=

UTENDØRS: Muligheter på plass utendørs også. FOTO: Verft

Om starter med rene tall snakker vi her om en båt på snaue 80 meter eller 263 fot. Her har det italienske verftet CRN fått ha regien, en båtbygger som ikke er helt førstereis når det gjelder solide yachter i stål og aluminium.

Men dette er uansett flaggskipet deres så langt.

Videre kan vi skyte inn at skuta har fått et fast mannskap på 33 personer. På den andre siden finnes det bare overnattingsmuligheter for 12 herskapelige fordelt over fem dobbeltlugarer, om vi ser vekk fra mannskapet da. En helt spesiell rederlugar (Master Suite) hører naturlig nok også med.

Det totale arealet er på rundt 1400 kvadratmeter dørk, og ifølge verftet selv tok det rundt 660 000 timer å komme i havn med hele mesterverket.

Som seg hør og bør er det også eget helikopterdekk på plass.

Men det er ikke bare vi som har blitt fascinert av farkosten. Her kan vi også legge til at skuta var framsidekandidat fra en av høstens utgaver av Yachts International (magasinet du leser om du bor i statene, og kun kan sjekke kontoen med ekstra bred Widescreen-TV)

På motorsiden legges det opp til et par Caterpillar-beist med hver sine 2200 hestekrefter (3516 B). For at parhestene skal kose seg tilstrekkelig er det lagt opp til en bunkerskapasitet på 300 000 liter (altså cirka fire millioner kroner for full tank).

=

TENDER: Egen tender av det gromme slaget hører også med. FOTO: Verft

Toppfarten er 16 knop, mens marsjfarten ligger på 15 knop. Rekkevidden på 12 knop ligger oppgitt på rundt 6000 nautiske mil, tilsvarende Kristiansand - Hammerfest tur/retur tre ganger.

Og så var det prisen ja. Rundt 80 millioner euro ble prislappen til sist, eller rundt 700 millioner kroner fritt oversatt.

Tekniske data

  • Lengde: 80 m
  • Bredde: 13,5 m
  • Deplasement: 1 800 tonn
  • Drivstoffkapasitet: 300 000 l
  • Pris, ca.: 700 000 000 kr
  • www.crn-yacht.com

LES OGSÅ:

Båten Bill Gates liker

Her er Sunseekers største

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!