Kort sagt:

+ Stor plass under dekk

+ Gedigen uteplass

+ IPS-motorisering


- Høye driftsutgifter

- Bredt baugparti

Om båten

Bavaria 42 Sport er den største som til nå har forlatt verftet i Sentral-Europa. Mye båt for pengene-imagen settes på prøve i den nye størrelsesklassen; det er liten tvil om at båtkjøperne krever mer kvalitetsfølelse for pengene i 40-fotsklassen. Designet er først og fremst myntet på å gi mye plass ombord.

Sjøegenskaper: 3

Den brede, høye og relativt tunge båten cruiser forholdvis lett under uprovoserende forhold. Når vi en gang i mellom treffer på tyngre hekksjø, stanger det brede forskipet i bølgene, og selv om ikke for mye sprut finner veien over vindskjermen, ser vi på vannmassene at vi ikke har med den mest strømlinjeformede farkosten å gjøre. Like fullt er styringen svært så presis, og selv om båten verken er spesielt sportslig eller kjørevillig, har man det ganske så komfortabelt høyt oppe ved førerposisjonen.

Førerplass: 4

Førerposisjonen i Bavaria er praktisk og trivelig, om ikke spesielt spennende. Alene sitter man godt på benken, men for to voksne blir den i trangeste laget. For en cruiser i denne størrelsen er førerkomforten uansett tilstrekkelig. Instrumenter, betjening og elektronikk er fornuftig plassert. Det samme gjelder kontrollene for IPS-motoriseringen.

Uteplass: 6

Også i cockpit kommer Bavaria 42s bredde til nytte. Båten fremstår som en plattform for varme soldager. Bavaria har fått plass til en sofabenk på motsatt side av førerbenken, noe som betyr flere sitteplasser i fartsretningen.

Den kvadratiske sittegruppen akter er bra, og her har tyskerne fått plass til en kombinert solsengløsning med vipperygg. Om flere slåss om plassen her akter, finnes det plass til en stor madrass på fordekket.

Badeplattformen er stor; her får man plass til en jolle på høykant dersom det skulle være aktuelt. At plattformen er brukervennlig er viktig, for det er her all om bord- og ilandstigning bør finne sted.

Inneplass: 5

Under dekk kommer fordelene av høye fribord og solid bredde fram. I salongen er det så høyt og luftig under taket at man får riktig yachtfølelse. Mye mattlakkert treverk i skap og vegger gir båten en lun og moderne fremtoning.

Bavaria 42 har to rommelige lugarer, der gjestelugaren har eget baderom, egen sofa og to enkeltkøyer på tvers av fartsretning. Kapteinslugaren er lekker, men skap- og stuveplassen kunne vært bedre utnyttet. Er man fire på tur, er interiørløsningen bortimot perfekt.

Motor: 5

Bavaria 42 Sport leveres med Volvo Penta 2x IPS 500 eller 2x IPS 400. "Inboard Performance System", et videreutviklet fremdriftsystem der propellene står fremst på drevene og "trekker" båten fremover. Dette skal gi propellene bedre arbeidsforhold, samt gi båtføreren lettere og mer effektiv styring både i planefart og i havn.

Vår testmodell for dagen var i tillegg utstyrt med en joystick-løsning, en styrepinne på dashbordet som tillater styring i alle retninger; da kan du både føre båten sidelengs ut fra brygga og vri den rundt sin egen akse. 42-foteren lystrer uten nøling, og etter litt kjøring i den trange havna, forstår vi hvor lekende lett båthåndtering blir med det nye systemet. Prislappen er imidlertid fortsatt en stor bøyg: Dataprogrammet for joystick-systemet koster alene over 100 000 kroner.

Fart og støy: 4

Vi kjørte Bavaria 42 Sport med det største motoralternativet; 2x IPS 500 med en samlet effekt på 740 dieselhester. Det gir en toppfart på drøyt 33 knop, og en fornuftig cruisehastighet i underkant av 30 knop. Som forventet i en så stor båt, er støynivået meget behagelig. Ved 3000 o/m går båten drøyt 27 knop, mens støymåleren bare viser 74,6 dBA. Da er det enkelt å holde samtalen i gang.

Forbruket er selvfølgelig høyt, med rundt 12 tonn båt å flytte på. Fornuftig bruk av gasspakene sparer imidlertid mye diesel. Forbruket kan leses av motorinstrumentene slik at du har god kontroll. Og det er faktisk mulig å kjøre økonomisk: Ved 7 knop bruker båten kun 1,0 l/nm.

Økonomi: 3

Noen billig fornøyelse blir det aldri å eie en 42-foter. Prisene starter på drøyt 3,1 millioner, på ingen måte uhørt i denne klassen. Som du vil se av utstyrslisten (se "Alt om båten") er Bavaria 42 Sport godt utstyrt, men du vil neppe angre på å føye til en del av ekstrautstyret. En velutstyrt båt med de største motorene kan fort nærme seg 3,5 millioner. Vedlikehold, opplag og drift er også forbeholdt de med en solid økonomi.

Bavaria 42 Sport har daycruiserutforming, men er stor og rommelig nok til å fungere som langtursbåt for fire personer. I tillegg har du en uteplass som gjør at du kan ta med hele slekta på dagstur. Båten leveres også i en hardtop-versjon. Bavaria'en er ikke den mest sportslige eller smekre båten i denne klassen, men det du ser, får du: Mye plass for pengene.

Pris: fra 3125000 m/ IPSVolvo Penta 740 hk. Lunde Båt Motor AS: www.motorboat.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er i første rekke stor plass både over og under dekk som er Bavariaens styrke. Dessuten gjør IPS-motoriseringen en så stor båt forbløffende lettmanøvrert. Vi synes de høye skrogsidene gir båten et kantete preg, det finnes alternativer med et smekrere design i denne klassen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!