Chris-Craft er én av klodens mest berømte båtbyggere, og blant de mange ikoniske farkoster som det amerikanske verftet har levert er modellen Riviera i fremste rekke. Tidlig på 1950-tallet ble det produsert 172 eksemplarer og én av de unike båtene har funnet veien til Norge.

Da farkosten ble overtatt av nåværende eier var den 18 fots store plattgatteren i en elendig forfatning. Det faktum at båten så ut som et vrak har likevel ikke forhindret Eritzland i å gyve løs på restaureringsjobben med stor iver. Etter tre tusen arbeidstimer kan skjønnheten igjen sjøsettes.

- Ikke ett eneste bord er skiftet, det er kun under motorlokket det er blitt forsterket med noe nytt treverk. Det var viktig for meg å beholde det originale preget på Rivieraen og da måtte jeg bruke mye tid på pussing og lakkering.

Tore Eritzland satte et merke på garasjeveggen hver gang han hentet fram penselen. På den måten holdt han tellinga med antall lag med lakk som ble påført skroget, og da jobben var utført telte han opp 63 streker.

- Først la jeg på tre lag med lakk. Deretter ble alle ujevnheter slipt ned før jeg fortsatte med å pensle på tre nye lag. Jeg lærte meg et triks med å bruke matolje på smergelpapiret, det ga det beste resultatet. Graderingen på papiret ble også stadig finere. Slik holdt jeg på helt til jeg hadde fått den speilblanke overflaten som jeg ønsket meg.

Chris Craft Riviera båtklassiker=

ORIGINALT: Oppsiktsvekkende nok er det ikke bare båten, men også innholdet i motorrommet som er originalt i den klassiske Riviera. Den Chris-Craft mariniserte motoren yter 136 hestekrefter og gir båten en toppfart på 36 knop. FOTO: Arne Otto Iversen

Racingentusiast

USA-verftet har sin base i staten Michigan og det var Christofer Columbus Smith som etablerte båtbyggeriet på slutten av 1800-tallet. Etter at det omstendelige navnet på amerikansk vis var blitt forkortet ble båtbyggeriet kort og godt kalt Chris-Craft. Båtbyggeren har ambisjoner om å utvide verkstedet og han har sett hvordan man ved hjelp av samlebånd kan bygger biler i Detroit.

Med stor glød prøver Chris å få tak i kapital slik at han kan utvide virksomheten. Den velhavende industrimannen Garfield Wood kan nok se fornuften i masseproduksjon, men det er ikke først og fremst båtbyggerens forretningsidé som får rikmannen til å åpne lommeboka.

Krøsusen Wood er interessert i racing og de to herrer inngår en avtale som gir Christofer Columbus Smith mulighet til å bygge uovertrufne konkurransebåter.

Som gjenytelse spytter millionæren inn midler slik at Chris-Craft kan serieprodusere rimelige varianter som kan selges til mindre velbeslåtte båtentusiaster.

I 1915 skal det konkurreres om trofeet i Golden Cup og Chris-Craft har utviklet en helt fandenivoldske løpsbåt. Dessverre dukker ikke båtfører Wood opp til avtalt tid og noen minutter før start blir en ivrig tilskuer plassert i førersetet. Det går bra i to runder, men da er den lite båtvante fører så sjøsyk at mekanikeren må overta roret.

Til tross for førerbytte og en noe uortodoks kjørestil likevel klarer båtteamet å vinne konkurransen. Seieren er en fjær i hatten for båtbygger Chris og salget av hans farkoster tar av. Chris-Craft er i en periode verdens største båtprodusent og ifra 1920-årene og fram til glassfiberens gjennombrudd på 70-tallet sendes det ut mer enn ett hundre tusen trebåter.

Chris Craft Riviera båtklassiker=

ORIGINALT: Oppsiktsvekkende nok er det ikke bare skroget i Tore Eritzlands båt som er hundre prosent originalt, også under motorlokket er det ekte vare. FOTO: Arne Otto Iversen

Chris Craft Riviera båtklassiker=

BIL: ¿Lik en bil¿ var slagordet til Chris-Craft. Båtbyggeren var inspirert av bilindustrien og mange designløsninger er hentet fra fabrikkene i Detroit.

Chris Craft Riviera båtklassiker=

TREBÅT: Effektiv serieproduksjon av båter bidro til å gjøre Chris-Craft til verdens største trebåtprodusent.

Original til tusen

- Selv om verftet bygger mange båter går amerikanerne aldri på akkord med kvaliteten. Materialene er førsteklasses mahogni fra Sør-Amerika. Undervannsskroget har doble sett med bord og det innerste laget med hud er skråstilt slik at trematerialene oppnår maksimal styrke, forteller Tore Eritzland.

Den såkalte runaboaten er bygget i 1950 og ble hentet i California. Etter at den var fraktet over blåmyra fikk den navnet Miss Chris of Norway. Oppsiktsvekkende nok er det ikke bare skroget i Tore Eritzlands båt som er hundre prosent originalt, også under motorlokket er det ekte vare.

- Racingutgavene fikk en spesialtilpasset motor med 134 hestekrefter og tre forgassere, noe som gir en toppfart på 36 knop. Blokka og deler av motoren er hentet hos en bilprodusent mens resten av jobben er utført på verkstedet til Chris-Craft, sier Eritzland.

Båteieren fra Hommersåk har ved flere anledninger vist fram den gamle dame på messer og utstillinger og fagfolk har anslått verdien til opp imot en halv million kroner.

Chris Craft Riviera båtklassiker=

GJENNOMBRUDD: Miss Detroit var Chris-Crafts endelige gjennombrudd som konstruktør av hurtiggående båter. Til tross for uerfaren og sjøsyk båtfører vant den Golden Cup i 1915.

Chris Craft Riviera båtklassiker=

STJERNER: Både filmstjerner og andre kjendiser likte å bli sett i en Chris-Craft og kundelisten med jetsettere er både lang og spennende. I forbindelse med lanseringen av filmen Show Boat i 1927 ble skuespiller Helen Morgan plassert i en av verftets hypermoderne runaboats.

Chevy med sølvpil

Sjøsetting foregår med kran og stroppene blir ikke løsnet før motorene er fyrt opp. Gromlyden får folk til å snu seg i båthavna og når vi noen minutter senere cruiser innover Ryfylkefjorden vinkes det både fra hytter, naust og passerende båter.

- Hver gang jeg legger til kai får jeg hyggelige hilsener og begeistrede tilrop. Miss Chris of Norway er populær også hos damene og absolutt alle som går forbi bare må legge hånda på skroget, beretter båteier.

Etter en frisk båttur skjer uhellet, akslingen hopper av og vi må taues inn til brygga. Tore Eritzland har opplevd tilsvarende hendelser et par ganger tidligere og forklarer at problemet er skruen som sitter i hylsa mellom motor og aksel.

- Gamle båter kan være lunefulle og slike hendelser må du regne med. Nå er det nok på tide å skifte ut skruen som holder akslingen på plass.

Den båtinteresserte rogalending har fått oppfylt guttedrømmen om å eie en klassisk Riviera, men det har ikke forhindret ham i å drømme om et nytt prosjekt.

- På slutten av femtitallet kom båten Silver Arrow. Chris-Craft har alltid vært sterkt knyttet opp mot den amerikanske bilindustrien og denne båtmodellens innredning og utforming er tydelig inspirert av Chevrolet Impala. Det hadde vært utrolig kult å eie en sølvgrå Chevy Impala med en speilblank Silver Arrow på hengeren.

Chris Craft Riviera båtklassiker=

EIER: Tore Eritzland (43) har helt siden guttedagene drømt om å eie en vaskeekte Chris-Craft. Etter tre tusen arbeidstimer med pussemaskin og lakkpensel er drømmen virkeliggjort. FOTO: Arne Otto Iversen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!