Det kommer stadig vekk nye super- og megayachter om dagen, i en klasse hvor størrelsen ser ut til telle mer enn noen gang. - Min er større en din, er mottoet. Heldigvis er det noen som holder seg litt i skinnet og kommer noen gjennomarbeidet og stilfullt fra kjøl til topplanterne.

Britiske Sunseeker holder her stø kurs med sin nye Yacht 155 på 47 meter, som blir vist fram for første gang i ferdig tilstand i disse dager. Og ganske riktig observert, navnet er 155 Yacht - verken mer eller mindre.

For selv om du har plenty cash, nytter det ifølge noenlunde sikre kilder ikke å komme til dette verftet med ville ønsker - akkurat som at du ikke kan stille på døra til Bentley og få bil med høy hekkspoiler og bling bling-felger.

Så vil du ha Yacht fra Sunseeker må du pent nøye deg med følgende: Tre dekk og plass til kun 12 gjester og 11 i mannskap og en toppfart på 22 knop, samt panoramautsikt på hoveddekket og Beach Club.

=

LOUNGE: Liten bar ved loungen på akterdekket hører med. FOTO: Verft

Flaggskipet

På den andre siden er dette verftets absolutte flaggskip. Den er fullstappet med tekniske nyvinninger, og skroget på rundt 2 000 tonn skal takket være moderne hydrodesign forflytte seg ufattelig langt på minimalt med drivstoff.

Tanken rommer riktig nok rundt 60 000 liter, noe de to MTU-motorene (12V 4000) kan kose seg med i opp til 4 000 nautiske mil.

Det tilsvarer Bergen-Tromsø tur/retur to ganger og en liten tur til Shetland.

Om vi sier rundt en tier for literen (farget diesel), skulle det bli 600 000 for full tank ja.

Og så var det prisen for skuta da. Her kan vi ifølge britiske aviser lese at det er Formel 1-mogulen Eddie Jordan (med blant andre Michael Schumacher i stallen på et tidspunkt) som har lagt sin elsk på båten - og bladd opp 32 millioner britiske pund, eller rundt 320 millioner kroner fritt oversatt, for ett av de første byggene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!