=

Tyske Volkswagen har ikke ligget på latsiden i det siste. Vi har hatt god erfaring med deres siste V6 turbodieseler, og forventningene er derfor store til deres aller nyeste V8 som går under navnet Forza 8: TDI 350-8.

4,2-literen er laget av Audi, yter 350 hester og befinner seg altså i samme segmentet som Volvo Pentas D6. Den vil trolig runde 400 hestkrefer innen kort tid, men utgjør allerede nå et reelt alternativ til bensinmotoren grunnet den lave vekten.

Les også:

Italiensk 60-hester vinner

IPS med bensinmotor

Ifølge serviceingeniøren for Volkswagens marine motorer i det italienske markedet, Luca Giaretta, vil det kun bli gjort mindre endringer med motoren før den kommer på markedet til våren.

- Vi forventer at den kommer til å yte rundt 400 hester innen kort tid med visse endringer, sier Giaretta til klikk.no/båt og legger til at blant annet bunnpannen vil bli bedre tilpasset båtbruk.

Motoren ble første gang vist fram under båtmessen i Genova, Genoa Boat Show 2008, eller Salone Nautico di Genova 2008 som de innfødte kaller den.

Les også:

Sjøtelefonen er her

Flottere med flybridge

Rått og lekkert i Genova

Lett, men råsterk

Rent teknisk er det ikke mye nytt å skrive hjem om. Både common rail-systemet med piezodyser i innsprøytningssystemet (gir svært presise doser med drivstoff til bestemte tider) og turboen er velkjent, men vekten er svært lav, selv i maritim sammenheng: 400 kg. Og et dreiemoment på 700 Nm ved 1900 omdreininger lar seg også høre!

VW-ingeniør Giaretta forteller videre at det ennå ikke er avklart hvilke drev som blir tilpasset motoren, men at den vil bli solgt i kombinasjon med et ZF-Pod Drive.

Motoren vil i første rekke tilpasses større day- og cabincruisere. Prisen? I skrivende stund ligger den rundt 400 000 kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!