Broen på Mochi Long Range 23 ser nesten ut som en vanlig bro.=

Broen på Mochi Long Range 23 ser nesten ut som en vanlig bro. © Foto: Terje Haugen

Det blir naturlig nok mange verdenspremierer under en slik tilstelning, hvor det ifølge arrangøren presenteres 2500 båter fra 1500 utstillere. Det er kanskje den italienske Ferretti-gruppen som dominerer mest, her på hjemmebane.

Mochi Long Range 23

Om bord i Mochi Long Range 23 på vel 73 fot - som kanskje er messas viktigste verdenspremiere med tanke på hva som kan komme til nytte i mindre båter senere - er det over dekk ikke mye som minner om at dette er et høyteknologisk og svært påkostet produkt.

Her får du i stedet raskt merke en klassisk skipstankegang, hvor hele førstedekket er satt av til salong og bysse, med leider til brua på annendekket. Men i motsetning til den lokale fergen, er standarden ubegripelig høy over det hele.

Selve skroget er såkalt "trans-planing", eller deplasementsplanende på godt norsk; det kan også settes på tørt land siden propellene ligger beskyttet i to halve tunneler under.

Les også:

Azimut 43 - Forseggjort miniyacht

Les alle våre båttester her.

Nullutslipp

Båten skal kunne tilbakelegge lange distanser med nullutslipp, i såkalt Zero Emission Mode, som verftet kaller det. Dette klarer den ved hjelp av generatorer, batterier og elmotorer, samt kraftige datamaskiner som styrer det hele. Og skroget har nok også sitt å si i denne sammenhengen.

På brua har man derfor to sett med motorkontrollere, ett til elmotorene og ett til de dieselmotorene, som er to spesielle MAN-varianter på enten 588 eller 404 kW.

Mochi Long Range 23 ble lansert under Genoa Boat Show i år. © Foto: Arkiv

Riva Ego Super 68

I den helt andre enden av skalaen - om vi tenker oss en akse med miljø og fornuft i den ene enden og uhemmet design og ytelse i den andre - finner vi Riva Super Ego 68 på 68 fot og tre tommer. Her kan du bare glemme alt om fornuftig plassutnyttelse og praktiske detaljer; denne skuta er laget for å skjemme bort eieren, for å se rå ut og for å gå fort.

Interiøret kan nytes som et klassisk maleri, og én lekker detalj er lærfliser på dørken.

3100 hk

Førerposisjonen er både komfortabel og oversiktlig selv om den har mye til felles med en romstasjon.

Under dekk finner man pantry og lugarer, med masterlugaren midtskips og gjesteplassen i forpiggen.

Framdriften besørges av to fete Arneson overflatedrev bak to MAN V12 på vel 1550 hestekrefter hver. Dette gir deg en toppfart på 38 knop eller marsjfart på rundt 34 og en rekkevidde på 260 nautiske mil.

Mange verdensnyheter fra Ferretti

Ferretti-gruppen har også med seg andre verdenspremierer, blant annet en rå Pershing 64 og den klassiske Lobster Boat-inspirerte Mochi 54 Fly, samt Windy-utfordreren Ferretti 470.

Vi har tatt turen om bord i dem alle for å samle førsteinntrykk, og vil komme tilbake til disse.

Videre finner vi selvfølgelig også en lang rekke med nyheter nedover i klassene fra andre produsenter, samt et solid knippe med motor- og seilyachter i cruiseskipsklassen for de spesielt interesserte.

Gitana på 54 meter er den største på Genoa Boat Show.=

Gitana på 54 meter er den største på det 48. Genoa Boat Show. © Foto: Terje Haugen

Økonomisk uvær

Det finansielle uværet preger nok også den internasjonale båtbransjen, men flere vi har snakket med om dette her nede, påpeker at båtbransjen generelt har hatt for mange aktører og at det derfor vil være naturlig om en del bukker under. Men som overalt ellers - de som lenge har drevet seriøst, vil klare seg selv om konjunkturene er nedadgående.

Estetisk fest

Det er lett å glemme alt som heter samtid og mørke skyer mens man vandrer bryggelangs blant alle disse maritime lekkerbiskenene. Det hadde vært enkelt å spøke litt med diverse stereotypier man forbinder med superyachting, for de finnes i stort monn her nede - både folk og båter.

Men blant alle disse blankpolerte fartøyene er det også mye tidløst linjelekkert og gjennomtenkt å se, som før eller siden drysses over båtstørrelser tilpasset en norsk båtflora.

Stopp en halv!

Noe mindre glemt er alt trøbbelet en vanlig båtjournalist møter når han prøver å komme seg om bord i de største båtene. Her holder det ikke å vifte med pressekort og akkreditering! Nei, her må det inngåes avtaler i forveien, og likevel blir du målt og veid før du kanskje er så heldig at du slipper inn i det aller helligste.

Og selv da blir du fotfulgt av vakter som påser at du ikke lager riper i lakken eller smusser til skjønnheten med fettete fingrer.

Les mer om messen her: www.genoaboatshow.com

Vel 600 båte duppet i vannet under Genoa Boat Show 2008.

Vel 600 båte duppet i vannet under Genoa Boat Show 2008. © Foto: Terje Haugen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!