Bentleys motorsport-historie har inntil nylig vært nettopp historie. Gudene vet hvordan Bentley-gutta klarte å komme seg ut av London i beistene de lagde sent på 1920-tallet, og deretter kjøre helt til Le Mans, konkurrere med de samme bilene i 24 timer, og deretter rase hjem igjen til en kveld med full fest.

Bentley vant gjen, i La Sarthe i 2003, og ødela dermed Audis dominans på området. Racingversjonen av GT3 kom nesten på pallen under debuten i Gulf 12 Hours i Yas Marina for et drøyt år siden, og klarte å hale inn Bentleys første seier i et britisk løp på 84 år på Silverstone under Blancpain i sommer. Dette er sannsynligvis den heftigste Bentleyen siden Birkin, Barnato og vennene vokset bartene sine, og er naturligvis en stor anledning for fin markedsføring. Derfor Continental GT3-R - en "normal" gateversjon av en mye nyere konkurransebil.

Tunge saker fra Bentley

Når det er sagt, bør man sammenligne de to bilene litt. Racingversjonen har Bentleys fireliters V8 med dobbel turbo som leverer over 600 hester bare til bakhjulene. Det skjer via en mellomaksel av karbonfiber og en fantastisk Xtrac sekstrinns sekvensiell girkasse montert som en del av bakakselen for å optimere vektfordelingen. Dørene veier bare syv kilo sammenlignet  gatebilens 57 kilo. Totalvekten er 1295 kilo.

GT3-R er 100 kilo lettere enn den mer normale gatebilen, men veier likevel 2195 kilo. Det er ganske tungt for en gatebil med racingtakter, selv i disse tider med lover og regler. Men R har faktisk en helt annen oppgave foran seg.

- For å bli en ekte Bentley, måtte GT3-R bli den mest luksuriøse baneinspirerte bilen noensinne. Denne bilen viser Bentleys kombinasjon av luksus og ytelse på en helt ny måte, hevder styreformann og direktør Wolfgang Dürheimer.

DISKRESJON LOVES IKKE: Hva var det jeg kjørte igjen? Bentley sier det diskré. FOTO: Bentley

Tekniske data

Dreiemoment: 700 Nm

Oppgitt forbruk: 1,27 l/mil

Oppgitt utslipp: 295 g/km

0–100 km/t: Ca. 3,7 sek.

HK: 580

Toppfart: 274 km/t

Vekt: 2195 kg

Pris: Kr ca. 2,5 mill. (i England)

Barry White-nivå

Langt på vei. Motoren er igjen fireliters åtteren, med turboer som har blitt justert til å heve ytelsen til 580 hester, og dytte ut 700 Nm fra fattige 1700 omdreininger. Det kan skrelle litt asfalt av veien.

Like viktig er det at den åttetrinns ZF-girkassa nå har raskere frekvens, noe som intensiverer opplevelsen når GT3-R feier opp til 100 km/t på 3,7 sekunder og videre opp til den sperrede – og helt akademiske – toppfarten på 274 km/t. Vi har sansen for en bakhjulsdrevet Continental, men Bentley insisterer på at firehjulsdrift er bilens signatur (å ombygge bilen så mye ville også kostet en formue).

I det minste har bilen en momentfordeling mot bakhjulene for første gang, samt omkalibrert program for kjøremodusene og bedre stabilitetskontroll.

Den har også nytt eksosanlegg i titan, noe som sparer syv kilo vekt, samt at lydnivået dermed også blir senket ned til grovt Barry White-nivå.

Alt dette, samt en isbre-hvit lakk, grønne fartsstriper, klistremerker (æsj) og diffuser og vinge i karbonfiber, viser at akkurat denne Continentalen ikke akkurat går inn for å skjule seg under et diskré ytre.

Krever selvbeherskelse

Det krever voldsom selvbeherskelse å holde høyrefoten rolig når vi ruller ut på motorveien. Men bilens sinnsro på den slitte og ruglete asfalten seirer over trangen til å bånne gassen.

Denne utgaven har 275/35 dekk rund baut, pakket omkring 21-tommers smidde lettmetallfelger, men de gjør en utmerket jobb med å skjerme for irriterende støy fra den røffe veibanen. Det er ekstremt imponerende. Continentalens luftfjærer og dempere er satt ganske stivt, men kalibreringen viser seg å være velfundert.

GILDT: Bentley får førerfokus og glorete merking. FOTO: Bentley

Grønnere enn Kermit

Kupeen kan imponere den mest blaserte. Når du har lukket de solide dørene, er du på et sted med en suveren kvalitet. Bentley henter skinnet fra skandinavisk storfe, siden disse hudene ikke er revet opp av piggtråden som brukes mange andre steder.

Setene i karbonfiber (ekstra) er eminente. Det er diamantformet søm i alcantara på dørene, og håndlagde innfellinger av karbonfiber på dashbordet. Selv padle-årene er designet på nytt.

Men det er mye grønt her inne. Dette kan være en vanskelig farge, og fargetonene går opp over siden til midtkonsollen, langs seteputene og rundt hele den bakre delen av kupeen, som nå ikke har seter. Dette er grønnere enn frosken Kermit.

Noe annet som er nytt, er at Continentalen nå er superbil-rask. Akselerasjonen og nedbremsingen (takket være 420 mm karbonkeramiske skiver foran og 356 mm bak, samt kalipere med åtte stempler) er nå kraftig nok til å gjøre vesentlige ting med ansiktet ditt.

INTERIØR: Stor takk til skandinaviske kuer for skinn uten sår. FOTO: Bentley

Litt som Bugatti Veyron

Det kan hende at motoren nøler et nanosekund mens bilen forbereder seg på å sende 2,2 tonn bortover veien, men det er så mange andre inntrykk som kommer før du merker dette. Det den mangler av detaljer (styringen, kunne for eksempel hatt mer følelse, og chassiset kunne vært litt mer meddelsomt), tar den igjen med rein og skjær ustoppelig bevegelsesenergi.

Og den stopper igjen på en veldig overbevisende måte. Litt som en Bugatti Veyron med prisavslag.

På grunn av dette vil Bentley ikke få noen problemer med å selge de 300 GT3-R-bilene de planlegger å bygge, selv når prisen er hele 2,5 millioner kroner – med EU-avgifter.

DOMMEN:

Ikke noe voldsomt rabalder i denne Bentleyen, men den er brutalt rask og herlig lagd.

KONKURRENT:

Lamborghini Huracán - jo hardere den presses, desto sintere blir den.
 

KRAFTIG: 700 Nm ved bare 1700 o/min. Karbonfiber-vinge gir den 2195 kilo tunge bilen marktrykk. FOTO: Bentley

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!