Vi skrev nylig at nye Ford Mustang er den bilen Ford har levert i Europa med best akselerasjonsegenskaper gjennom tidene. Med V8er under panseret gjør den ikoniske sportsbilen 0–100 km/t på under fem sekunder!

V8eren, en femliters brumlebass med 418 hestekrefter og 530 Newtonmeter, er sterkeste motor i samlingen, som ellers består av en 3,7-liters V6 og en 2,3-liters firesylindret turbomotor.

Sistnevnte, som har et ganske heftig effektuttak i forhold til slagvolumet (314 hestekrefter og 432 Newtonmeter), er for øvrig den rimeligste. Startprisen for fastbackmodellen med EcoBoost-motor er 730.000 kroner, mens V8eren vil koste 1.220.000.

Mye vil ha mer

I statene er det naturlig nok V8 som gjelder. V8 og Mustang har gått hånd-i-hånd siden Mustang så dagens lys på 60-tallet, og hvem har vel ikke hørt frasen «det er ikke en skikkelig Mustang med mindre du har en V8er under panseret»?

De fleste syns nok 418 hestekrefter og 0–100 km/t på 4,8 sekunder er tilstrekkelig, men enkelte blir aldri helt fornøyd og vil alltid jage mer effekt. Til de strekker Ford-tuneren Roush ut en hjelpende hånd.

En hjelpende hånd i form av en 2,3-liters TVS Supercharger, eller kompressor, som det heter på godt norsk. Kompressoren tvangsforer motoren med luft og hever effekten betraktelig.

Etter behandlingen yter motoren 670 hestekrefter. 170 hestekrefter mer enn spesialversjonen Ford Mustang Shelby GT350.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Se video av Roush Mustang her.

Lyd og styling

Som kjent må all luft som går inn, ut igjen. Ut igjen med med minst mulig motstand. Roush tilbyr derfor et helt nytt eksosanlegg til Mustang, med fire, grove enderør under bakfangeren. Vi tipper lyden fra åtteren er helt grei når den presses ut gjennom de fire trompetene.

To understellsoppsett, det ene heftigere enn det andre, tilbys også Roush-Mustangen, som har Roush eksteriørstyling i form av ny front- og bakfanger og et panser med digre luftinntak.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!