Det begynner å bli lenge siden sist gang Honda produserte en Type R-versjon av Civic, men de har ganske lenge gjort det klart at de har en ny modell på gang. Bilen er "teaset" en rekke ganger.

Og nå er den endelig her, nye Honda Civic Type R. Kreftene kommer fra en VTEC-turboladet 2,0-liters motor. Den firesylindrede motoren utvikler 310 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Motoren er koblet til en sekstrinns manuell girkasse, og Type R skal gjøre 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 270 km/t.

Trenger gode bremser

Med slike krefter trenger du gode bremser og R-en har Brembo-bremser med firestemplede kalipere og 350 mm ventilerte  bremseskiver. Adaptiv demping har den  også, og dersom du mener at denne bilen skriker etter firehjulstrekk, noe den kanskje argeste konkurrenten Ford Focus RS nå får, så har den i det minste Dual Axis Strut-demping foran, noe som skal sørge for at drar rett frem og ikke rett ut, når du hamrer gasspedalen i bånn.

Honda på hugget

Sammenlignet med en vanlig Civic er Type R langt voldsommere både hva gjelder ytelser og utseende. Den har mye større luftinntak, en diger leppe, solide sideskjørt og en svær hekkvinge. Dette er ikke bare pynt. Det skal optimalisere lufting, aerodynamikk og marktrykk. Den har også firepotters eksosanlegg, samt 19-tommers lettmetallfelger, kledd med 235/35R19-dekk som ble utviklet spesielt for Type R.

Honda Civic Type R har verdenspremiere på bilutstillingen i Genève som åpner i dag. Der viser Honda også frem en langt råere bile, nemlig den produksjonsklare versjonen av Honda NSX.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!