Syv grader.

Det er hvor mye Spirit of Ecstasy-figuren foran på panseret på denne nye Rolls-Royce Ghost lener seg fremover. Det er også et mål på hvordan Rolls-Royce velger å oppdatere modellene sine: Med små steg og en mikroskopisk og nesten besettende fokus på detaljer.

De gjør ikke dette uten grunn. Denne «lille» sedanen har vært en stor suksess siden den kom i 2009, og det selges fire Ghosts for hver Rolls-Royce Phantom.

Det går unna så det suser; noe som symboliseres av linjen bakover på panseret – som en kondensstripe ut fra vingene til Miss Ecstasy.

Så har du den nyutformede, svungne linjen langs sidene som er flyttet fremover for å gi et mer dynamisk inntrykk og kapsle inn de nye LED-frontlysene. Slik får bilen et nytt ansikt.

Magiske, små detaljer

Også på innsiden er det magiske, små detaljer. Nydesignede forseter som Rolls hevder er «de beste noensinne», vinklede bakseter, polert metall rundt uret og instrumentpanelet, et massivt lydanlegg og to nye interiører i tre å velge mellom. Håndlagde selvsagt.

Det er her hver Ghost begynner sitt eget liv: 82 prosent av bilene er spesiallagde, og hvert interiør er mer unikt enn et fingeravtrykk. Ingen av dem er helt like. Dette er eminent.

Skjønner kjørestilen din

Det som også er eminent, er den nye Satellite Aided Transmission, som kom for første gang i Rolls-Royce Wraith. Dette er et smart system som analyserer GPS-dataene og kjørestilen din for å sørge for at du alltid har riktig gir for terrenget foran deg. Ingen pinlige girskift: Ghost sørger diskret for å fikse alt dette for deg.

Rund av alt dette med nye hydraulisk understell, så får du en Ghost som er blitt bedre. Selv om det ikke er rettferdig å sammenligne en Rolls med den gemene hop, er nye Ghost rett og slett storslått.

En dyne av luksus og kraft

Kjørekomforten er – selv om den ikke er hevet over enhver kritikk – generelt sett mer enn utmerket. Den er rett og slett herlig.

Et Dynamic Pack-tillegg legger inn litt mer følelse i styringen, men den blir aldri noen rå sak som er krevende å håndtere. Den er raffinert.

Serie II har altså den samme utsøkte Ghost-følelsen: Den feier diskré vekk alle feil som måtte finnes på deg og bilen, og sender deg av sted på en dyne av luksus og kraft.

DOMMEN:

Luksusen inni og ekstremt behagelig kjørekomfort gjør at denne er hinsides alt annet. En uhyre fin gjenstand - til en uhyrlig pris.

Tekniske data

Rolls-Royce Ghost Serie 2

Motor: 6592 ccm V12, bakhjulsdrift

HK: 571

Dreiemoment: 780 Nm

0-100 km/t: 5,0 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Oppgitt forbruk: 1,41 l/mil

CO2-utslipp: 329 g/km

Vekt: 2470 kg

Pris: Fra ca. kr 2 300 000 (i England)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!