Vi kan like godt dele problemstillingen opp i to ulike leire med en gang. Den ene siden går ut på å følge den miljøvennlige stien, som igjen går ut på å få deg lengst mulig med færrest mulig omdreininger på motoren. Det kan spare både motor og miljø.

En nyere dieselbil vil ved hjelp av informasjon fra girskifteindikatoren få deg til å gire opp fortest mulig, slik at du alltid bruker motorens nedre turtallsregister. Moderne automatkasser gjør dette for deg, trolig uten at du tenker over det.

Men småkjører du en dieselbil over korte distanser på lavt turtall, vil den sannsynlig utvikle en eller annen form for feil, den får ikke "blåst ut" avleiringer fra drivstoffet.

- Blir en litt eldre dieselbil med manuelt gir småkjørt lenge på lavt turtall vil den i mange tilfeller utvikle fusking på en eller annen måte. I tillegg blir heller ikke forbrenningen optimal over tid, slik at når EU-kontrollen står for dør så vil de skadelige verdiene fra eksosen bli for høye, sier tekniker Ronny Granheim hos Bertel O. Steen.

- Smart å dra på litt

Dermed er vi over på den varianten for deg med litt mer teknisk empati. Her vil det, som teknikeren vår har påpekt, være smart å få "dratt ut" bilen med en og annen langtur - samtidig som det kan være greit å ignorere den lille sjåføren i dashbordet av og til.

Dette gjelder spesielt biler som har fått rundt fire til fem år på landeveien.

Dermed slipper du å ende med en EU-feil som gjøre at bilen ikke får videre godkjenning før dette er utbedret.

Og i dette tilfellet er det faktisk mulig for de fleste å rette opp i feilen selv før den oppstår.

Granheim anser det derfor som helt logisk at dieselbileiere nettopp gjør dette - slik at motoren blir kvitt litt avleiringer og sot.

- De fleste nyere dieselbiler tåler generell småkjøring greit, så lenge de også får seg en og annen langtur.

- Og hvilket kjøremønster er det som kort fortalt bidrar mest til å senke forbruket her?

- Det er å kjøre jevnest mulig på høyt gir, sier Granheim.

Generelle tips

Hvordan du trygt drar på litt ekstra, slik at motoren holder seg pigg og klar for EU-kontroll, er høyst indviduelt for hvert enkel bil, hvilken girkasse du har og om du har partikkelfilter eller ikke.

Derfor er det alltid lurt å ta en prat med et verkstedet om hva som er best for din bil og årsmodell.

Men generelt bør du som minimum passe på at motoren får tilstrekkelig driftstemperatur, om forholdene ligger til rette for det.

Videre anbefaler mange dieselbilbrukere at kjører noen minutter på litt høyere turtall enn vanlig innimellom.

Dette kan i sin tur sørge for en mer rentgående motor.

Mer kjøretips

Men det finnes en rekke smarte triks du som sjåfør kan ty til om du vil strekke drivstoffbudsjettet litt. Tidligere i år kjørte Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink en stor, dieseldrevet familiebil 2536,4 kilometer i ett strekk på en tank.

De startet i Helsingfors, kjørte nordover til grensa mellom Finland og Sverige før de vente fronten på bilen sørover. Ekspertenes økonomikjøringstips går ut på at det er enkle kjøreregler som gjelder når handler om å kjøre så billig som mulig.

  • Ikke ha dårlig tid. Hold god avstand, se langt framover og planlegg kjøringen. Ideelt skal du bruke bremsen så lite som mulig.
  • Hold øye med farta. Du sparer veldig lite tid på å øke for eksempel fra 80 til 90 km/t.
  • Sjekk lufttrykk i dekk.
  • Ikke kjør rundt med bilen full av tunge ting du ikke trenger. Unngå bruk av takstativ og skibokser når det er praktisk mulig.
  • Gir smart, hold turtall så lavt som mulig uten at du presser motoren. Rull med høyt gir koblet inn når du kan - da bruker ikke motoren drivstoff i det hele tatt.
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!