Cranchi 47

Solkongen

Cranchi 47 er nok snarere en ”cruiser” enn en ”sportscruiser”. Her om bord får utelivet høyest prioritet.

Sist oppdatert

Med sin midtstilte og høyst originale førerposisjon er Cranchi kanskje den mest unorske båten man finner i underkant av 50 fot. Å stige om bord i denne båten er som å stige om bord i en oppblåst daycruiser, med alle de sommerlige fordeler det medfører.

De fleste nordmenn tenker nok mer på været enn en gjennomsnittlig italiener, og vil kanskje intuitivt føle behovet for en aldri så liten hardtop i en båt på denne størrelsen. Da skal de vite at det ikke tar altfor mange minuttene å rigge opp en heldekkende kalesje. At båten egner seg best på en regnfri sommerdag er imidlertid hevet over enhver tvil.

Cranchi har en alternativ og spennende innredet cockpit som byr både på smarte og mindre smarte detaljer. Den sentrale styreposisjonen går igjen i hele Cranchis modellrekke, men tar seg best ut i de største båtene. Her sitter man som i et romskip, med to lavere førerstoler på hver side og et nærmest "Star Trek"-liknende dashbord foran seg.

Sistnevnte er så gjennomdesignet at det nesten blir upraktisk. Litt uheldig er det for eksempel at knærne kommer i veien for fri sikt til kartplotteren, og det hadde ikke skadet om de elektroniske girspakene sto plassert nærmere førerstolen. Vindskjerm uten farge hadde dessuten gjort utsikten fremover noe lettere, i hvert fall når kalesjen er oppe. Uansett hva man måtte mene om førerplassen, føler man seg i sentrum her fremme: Den er som et lite alter for egodyrkelse. Tiltalende, må vi innrømme.

Også drinkpantryet står sentralt i cockpiten, og sammen med den U-formede, solide kunstskinnsofaen gjør den Cranchi til en sosial utebåt. Uteplassen er avgjort stor, noe man ikke minst legger merke til på solsengen akter. Her er det lagt opp til lange og solfylte timer med omgangskretsen, nesten uavhengig av størrelsen på denne.

Verdt å nevne er den regulerbare ryggstøtten i solsengen på dekk, og ikke å forglemme de spesialdesignede, sølvfargede høyttalerne og ditto isboks her fremme. Når du først har landet her, skal det gode grunner til før du flytter på deg.

Under dekk

Det er en fryd å komme under dekk. Kirsebærtre med tokomponent finish dominerer og gir et tradisjonelt inntrykk. Et solid vindu i taket gjør salongen lys og fin, men plassen virker likevel noe knapp. Også stuveplass er det mindre av enn hos konkurrenten, men trangt er det på ingen måte.

Cranchi har en fullverdig bysse. Den L-formede benken på styrbord side inneholder alt hva man trenger, og det smarte hjørneskapet gir god plass til gryter og panner. Cranchi har åpenbare turambisjoner, og nettopp derfor er det litt merkelig at sittegruppen på babord side ikke helt følger opp. Selv med innleggsplate blir bordet i minste laget for middagen - den får man i så fall ta i cockpit. Sittekomforten i skinnsofaen er det imidlertid lite å utsette på.

Som et godstog

Både kapteinslugaren foran og gjestelugaren holder høy standard, og spesielt baderommene er pent innredet. Et pluss i boka får Cranchi også for å ha to innganger til gjestebadet, slik at dette er tilgjengelig fra salongen. Av detaljer bør dessuten det elegante elektriske panelet fremheves; her er også flatskjermen smart innlemmet.

Rak aksel gir som kjent en tyngre og mer stabil gange i bølgene. Med to Volvo D9'ere på 575 dieselhester hver er dette på ingen måte en sinke - det tar bare litt tid å komme opp i toppfarten på snaut 37 knop.

Planingsterskel er et fremmedord i Cranchi. Denne båten går som et godstog og knuser alt av sjø som kommer i veien. Spesielt letthåndtert er den ikke, noe man spesielt merker ved brygga, men bak disse spakene sitter man som på en kongetrone. Som en turcruiser er Cranchi blant de beste i klassen.

Tekniske data

  • Lengde:14,45 m
  • Bredde:4,08 m
  • Dypgående:1,07 m
  • Maks personer:14
  • Vekt:13 tonn
  • Drivstofftank:1560 l
  • Vanntank:420 l
  • Køyer:4
  • Motor:maks 2xVP D9 (500-575 hk)
  • Toppfart testbåt:36,8 kn
  • Pris testbåt:fra 4 300 000 kr
  • Pris med HT:fra 4 655 000 kr

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også