Kort sagt:

+ Gode 3D-funksjoner

+ Bra skjermkvalitet

+ Fin kartgrafikk


- Valg av skjermvisning

- Navigasjonsvisning

Garmin har vært flittige på lanseringsfronten i 2007, og 525s-modellen er toppversjonen blant de mindre Garmin-enhetene. Den skilter med 5-tommers skjerm og 480x640 oppløsning. På vanlig Garmin-maner er det lite å utsette på skjermkvaliteten. Lysstryken er god, bildet vises godt i solskinn og kartbildet tegnes klart.

Kastloss-lesere vil sikkert huske at vi brukte mye plass på å kommentere den nye funksjonaliteten i Garmins kart- og ekkoplottere da vi testet Garmin 420s modellen (www.klikk.no/motor/baat/article301739.ece).

Du finner nøyaktig de samme elementene i 525s-modellen, men en større og bedre skjerm samt en raskere prosessor, gjør de avanserte funksjonene mer fristende å bruke på normal basis.

Vi er fortsatt tilhengere av autoguidings-funksjonen som kalkulerer en rute omtrent slik en bilnavigator finner veien på land. Ikke alle valg er like fornuftige, men vi har til gode å ta Garmin på noe som er farlig. Du kan selvfølgelig også legge inn ruter og veipunkter på tradisjonell måte.

Når plotteren blir såpass dyr som her, savner vi imidlertid noen av de tradisjonelle måtene å navigere på som Garmin var gode på tidligere. De mange tallfeltene som dukker opp under navigasjon, dekker i tillegg vel mye av bildet.

Fancy funksjoner

Etter å ha brukt Garmin 525s ved siden av de to av konkurrentene, Northstar 657 (www.klikk.no/motor/baat/article301788.ece) og Humminbird 797 c2 (www.klikk.no/motor/baat/article301790.ece) synes vi de har valgt et litt tungvint system for å bla mellom ulike kart- og ekkoloddvisninger. Der Garmin tidligere hadde knapper for å bla gjennom visninger, må du nå ned i menysystemet hver gang; enten du vil bytte mellom kart og kart/ekkolodd, eller bruke en av de mange fancy 3D-visningene denne modellen strutter av.

Hvor mange av de som faktisk bringer oss videre på trygg og god kurs, er det delte meninger om, men naboeffekten skal vi i alle fall ikke kimse av.

Mange av disse funksjonene, inklusive autorouting, krever at man benytter de nye BlueChart g2 Vision-kartene. Da får du også tilgang til bilder av utvalgte plasser - for eksempel en havn - og en funksjon som gjør det mulig å legge satelittbilder over kartet. Igjen en betydelig wow-effekt, men ikke alltid like nyttig?

Og selv om 525s har muskler nok til å dra det grafikktunge bildet, er det en fordel å bruke tradisjonell kartvisning når tydelig symboler og rask respons i skjermen er av overordnet betydning.

Garmin 525s koster ca. 10 500 kroner og Garmins nye BlueChart g2Vision-brikke kommer på ca. 2100-3200 kroner avhengig av dekningsområde.

Garmin 525s har en masse fancy funksjoner og finner veien dit du skal nesten på egenhånd. God skjermoppløsning og rask prosessor gjør at du har best utbytte av de nye 3D-funksjonene i 525-modellen, fremfor 520 og 420. Tungrodd betjening og savnet av mer seriøs navigasjonsfunksjonalitet gjør at man på noen områder lengter etter fordums Garmin-evner.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!