Sunseekers største båt som har beholdt fot-betegnelsen i navnet er 88 Yacht. Vi har tatt en tur om bord for å se hva som skjuler seg mellom de voldsomme skrogsidene.

Det første man legger merke til idet man kommer inn gjennom de gigantiske glassdørene fra akterplattformen er salongen. Den strekker seg flere meter langs babord side og har plass til alle gjestene som befinner seg om bord. Også på styrbord side er det plassert en sofa. Alt er selvsagt trukket i eksklusivt skinn, og følelsen er den samme som man får på et virkelig dyrt hotellrom.

Midtskips på hoveddekket er det plassert et spisebord med sofa og stoler. Her kan man servere maten som har blitt tilberedt i den enorme byssa. Den er plassert i et eget avlukke på babord side, og er på samme nivå som det man finner i en splitter ny leilighet. Moderne design med skarpe linjer og god plass gir gode muligheter for måltider av høy kvalitet. Du trenger heller ikke bekymre deg for plassen i kjøleskapet eller fryseren. Her er det nemlig et side-by-side-skap i full størrelse. Byssa er atskilt fra resten av salongen, men vinduer i skrogsiden og lyse farger gjør at den likevel føles luftig.

GOD PLASS: Byssa minner mest av alt om en nyoppusset leilighet.

GOD PLASS: Byssa minner mest av alt om en nyoppusset leilighet. © FOTO: Petter Handeland

Majestetisk kapteinsstol

Enda lenger fram finner du den atskilte cockpiten. Kapteinen kan lukke døren til salongen og manøvrere båten uforstyrret fra den nærmest majestetiske førerplassen. Plassert i den elektrisk regulerbare førerstolen får man virkelig et inntrykk av båtens størrelse. Foran deg har du kontroller som styrer det aller meste om bord og to store navigasjonsskjermer på 14 tommer fra Raymarine.

Under cockpiten finner du kapteinskabinen. Den er mye større enn det de fleste er vant til, og i motsetning til mannskapslugarene i akterenden er materialene og designet her like luksuriøst som resten av båten. Et eget walk-in-closet og bad er selvfølgelig også på plass. Med andre kommer ikke kapteinen til å lide noen nød om bord.

De tre gjestekabinene har en nedgang fra salongen. Under dekk er det overraskende god plass - selv for en båt på denne størrelsen. Velger du å gå til høyre når du har kommet deg ned trappen, entrer du den gigantiske eierlugaren. Den strekker seg i hele bredden, og du har dermed voldsom boltreplass. For de dagene på sjøen hvor jobben kaller, har Sunseeker plassert en pult på babord side i eierlugaren.

GOD KONTROLL: Fra kapteinsstolen skuer man ut over det enorme fordekket. Herfra kontrolleres flere tusen hestekrefter og nærmere 27 meter båt.

GOD KONTROLL: Fra kapteinsstolen skuer man ut over det enorme fordekket. Herfra kontrolleres flere tusen hestekrefter og nærmere 27 meter båt. © FOTO: Petter Handeland

Designbad

På det store badet er designelementene dominerende. Firkantede vasker i porselen og blanke armaturer foran store speil gir deg følelsen av å være i et designhjem. Dusjen er også mer enn stor nok og er delvis kledd med samme stein som på benken. Downlights i taket sørger for nok lys til at det ikke føles trangt.

Litt lenger akter finner du to gjestekabiner. Disse er omtrent halvparten av størrelsen til eierkabinen. Det betyr likevel ikke at det er trangt. Begge har omtrent samme størrelse som eierkabinen i en, etter norsk standard, mer normal båt.

Det finnes også flere andre løsninger. Blant annet kan man bytte ut de to gjestekabinene midtskips med én stor lugar. Eventuelt kan man bytte om gjestekabinene og eierkabinen. Mulighetene for endringer på en båt som dette er forholdsvis store - så lenge man betaler for det.

DESIGN: Badene om bord er av samme standard som på luksushoteller.

DESIGN: Badene om bord er av samme standard som på luksushoteller. © FOTO: Petter Handeland

Mannskapslugar til fire

De resterende fire soveplassene om bord befinner seg helt akter i mannskapsdelen. Her er det også laget plass til et eget pantry for mannskapet. En vaskemaskin og minisalong er også på plass her.

Herfra har man også inngang til motorrommet. Her sitter det to enorme MTU-dieseler på 1950 hester. Maksimal motorkraft er dermed 3900 hester. Da får båten en toppfart på 30 knop, mens marsjfarten er på respektable 23 knop. Båten kan også leveres med to Caterpillar-motorer på 1925 hester hver.

Hvis værgudene viser seg fra sin beste side, har man muligheten til å innta ankerdrammen på flybridgen. Her er det også to store salonger samt wetbar og grill med tilhørende barkrakker. Hvis du foretrekker å følge med i fartsretningen, er det flere stoler som gir deg den muligheten.

Det er mulig å få verftet til å plassere et boblebad i akterenden av flybridgen. Dette vil da kombineres med en solseng. Kanskje ikke det mest åpenbare valget her til lands, men sørover i Europa er nok dette en ypperlig løsning.

Prisen for hele herligheten er i overkant av 40 millioner kroner i Norge, så vi kan nok ikke forvente å treffe på altfor mange slike båter langs norskekysten, dessverre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!