Riva 112 Mythos

Det gikk med 15 000 timer til bare malearbeidet

Her er det ikke snakk om primært edle tresorter.

Sist oppdatert

Det er ikke bare sambaen som kommer fra Brasil, nå kommer også de feteste yachtene fra dette landet. Det vil si, denne skal til nevnte karneval-land i disse dager, men første etter en liten triumf-runde i Middelhavet, i plan.

Rivas flaggskip 122 Mythos på 37 meter er nemlig verftets aller feteste yacht, men den er uvanlig nok bygget for det meste i aluminium og ikke i god gammel glassfiberarmert polyester.

Dette er altså samme verftet som er kjent for den absolutte båtklassikeren Riva Aquarama fra 60-tallet, som vanligvis utføres kaldbakt i edle tresorter.

I 122 på sin side gikk det med totalt 35 tonn av det lette metallet, etter at kjølen ble strukket på det italienske prestisjeverftets samarbeidspartner CRN (Ferretti-gruppen) rundt disse tider i fjor.

Konseptet og designen er det Mauro Micheli som har regien for, sammen med et knippe andre husdesignere. Han uttaler på verftets hjemmeside at selve konseptet var unnagjort på 10 minutter, men at det virkelig vanskelige var detaljene.

Valget falt her på Canaletto-valnøtt som hovedingrediensen, i tillegg til mye mykt lær og forkrommet stål.

Dette temaet går igjen både på hoveddekket og på nedre og øvre.

GREI FART: Her legges det opp en toppfart på rundt 27,5 knop og en marsjfart på 25 fra to MTU 12 V 4000, som yter hver sin 3500 hestekrefter på akslingene. FOTO: Verft
GREI FART: Her legges det opp en toppfart på rundt 27,5 knop og en marsjfart på 25 fra to MTU 12 V 4000, som yter hver sin 3500 hestekrefter på akslingene. FOTO: Verft

Apropos detaljer, her kan vi trekke fram at det ifølge verftet gikk med rund 15 000 timer til bare malearbeidet, i tillegg til 10 000 timer for å få trearbeidet på plass, samt rund 8 000 for det elektriske.

Selve sjøsettingen av det første bygget fant sted i februar i år, men som med alle store skip skal det testes ut en hel del saker og ting før rederen setter sin bein på dekk. Dermed ble det både sommer og høst før hun endelig satte kursen mot Brasil, hvor eieren etter sigende altså befinner seg. Det betyr også at de er godt i gang med bygger nummer to.

På motorsiden legges det opp en toppfart på rundt 27,5 knop og en marsjfart på 25 fra to MTU 12 V 4000, som yter hver sin 3500 hestekrefter på akslingene.

Her snakker vi altså om en planende farkost. Prisen på sin side ser ut til å være en godt bevart hemmelighet. Noen listepris er det ikke snakk om uansett, her blir hver båt rigget individuelt, og prisen blir deretter.

LES OGSÅ:

2228 hestekrefter, utenbords

Daycruiser med ekstra god plass

Denne koster 35 millioner i uka

STÅL: Valget falt her på Canaletto-valnøtt som hovedingrediensen, i tillegg til mye mykt lær og forkrommet stål, som her i salongen på hoveddekket. FOTO: Verft
STÅL: Valget falt her på Canaletto-valnøtt som hovedingrediensen, i tillegg til mye mykt lær og forkrommet stål, som her i salongen på hoveddekket. FOTO: Verft

Denne saken ble første gang publisert 24/09 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også