PRINSESSEPUDDING: Bringebær-chiapudding toppet med bringebær, granateplefrø og mørk sjokolade. © Foto: Elin Melås

De er rike på omega-3, fiber, proteiner og mikronæringsstoff som kalsium, fosfor og magnesium. Chiafrø har et høyt innhold av antioksidanter og er glutenfrie. Supert, ikke sant?

Superfrø

Frøene er i tillegg spennende å eksperimentere med. De kan benyttes på utallige områder, som for eksempel lapper, i smoothie, grøt, brød, frokostblanding... Bare fantasien som setter grenser.

I tørr tilstand er chiafrø bitte små, men de sveller til mange ganger sin egen størrelse i fuktige omgivelser. Chiapudding er derfor en glimrende måte å spise disse næringsrike frøene på.

Les bloggen til ernæringsfysiolog Elin her!

 

Du trenger (ca. 4 porsjoner):

1 boks kokosmelk (4 dl)

8 ts chiafrø

1 ts vaniljepulver (kan erstattes med 1 ss honning eller lønnesirup)

 

Slik gjør du:

Rør og sett kaldt. Tar omtrent 12 timer før puddingkonsistensen kommer.

Chiapudding holder seg flere dager i kjøleskapet, så det er veldig greit å lage av en hel boks kokosmelk.

Om man ønsker bringebærsmak (eller prinsessepudding): Ha i en håndfull ferske eller frosne bringebær.

 

Deilige tips

Før puddingen skal spises: Rør inn et par spiseskjeer vaniljekesam. Når jeg fant ut dette, fikk puddingen virkelig en plass i mitt hjerte og på min meny. Prøv - du vil ikke angre!

Bland alt godt. Smaker nydelig sammen med frukt, bær og mørk sjokolade.

OBS: Omega-3 fra planterike er ikke like gunstige for mennesker som omega-3 fra fiskefett. For å få tilstrekkelig omega-3 bør man derfor alltid spise fet fisk eller ta tilskudd.

Flere herlige frokostfavoritter:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!