4 merker og 4 modeller 10 går fram! Sjekk tabellene nederst.

Finanskrisen legger en demper på nybilsalget. Men hva betyr det for deg? Det finnes faktisk en rekke interessante trender å lese seg til mellom tallene blant de tross alt mange nye biler som fortsatt selges.

Se vår guide til nybilkjøp på nett

Og dersom du, på tross av krisen, har tenkt å kjøpe ny bil, så er det mindre prisgap mellom din gamle bil og den nye enn det ellers ville vært.

Og har du bensinbil og/eller firehjulstrekker, kan tallene tyde på at bilen din holder seg bedre i verdi enn de verste pessimistene har spådd.

Se også vår bruktkjøpsguide

Fortsatt høye tall

La oss se på hovedtallene og sammenhengene: Først har vi det ubestridte faktum at finanskrisen skaper bekymringer (for reelt dårligere kjøpekraft har vi tross alt ikke ennå).

Bekymringene fører til at nybilsalget synker - helt konkret med 28 % i oktober måned målt mot oktober i fjor. Det gjør at vi nå akkumulert ligger 12,5 % bak samme periode i fjor.

Vår kilde til salgstall er Opplysningsrådet for Veitrafikken. I deres kalkulator kan du se måned for måned hva som er registrert på hele 2000-tallet.

Ny bil billigere?

Resultatet av et dårligere nysalg enn ventet er imidlertid gjerne gode nyheter for de mange som likevel skal kjøpe bil. For bilselgerne har jo sine budsjetter de skal nå, og de kan ofte bygge på optimistiske prognoser. Derfor er det nå langt flere gode tilbud og prutemuligheter rundt om enn i normale tider.

Sjekk Klikks nybiltester før du kjøper.

illustrasjon salget oktober 2008=

VINTERLAND: Firehjulsdrift er ikke CO2-gunstig, men det er stadig populært, og står for rundt 25 prosent av nybilsalget. © Haakon Førde

Bensin-fordel

Dieselbølgen er på vei tilbake. I oktober i fjor lå den på 77 prosent, i år er den under 69 prosent. At den kraftige flukten fra bensin til diesel har avtatt, betyr en fordel for deg som i dag er bensinbileier, og de fleste bruktbiler på markedet har fortsatt bensinmotor. Og det betyr at du kan få mer igjen for din brukte bensinbil enn du en stund kunne frykte.

Les også Bensin slår tilbake, med video av nye Toyota Avensis.

4x4-faktoren

I oktober i fjor lå 4x4-andelen på 23 prosent, i oktober i år er den over 25 prosent. Tallene kan sikkert tolkes i flere retninger, men én ting er sikkert, krise eller ei: Firehjulsdrift er stadig svært populært.

Det betyr blant annet at de mange SUVene som er solgt de siste årene fortsatt vil holde seg brukbart i pris - selv om de drikker mer drivstoff enn miljøet har godt av.

Fire vinnermerker

Ford er så langt årets klare vinnermerke: De har solgt 16 prosent flere biler enn i fjor på samme tid. Selv i oktober har de solgt flere enn i oktober i fjor. Nye Ford Mondeo, den nest mest solgte bilen i Norge i år, er en klar årsak til Fords topp-plassering.

Men også Audi, Nissan og BMW gjør det skarpt. Nissan kan i stor grad takke Qashqai for suksessen så langt i år. Men det er også verdt å merke seg at den har falt som en stein på tabellene i oktober. Det kan skyldes det negative fokuset på SUVer, men kan kanskje også ha sammenheng med at Qashqai-kjøpere nå heller venter på nye Nissan Qashqai +2. Les vår prøvekjøring her.

Også BMW gjør det skarpt i år. Nær 10 prosent framgang i et marked hvor miljøfokuset er sterkt - det kan ikke bety annet enn at merket har fått uttelling for sin langsiktige tunge satsing på "Efficient Dynamics". I motsetning til de aller fleste konkurrenter greier BMW å holde både ytelser og kjøreglede oppe, samtidig som de har redusert utslippene kraftig.

Fortsatt usikker på om økonomien tåler nybil? Sjekk vår artikkelsamling om renter og økonomi!

illustrasjon salget oktober 2008=

BEGRENSNINGER: Men selv med 4x4 er det fort gjort å kjøre i grøfta, selv for erfarne bilister. © Haakon Førde

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!