Honda Civic Type R er en av de store legendene blant raske kompaktklassebiler, som regel enda et hakk sportsligere enn de typiske GTI-bilene.

Og den nye Honda Civic Type R som kommer på markedet i 2015, tar det hele et steg videre: En løpsbil for veien, sier Honda selv om nyheten.

Den er en av de store attraksjonene på bilutstillingen i Genève. Det aggressive og racingaktige karosseriet er ikke bare pynt, hevder Honda. Lavere luftmotstand, bedre marktrykk og behovet for kjøling av bremser og andre komponenter har stått sentralt i testingen på Nordschleife.

Det er ikke bare for moro skyld at Honda har testet på den legendariske banen i Tyskland. Med Honda Civic Type R har de nemlig til hensikt å snappe banerekorden for forhjulsdrevne biler på Nordschleife.

På tross av spennende design, er det under panseret du finner den mest interessante nyheten. I motsetning til tidligere Honda Civic Type R, er det ikke en turtallshysterisk sugemotor du finner under panseret:

I tidsriktig ånd er det en toliters, turboladet bensinmotor som skal yte "minst 280 hk" i følge Honda.

Det har betydning utover de rene entusiastenes rekker: På sikt skal Hondas etter hvert aldrende bensinmotorer erstattes med nye bensinturbo-motorer, og kraftpluggen i Type R viser vei.

Les mer:

Honda Civic 1,6 i-DTEC: Ingen bruker mindre

Audi S3: Fantastisk å kjøre

Tre GTI-biler i test

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!