Ansiktsløftningen av Cayenne inkluderer en større overhaling av den bensin-elektriske varianten som følger oppskriften til Porsche Panamera S E-Hybrid.

Batteriene i den ladbare Cayenne-en har seks ganger større kapasitet enn de gamle i Cayenne S Hybrid. Elmotoren i S E-Hybrid yter 95 hk, over dobbelt så mye som i S Hybrid med sine 47 elektriske hester.

Totalt yter den 3,0-liter store kompressormatede V6-motoren i kombinasjon med elmotoren 416 hk og 590 Nm.

Rimeligere enn S Diesel

I ren eldrift er rekkevidden oppgitt til 18-36 kilometer, avhengig av kjørestil. CO2-utslippet er oppgitt til kun 79 g/km, noe gjør sitt med avgiftene. Hybriden er cirka 250 000 kroner rimeligere enn S Diesel (385 Hk og 850 Nm) og rundt én million rimeligere enn Cayenne Turbo, som yter 520 hk og 750 Nm.

Men ikke tro på forbruket som er oppgitt til 0,34 l/mil – vi klarte 0,83 liter. Forbruket i den gamle hybriden var oppgitt til 0,82 liter per mil med et CO2-utslipp på 193 g/km.

Men grav dypere i lomma

Kjøremodusene er E-Power (bare strøm), hybrid (333 hk turbo V6 og elektrisk motor som jobber sammen i harmoni) og E-Charge, hvor overflødig kraft lader batteriene. Sportsmodus setter inn alt som finnes for maksimal effekt.

GRØNN: Grønnfargen på bremsekalipperne forteller at denne Cayenne-en har klimaalibiet i orden. FOTO: Porsche

Ytelsen er minst imponerende i den siste modusen. Her vises det klart at hybriden bærer på ekstra vekt og at el-styringen mangler følelse.

I de mer beskjedne modusene er den bra nok for dem som virkelig vil ha en hybrid. Men dette er en Porsche for dem som ikke prioriterer kjøreglede.

De som vil ha det, bør gravere dypere i lommeboka og heller velge Cayenne S Diesel med 850 Nm til 1.409.900 kroner.

Tekniske data Porsche S E-Hybrid

Motor: 2995 ccm, V6 AWD

Elmotor: 95 hk

Totalt: 416 hk

Dreiemoment: 590 Nm

0–100 km/t: 5,9 sek

Toppfart: 243 km/t

Oppgitt forbruk: 0,34 l/mil

CO2-utslipp: 79 g/km

Vekt: 2425 kg (S Diesel 2290 kilo)

Pris:Fra kr 1 142 900

DOMMEN:

Den beste hybrid-SUV-en er den kjedeligste Porschen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!