KOMMENTAR:

Hvem ville for 30 år siden trodd at vi skulle drikke så mye champagne som vi gjør i dag?

(Salget av musserende økte med 14 prosent i fjor, og nordmenn kjøpte for eksempel over 37.000 liter Moët & Chandon Impérial Brut, ifølge salgstall fra Vinmonopolet.)

Eller at vi skulle bruke fly som om det var en lokalbuss? For det gjør vi jo, og årsaken er at det finnes en enkel og grunnleggende sannhet, og den er som følger: Enten vi bor under noe avispapir eller residerer i en luksusvilla, har vi alle våre egne meninger om hva «luksuriøst» innebærer. Og den meningen er formet av våre egne liv – livene vi har levd, og livene vi håper å leve.

Det er et ubestridelig faktum at det er mer penger i omløp nå enn tidligere. Og selv om andelen din stadig blir mindre, ifølge statistikkene, er det godt mulig at du personlig føler deg litt mer finansielt trygg nå enn før. Dermed tillater du deg kanskje å drømme litt ekstra om ny bil. Ofte handler det om mer luksus. I hvert fall for deg selv. Men er det luksus for alle andre?

Luksus i ulike klasser

Alle disse tre bilene er absolutt luksuriøse: En Rolls-Royce, en Mercedes-Benz og ja, en Skoda.

Den har kanskje vært en Passat før, men er nå mye mer behagelig, og er satt sammen med en presisjon som du ikke ville funnet på en «tradisjonell» tysk luksusbil for 20 år siden.

Nå forventer du kanskje at jeg vil hevde at kun én av disse bilene egentlig er en luksusbil, men i stedet vil jeg si at ingen av dem er det. For hva som er luksus endres fra dag til dag, og nye nytelser blir raskt til en selvfølge.

LUKSUS: Hva du definerer som luksus avhenger ofte av bakgrunn og klasse. FOTO: Alex Howe

Vi er notoriske merkevaresnobber

Tror du meg ikke?

Se på Phantoms nærmeste forgjengere. Om du ikke er en svært ironisk fyr, vil du aldri påstå at en 1980 Silver Spirit – klønete, upålitelig og et eksempel på alt som er feil med England – er en luksusbil?

Jeg ville heller hatt Skodaen; en ærlig og pålitelig sak. (Vaclav Laurin og Vaclav Klement lagde biler i Tsjekkoslovakia på 1920-tallet, og de var like godt satt sammen som bilene til Charles Rolls og Henry Royce. Skodas slektskap til det gamle navnet er like fjern som forbindelsen mellom BMW og Rolls-Royce.)

I noen markeder, som for eksempel Sør-Korea, Kina og Japan (og av svært forskjellige årsaker), er det velutstyrte, men mindre prangende biler som blir betraktet som de eneste akseptable luksusbilene. Ett eksempel er Superb, som er mye vanskeligere å selge i Europa.

Vårt behov for selvhevdelse ligger nok flere hakk høyere. Vi er også notoriske merkevaresnobber; selv mennesker med moderat lønn kan svi av store summer på Prada-sko og dunjakker med priser hinsides enhver forstand. Det er mye mer enn en ny bukse eller jakke de ønsker å kle seg i – det er selve inkarnasjonen av glamorøs suksess.

S-KLASSE: Mercedes S-klassen bruker ny høyteknologi, og viser den stolt fram: Lenestoler med massasje og individuelle skjermer – like mye en luksus-jet som en bil. Men det er mer anonym enn en prangende Phantom. FOTO: Alex Howe

PHANTOM: En Rolls-Royce Phantom mikser gammeldags luksus med upålitelig teknologi. Oksehud i topp kvalitet, fransk, polert treverk, Logic 7 surroundlyd og multimedia. Og den ypperste luksusen: Massevis av plass, takket være flatt gulv bak. FOTO: Alex Howe

SUPERB: Skoda Superb er oppnåelig luksus. og ligger over normen for familiebiler, takket være nivået bakseteplassen og kjørekomforten. FOTO: Alex Howe

Den sanne luksusbilen

Mercedes-Benz vet dette bedre enn de fleste. Merket er både mer kjent og anerkjent enn en hvilken som helst filmstjerne, og Mercedes er like mye i luksusbransjen generelt som de er i bilbransjen. Den siste S-klassen er uten like både når det gjelder komfort og luksus.

S-klasse – akkurat som Range Rover eller Porsche 911 – setter standarden for sin klasse, og er forventet å dominere segmentet ved å selge et enormt antall biler. Dermed får de også høye fortjenestemarginer, noe som igjen sikrer dem store utviklingsbudsjetter.

Målsettingene forutsetter at S-klasse selger. Og akkurat her nytter det ikke å gjøre som Rema eller Ikea, og kjøre hardt på store tilbudsplakater. For luksus dreier seg vel om litt mer enn bare penger? Eller kanskje ikke om penger i det hele tatt?

Og dermed sitter vi egentlig bare igjen med den godt over 10 år gamle Rolls-Royce Phantom. Ved siden av stesøsteren Wraith ser den mer enn noensinne ut som en relikvie med en utenomjordisk følelse av formue og privilegier.

Det er ikke vanskelig å forsvare at Phantom er dagens sanne luksusbil, både subjektivt og objektivt. Det finnes ingen bil som er mer skapt for nytelse.

Men jeg tror nok at selv Rolls-Royce vet at dette ikke vil vare evig: Begrepet luksus defineres stadig annerledes.

LUKSUSUTSTYR: Skoda Superb har kopiert Rolls-Royce Phantom. Den har paraply integrert i døren, akkurat som Rolls-en. FOTO: Alex Howe

Friere uttrykksformer

Kanskje Wraith er en antydning om hva neste definisjon blir. Rolls-kundene har tøyd grensene for «korrekt» smak siden starten i 2003.

Og i stedet for å ignorere dem, har Rolls-designerne tatt dette til seg. Med Wraith skapte de en helt uventet profil som er veldig, veldig forskjellig fra Rolls-Royce Ghost som den er basert på.

Dette er en indikasjon på et voksende behov hos dagens horder av nyfødte milliardærer. De ønsker friere uttrykksformer når de velger bosted, båter, fly, klær og livsstil.

Og siden bilbransjens mulighet for å produsere spesialbygde biler fremdeles er helt minimal (bitte små tall i en bransje som lager 80 millioner kjøretøy), vil kursen gå mot mer banebrytende bildesign.

For 100 år siden sa man gjerne «Ta det beste som finnes, og gjør det bedre». Men de som avgjør hva som faktisk er bedre vil i stadig mindre grad være selve produsenten. Og det er virkelig luksus.

TREVERK: For noen er det helt normalt å ha en bil med bearbeidet treverk som valnøtt i bilen, som i Rolls-Royce Phantom. FOTO: Alex Howe

LUKSUS: For andre er bil med automatgir luksus, som her i Superb. FOTO: Alex Howe

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!