Volvo Penta har lansert fire modeller med Aquamatic-drev og en IPS-modell. Katalysatordelene er helt integrert i eksossystemet, og motorene skal ha fått en svært lav utslippsprosent, faktisk så lav at de skal klare kravene til den amerikanske standarden CARB - en av verdens tøffeste - med god margin.

To syresensorer, én foran og én etter katalysatoren, skal gjøre det mulig å styre forbrenningen med svært høy presisjon, slik at motoren jobber mest mulig optimalt i forhold til katalysatoren.

Titan

Produsenten har i tillegg satset på avanserte materialer for å holde vekten nede. Eksossystemet er for eksempel i aluminium med titanbehandling på inn- og utside. Dette skal også være svært korrosjonsbestandig.

Modellrekken med Aquamatic-drev består av en rekkefirer på 150 hk, to small-block V8 på 270 og 300 hk, samt en big-block V8 på 400 hk.

400 hk

IPS-modellen heter IPS550G, og er en bensindrevet versjon på 400 hk med katalysator. Denne blir kun tilgjengelig i utvalgte land.

Motorene skal klare kravene til den europeiske utslippsstandarden RCD.

Tekniske data

Motor

Effekt

Konfig.

Syl. vol.

3.0 GXiC

112 kW / 150 hk

Rak 4

3,0 l

5.0 GXiC

201 kW / 270 hk

V8

5,0 l

5.7 GiC

224 kW / 300 hk

V8

5,7 l

8.0 GiC

298 kW / 400 hk

V8

8,1 l

IPS550G

298 kW / 400 hk

V8

8,1 l

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!