Tekniske data Bénéteau Antarès 13.80

  • Lengde (LOA): 13,95 m
  • Skroglengde: 13,68 m
  • Bredde: 4,30 m
  • Deplasement, lett: 11 885 kg
  • Dypgående: 1.15 m
  • Drivstoffkapasitet: 1 500 l
  • Vannkapasitet: 640 l
  • Motor: 2 x Cummins QSB 5,9, 480 hk
  • Designkategori (CE): B
  • Pris, ca.: 4 500 000 kroner
  • For mer informasjon: www.normar.no

Kort sagt:

+ Allsidig uteplass

+ Rommelig flybrigde


- Lav plotterplassering

Antarès 13.80 med sine vel 45 fot er selve flaggskipet franske Bénéteaus Antarès-flåte, men hun er på ingen måte en nykommer. Modellen har nå fått noen år i markedet, og den har fått utviklet seg og tilpasset seg i en retning nordiske brukere kan like.

Her til lands har den med årene ikke uventet fått en voksende fangruppe, hvor den nå ser ut til å trives like godt på Vestlandet som på Øst- og Sørlandet.

Verftet mener den skal passe til alt fra fiske til cruising og transport. Vi har ikke testet den påstanden fullt ut, men det er mange fine takter i den nyeste versjonen.

Sprek

Vi kan uten særlig tvil slå fast det er i sjøen Bénéteau Antarès 13.80 oppfører seg best. Det går raskt i den retningen vi forventer at en båt på 45 fot og vel 12 tonn skal.

Det er i grunnen mye som kan minne om et lite skip her, og det er derfor overraskende å merke hvor livlig den lystrer motorkommandoene. Skyvet merkes umiddelbart, og det er med på å gjøre båten manøvrerbar om litt sjø står på menyen.

Kjøpe brukt i stedet for nytt? Sjekk vår guide til det gode bruktbåtkjøpet.

Med litt finjustering på trimmen legger V-bunnskroget seg også lett i en fin halvplan, selv om dette er en solid halvplaner med to strake akslinger. Den hydrauliske styringen er lett nok å håndtere, men den gir utslag som er i minste laget.

I en høsttung Oslofjord fikk vi også smake litt på sjøegenskapene til båten. I den til dels gode vinden var det illustrerende nok svært lite sjødrev på rutene selv på fullt kjør i sidevind, og den klassiske varm-kniv-i-smør-følelsen lå ikke langt unna i motvinden.

Årsaken er et behagelig skarpt forskip.

GOD OVERSIKT: Førerplassen er oversiktlig og romslig nok for to voksne. © Haugen, Terje

God sikt

Båten byr nok ikke på den mest rommelige førerplassen i denne klassen, men den er likevel komfortabel og oversiktlig nok til å kunne kalles helt ok. Det er satt av plass til to, og her er det faktisk plass til to voksne personer også.

Sikten forover bak en todelt rute er god selv med baugen reist. Her vi sitter i styrbord, er det også lett å holde god kontakt med resten av salongen under kjøring.

Les også:

Instrumenteringen er konservativ med runde analoge instrumenter, men plotteren en smule langt nede. Videre har verftet valgt å droppe kartbord helt, noe vi kan styre vår begeistring for.

Her skal vi ile til med å opplyse at den elektroniske navigeringshjelpen i praksis er dominerende, og at vi slik sett kan forstå hvorfor verftene velger å nedprioritere nettopp et godt gammelt kartbord.

Apropos navigering synes vi også kompasset står noe lavt. Motorspakene sitter helt inntil skottet og er lette å kontrollere. Et lite bord støtter opp under armen.

IDIOTSIKKERT SYSTEM: Stålbøylene over motorkontrollene på flybridgen gjør manøvreringen enklere. © Haugen, Terje

Smart

Å bevege seg rundt på denne franske farkosten er en ren fryd. Akterdekket er rommelig med stuverom i bøtter og spann. Stor port i babord ut til en passelig stor badeplattform gir ytterligere pluss.

Snur vi snuten forut, opplever vi at dollbordene eller sidedekkene er brede og sikre, med rekker og brukbare gripeanordinger. Når vi kaster loss og skal rundt omkring for å hente inn fendere og tauverket, går dette lekende lett.

Fordekket er rommelig og kan åpenbart brukes til alt fra soling til frokostspising. Her finner vi for øvrig også en åpning i pulpiten og et smart stigbrett på dreggholderen, også dette tilpasninger til nordisk båtbruk.

Flybridgen har to gode bøttestoler, en liten benk og plass til soling. Her oppdager vi for øvrig også kanskje årets smarteste løsning, nemlig en stålbøyle over motorkontrollere. Dette er så langt det beste forsøket vi har sett på å sikre fartøyet mot uhell à la det en kjent popartist med nye båt presterte sist sommer.

KLASSISK OG MODERNE: Interiøret er klassisk utformet med moderne løsninger. © Haugen, Terje

Fornuftig

Under flybridgen er det blitt rikelig med boplass, uten at vi snakker campingvognfølelse. Antarès 13.80 er blitt en klassisk innredet båt som kombinerer nok moderne vrier her og der til at det føles oppdatert.

Forut er det eierkabinen med plass til to som ha fått mest plass. Gjestelugarer i hver side rommer også to personer hver. Litt av prisen for rommelige dollbord er gjerne at det blir mindre inne, men direkte trangt kan det ikke sies å være på gjestekammerset heller.

I hovedsalongen er det lagt opp til en sittegruppe i styrbord som rommer fire voksne greit. Bordet kan på finurlig vis gjøres om til et stort spisebord. Byssa er lagt helt foran i babord, med kjøleskap, kokemuligheter og vask.

Store vindusflater sliper inn mye lys selv om de er tonet noe. Dette mener vi også med på øke trivselen om bord.

Les også:

KRAFTPAKKER: De to 5,9 liters dieselene fra Cummins MerCruiser leverer kraft i massevis. © Haugen, Terje

Måledata Bénéteau Antarès 13.80

Turtall (o/min)

Fart (knop)

Støy (dBA)

Forbruk (l/t)

3400

31,0

80,4

82

3000

26,3

77,4

55

2500

19,1

75,8

38

2000

12,6

76,9

24

1500

9,1

70,6

11

1000

6,5

66,6

-

600

4,6

57,8

-

Støysvak

Denne 45-foteren er rigget med det største mulige alternativet fra Cummins. Det er dermed snakk om to 5,9-litere som hver yter sine 480 hester. Dette er muligens å ta i litt, for de siste fem knopene etter passerte 25 er det mye å spare på å ikke utnytte.

Men det vi har her er uansett en sprek installasjon som flytter disse tonnene med eleganse, og støynivået er høyst behagelig. Måledataene viser at støynivåene legger godt under anbefalte verdier. Dette kan tyde på optimal isolering eller rett og slett skikkelig håndverk.

Videre er heller ikke skrogstøyen påtrengende. Skal vi først pirke, er det ett og annet knirk å høre.

FULL KONTROLL: Bak spakene på flybridgen er alt lagt til rette for å gi føreren best mulig oversikt og kontroll. © Haugen, Terje

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Bénéteau
Pris 4500000

Konklusjon

For den med sans for klassiske cabincruisere med velprøvde nordiske løsninger, er Antarès 13.80 definitivt noe som bør vurderes. Den byr på havgående egenskaper, den kjennes ekstremt trygg og stabil og kvalitetsinntrykket er godt.

Det hjelper også på inntrykket at dette er en relativt rimelig modell om vi tar en litt urettferdig sammenligning med for eksempel Azimut 43 til rundt 5, 5 millioner eller Grand Banks East Bay 45 til rundt 8 millioner. Brukbart rigget vil Antarès 13.80 vipper rundt 4,5 millioner per i dag.

I dette perspektivet kan vi uten å nøle si at du får svært mye båt for pengene i Antarès 13.80.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!