Prøvekjørt: Cadillac ATS-V

Uventet morsom

Amerikanerne har bygd en elegant utfordrer til BMW M3. Det er helt sant.

CADILLAC: En Cadillac som er morsom å gjøre? Ja visst. FOTO: Produsent
CADILLAC: En Cadillac som er morsom å gjøre? Ja visst. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

ATS-V kommer med en fin overraskelse allerede før den har rullet en meter: Den har ni hester mer enn konstruktørene opprinnelig tenkte seg. Det høres kanskje ikke mye ut i en bil som allerede har et hav av krefter, men det er nok til å gjøre den minste V-bilen kraftigere enn grunnversjonen av C7 Corvette Stingray (461 hk).

Dette er langt fra det eneste hyggelige sjokket du får bak rattet av ATS-V. Basisversjonen av både sedan og coupé imponerer begge med nøytrale, gode chassiser. Likevel føles det alltid som om de ville vært mye mer underholdende med 50 prosent mer krefter. Og V-versjonen bekrefter at den følelsen var dønn korrekt.

Raskere enn M3/M4

Den sekssylindrede V-motoren med to turboer har ikke den grommeste låten, selv om den høres kraftig ut når turtallet går opp. Men man kan ikke klage over hvordan den gjør jobben. Det finnes ingen forsinkelser i noen hastighet. Er den raskere enn BMW M3/M4 rett fram? Absolutt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

RASK BIL: 0-100 km/t er oppgitt til 4,0 sekunder. FOTO: Produsent
RASK BIL: 0-100 km/t er oppgitt til 4,0 sekunder. FOTO: Produsent

Ganske enkelt trolldom

Men uansett hvor herlig motoren er, er det hvordan bilen oppfører seg som muligens er det beste. Chassiset er så godt avbalansert at selv med 470 hester var det et par steder på testbanen – den F1-godkjente Circuit of the Americas i Texas – det føltes som om bilen kunne gjøre enda mer. Ikke fordi den var treig – langt ifra – men fordi det ikke føltes som om chassiset trengte å jobbe spesielt hardt.

Det er 25 prosent stivere enn det på en standard ATS, og det hjelper. Men det er andre greier som også bidrar i sammenhengen. Demperne lar deg kjøre over ganske høye kanter og sjikaner, og bilen holder seg plan og rolig.

Den har lånt en Traction Management fra Corvette, og den er ganske enkelt trolldom. I tillegg har den Michelin-dekk som fungerer nesten som slicks når de er varmet opp.

En skikkelig villbass

Alt dette ville ikke betydd filla dersom bilen ikke var morsom å kjøre. Den gode nyheten er at dette er en skikkelig villbass. Dette er ikke bare godt for denne lille V-en, men også for storebror CTS-V, som vi vil kjøre senere i år. Den har samme plattform som ATS, men har omkring 650 hester. Vi går spennende tider i møte.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

CADILLAC: Interiøret er noe av det bedre vi har sett fra amerikanerne. FOTO: Produsent
CADILLAC: Interiøret er noe av det bedre vi har sett fra amerikanerne. FOTO: Produsent

DOMMEN:

Cadillac utfordrer BMW. Like god eller bedre enn M3, bortsett fra merkeimaget.

Tekniske data

Pris: Fra cirka 61 460 dollar. Cirka 1,3 millioner kroner i Norge

Motor: 3564 ccm V6, bakhjulsdrift

HK: 470

Dreiemoment: 603 Nm

0-100 km/t: 4,0 sek

Toppfart: 300 km/t

Forbruk: Ikke oppgitt

CO2-utslipp: Ikke oppgitt

Vekt: 1678 kg

Denne saken ble første gang publisert 09/07 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også