RS er toppmodellen i Ford Focus-serien og får selv Focus ST til å virke tam. Focus RS dukket opp i Norge for første gang i 2003, med WRC-Focusen som modell og en spesialutviklet Quaife-differensial mellom forhjulene.

I 2009 kom generasjon nummer to av Focus RS med 305-hestekrefter under panseret. Også den var uten firehjulsdrift, men med Quaife-differensial og RevoKnuckle-hjuloppheng som erstattet det tradisjonelle McPherson-opphenget foran.

Med 320 hestekrefter og firehjulsdrift

Nå er det endelig klart for en ny RS, og denne gangen har den omsider fått firehjulsdrift.

Ford Performance firehjulsdrift er basert på to elektronisk kontrollerte clutchpakker på hver side av den bakre driftsenheten. Denne kontrollenheten varierer kontinuerlig dreiemomentfordelingen forover og bakover 100 ganger per sekund, ifølge Ford.

70 prosent av dreiemomentet kan overføres til bakakselen og opp til 100 prosent av det tilgjengelige dreiemomentet på bakakselen kan overføres til hvert av de bakre hjulene. Firehjulsdriften er justert for optimalt veigrep, og sideveis akselerasjon kan overskride 1G.

Samme motor som Mustang

RS kommer med Ecoboost-motoren som også den nye Mustangen benytter, altså en firesylindret 2,3-liters turbomotor. Motoren er imidlertid  blitt oppgradert med en ny turbolader og større kompressor som gir bedre luftstrøm inn til motoren. Den er tunet til å yter mer enn 320 hk, og er dermed sterkere enn VW Golf R,. RS skal greie 0-100 km/t på under fem sekunder. Det betyr at den kan konkurrere med biler som Mercedes A45 AMG og Audi S3.

RS har en mer aggressiv styling enn ST, og har blant annet større luftinntak foran, en stor hekkvinge og en solid diiffuser omkranset av fete eksospotter. I tillegg har den sportsunderstell som er senket ytterligere sammenlignet med ST.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!