Mercedes vurderer å lage "allroad"-versjoner av E-klasse og C-klasse. Det kommer frem i et intervju Motoring har gjort med salgssjef Matthias Luhrs i Mercedes-Benz. Han forteller overfor magasinets nettside at Mercedes vurderer alle nisjer, også nisjen for stasjonsvogner med høyere bakkeklaring.

Enkelte bilmarkeders beskjedne interesse for stasjonsvogner, spesielt det amerikanske, gjør at Mercedes nøler, men ifølge Luhrs er interessen for slike biler stigende i flere andre markeder, men ikke Nord-Europa.

Det norske markedet er antakelig for beskjedent til at det inkluderes i Luhrs regnskap. For her hjemme er slike biler populær. Volvo XC70 utgjør nesten 50 prosent av V70-salget, ifølge Volvo og hver femte solgte Octavia er en Scout.

Allroad-versjonene utgjør rundt 70 prosent av stasjonsvognsalget for Audi A6 og A4.

Lagde en i 2005

Men faktum er at det finnes en "allroad"-versjon av Mercedes E-klasse. Riktig nok er utvalget ytterst beskjedent. Det er snakk om én bil bygget i 2005 av den danske tuneren Kleemann. Danskene gjorde simpelthen en «allroad» av en Mercedes E-klasse E500 T 4Matic.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes e-klasse 4x4

ALLROAD: "Allroad"-Mercedesen er basert på en E-klasse E500 T 4Matic. FOTO: Kleemann

E50KCC er navnet på den danske fjellapen. MB-en har større skjermbredde  og 18-tommers felger kledd med 255/45-ZR 18-dekk, noe som øker bakkeklaringen med to centimeter.

I tillegg har Kleemann tatt for seg luftfjæringen slik at E50KCC kan heises tre centimeter. Det øker bakkeklaringen med totalt fem centimeter sammenlignet med originalen. Den 5,0-liter store V8-eren er tunet til 595 hk og 770 Nm.

En ganske sterk hyttebil, med andre ord.

ALLROAD: Kanskje kommer Mercedes med en "hyttebil"? FOTO: Produsent

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!