere av nyere Askeladden-båter er ikke dette noen gunstig situasjon. Man må forvente at båtene som er på lager og det som står på lager ute hos forhandlerne, vil bli solgt til reduserte priser. For en eier av en nyere båt er det derfor all grunn til å tro at verdien på bruktmarkedet derfor er markant redusert.

Det beste rådet til eiere av Askeladden-båter vil derfor være å beholde båten og satse på at verdien kan stige dersom produksjonen kommer i gang igjen. Da vil også bruktbåtprisene stabilisere seg og i beste fall gå noe opp. Men det vil antagelig ta et par-tre år.

Noen båtbyggere klarer seg bedre i krisetider. Les om Sagas nye storsatsing kalt Saga 385.

Askeladden har i det siste forsøkt en frivillig gjeldsordning. Med dette som bakgrunn har man derfor ganske god oversikt over dagens status. Den viser etter de opplysningene som nå foreligger, at man har en gjeld på rundt 170 millioner kroner.

Havari

En av Norges mest tradisjonsrike båtprodusenter har totalhavarert. Båtmarkedet var allerede redusert før finanskrisen slo til, og det er ikke mye som tyder på at markedet vil bedre seg i nær framtid.

Askeladden har vært et industrieventyr, og de siste årene har man utviklet nyskapende og spennende modeller som har markert seg som framtidsrettede og proppfulle av innovative detaljer. Askeladden Commuter 11 (les test av båten her) er det beste eksempelet i så måte.

At Askeladden nå går ned med mann og mus, er en trist historie for den samlede norske båtbransjen, som jevnt over sliter i kraftig motvind.

Kjøpe båt? Se alle våre båttester.

Les også:

Også nybilsalget synker - og dieselbølgen er i ferd med å legge seg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!