Vi er etter hvert blitt vant til en solid rekke dieselmotorer som kobles opp mot Volvo Pentas IPS fremdriftssystem. Fem ulike motorversjoner med ytelsesspenn fra 250 til 420 hk er tilgjengelig.

På verdensbasis er det størst marked for IPS-systemer med diesel, men i høst kommer også den første bensinversjonen av IPS-systemet. Det er først og fremst interessant for det nordamerikanske markedet, der også større båter selges med doble V8 bensininstallasjoner.

Basis for IPS 500G er en 8,1 liters V8-motor, som i IPS-versjon yter 375 hk. Det elektroniske styringssystemet og girutvekslingen er tilpasset bensinmotoren. Man regner med at en IPS 500G-utrustet båt vil være ca. 30 % mer effektiv enn en tilsvarende båt med innenbordsmotor og V-transmisjon.

Først ut med bensin-IPS er Cruisers Yacht 390 SC. Toppfarten ligger på 35,5 knop, og mest effektive cruisefart er rundt 29 knop. Da ligger forbruket på drøyt 150 liter i timen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!