Mercury Marine fikk det travelt etter at Volvo Penta lanserte sitt IPS styringssystem for to år siden. Svaret ble Zeus, et dobbeldrevsystem - eller pod om du vil - som ikke er helt ulikt svenskenes: Pod'ene står plassert under selve skroget, men har i Zeus' tilfelle propellene vendt akterover på konvensjonelt vis.

Systemet krever en litt annen skrogform enn på båtene som er bygd for Volvos IPS-system - i første rekke et tunnellformet akterparti - men har i likhet med svenskene et joysticksystem som gir ubegrensede manøvreringsmuligheter i havn. Fordelene i forhold til strak akseldrift er også i dette tilfellet lavere drivstofforbruk, høyere topphastighet og mindre støy.

På messen i Genoa ble vi minnet om at Zeus ikke bare er MerCruisers verk. Den teknologiske utstyrsprodusenten ZF har nemlig samarbeidet med amerikanerne rundt utviklingen av det nye systemet, og har bidratt med finmekanikken i selve huset, mens MerCruiser har stått for produksjonen av selve pod'en.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!