Utvendig er ikke endringene på nye Chevrolet Camaro enorme sammenlignet med forrige (femte) generasjon. Da har det skjedd større ting under karosseriet.

Camaro har kjempe på muskelbilterritoriet med erkekonkurrenten Ford Mustang siden 60-tallet (Mustang ble lansert i 1964, Camaro tre år senere), og nå gjør GM som Ford. For i likhet med den nye Mustangen lanseres 2016 Camaro med en liten bensinmotor, nærmere bestemt en firesylindret, 2,0-liters turbomotor som yter 275 hk og 400 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på under seks sekunder.

Den nye Camaro-en kan også fås med en selvpustende 3,6-liters V6-er som leverer 335 hk og 385 Nm. Både 2,0L Turbo og 3,6L V-6 leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller en helt ny Hydra-Matic 8L45 åttetrinns automatkasse.

Råeste SS noensinne

Camaro SS kommer med en ny 6,2-liters LT1 direkteinnsprøytet Small Block V8-er som yter 455 hk og 617 Nm. For første gang kan SS-versjonen fås med Magnetic Ride Control aktive dempere, akkurat som femte generasjon Camaro ZL1 og Corvette Stingray C7.

Chevrolet Camaro 2016

LITEN MOTOR: Nye Chevrolet Camaro (2016-modell) kan fås med toliters turbomotor. FOTO: GM

Den nye Camaro-en skal veie inntil 90 kilo mindre enn forgjengeren, takket være mer bruk av aluminium. Designen skal gi mindre luftmotstand, og vridningstivheten skal være forbedret, GM oppgir at bilen skal være 28 prosent stivere.

Alle versjonene fås med Brembo-bremser - standard på SS, der bremseskivene måler 345 mm foran, 338 mm bak - begge med firestemplet kaliper.

GM opplyser ikke noe om priser på nye Camaro, men med liten motor er det liten tvil om at prisen blir gunstigere enn tidligere. Ford Mustang med 2.3-liters EcoBoost-motor på 314 hk vil koste fra 730.000 kroner i Norge.

 2016 Camaro2015 Camaro
Lengde4784 mm4841 mm
Bredde1897 mm1917 mm
Høyde1348 mm1376 mm
Akselavstand2811 mm2852 mm
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!