Ny spaltist!

Berit Nordstrand (48) er lege, forfatter og blogger. Følg henne på beritnordstrand.no

Beskriv deg selv i tre setninger:

Levende engasjert og energisk. Opptatt av de små ting i hverdagen. Lidenskapelig opptatt av å spre kunnskap om mat, mosjon og nytelse i hverdagen.

Hvorfor sa du ja til å skrive for Kamille-leserne?

For å spre budskap om hva mat kan bety for helse i et blad for oppegående kvinner som har et fantastisk «mantra»: «Du er god nok som du er»

Hvorfor og når ble du opptatt av helse og kosthold?

Sønnen min Petter ble født i 1991 med en kronisk virusinfeksjon i kroppen. Medisiner virket ikke, men mat kunne styrke immunforsvaret, og Petter ble frisk. Fikk et sterkt behov for å dele slik kunnskap med andre.

Når skeier du selv ut, og med hva?

En dessert av iskrem og friske bær! Hovedsaken er at hverdagskosten er rik på byggeklosser, da tåler kroppen noen meningsløse kalorier bare for nytelsens skyld.

Når føler du deg aller lykkeligst?

Jeg er absolutt lykkeligst sammen med barna og mannen min, Arnfinn. Jeg trives best ved sjøen, så grilling i fjæra en sommerdag, rutete duk, god mat og drikke og min egen herlige familie – er ubetalelig.

Hva synes du norske kvinner burde lære seg?

Å være mer bevisst på hva de trives med og blir glad for på en mandag, og lage seg en liste over småting som kan fylle dem med fryd på en tirsdag. Å lene seg litt mer tilbake i livet og tenke: «Nå er det bra nok, nå er jeg fornøyd med meg selv».

Hva gjør du når du er stressa?

Jeg lager lister og oversikter og fokuserer på én oppgave om gangen. Stresser jeg tross konstruktive grep, så tenner jeg et vaniljeduftlys, lytter til rolig musikk og tar en mental timeout.   

Ønsker du mer energi i hverdagen? Hva med bedre sinnsstemning, konsentrasjon og hukommelse?

Løsningen kan være enklere enn du tror – bytt ut raffinert sukker med naturens sødme fra honning.

Altfor høyt sukkerinntak

De fleste av oss inntar for mye sukker i løpet av et år, hele 29 kg sukker hver i snitt. Vi drikker 59 liter sukkerholdig brus og spiser 14 kg godteri i snitt.

Lyst på noe godt?  Slik lager du sunne energibarer

Sukker smaker godt, men har dessverre mange negative virkninger i kroppen. Effekter du ikke slipper unna, selv om du springer av deg kaloriene på ei tredemølle.

Heldigvis finnes det naturlige alternativ til sukker som både tilfredsstiller søtbehovet, øker fett­forbrenningen, stabiliserer vekten og gir deg mer gledesfølelse og motivasjon.

Les Berits 10 smarte tips lenger ned i saken!

Hva gjør sukker i kroppen din?

Det hvite sukkeret tilfører kroppen mange kalorier uten å tilføre de nødvendige næringsstoffene som kreves for å forbrenne sukker til energi inne i cellene. 

Videre gir det blodsukkerkaos i kroppen. Egentlig skulle sukkeret ha kommet i form av sukkerroen, som er en plante. I sukkerroen får du «full pakke» av fiber, nødvendige vitaminarbeidere, mineralverktøy og gnistslokkere. Fiberen sørger for at sukkeret fra en sukkerroe tas langsomt opp i blodet. Opptak av sukker i cellefabrikkene krever insulin.

Spiser du raffinert sukker, strippet for næring, får du skyhøye blodsukkertopper. Maskineriet kroppen tåler ikke høyt blodsukker, og en blodsukkeralarm utløses. Det produseres så mengder av insulin for å slippe sukker inn i cellene. Inntar kroppen stadig sukker, så tilvennes cellene skyhøye nivå av insulin og utvikler toleranse for hormonet.

Tapper deg for næring

Det betyr at de ikke slipper blodsukkeret inn i cellene like lett, tross høye insulinnivå. Da har du fått nedsatt insulinfølsomhet, noe som vil utvikle seg videre til diabetes 2 om du fortsatt velger å spise sukker.

Omdanning av sukkeret til energi inne i cellene forbruker både B-vitaminer og mineraler (eks. krom). Raffinert sukker, strippet for vitaminer og mineraler stjeler slike næringsstoff fra cellene.

Det betyr at sukker ikke er «tomme ­kalorier», men faktisk tapper deg for næring. Mangel på slike næringsstoff kan forårsake eller forsterke både fysiske og psykiske plager – som betennelser i muskler og ledd, angst og uro, aggresjon og konsentrasjons­utfordringer.

Lumske bakterier

Sukker svekker de hjelpsomme bakteriene i tarmen din og vekker de lumske bakteriene til live, slik at viktige funksjoner som styres fra tarmen svekkes.

Bakteriene klipper opp maten i oppsugbare småbiter, smører tarm­veggen og holder den ved like, produserer et hundre­talls signalstoffer og kommuniserer med kroppens kommando­sentral, hjernen.

Sist men ikke minst, så programmerer de immunforsvaret ditt. Når milliardvis av milliarder av tarmbakterier, faktisk 90 % av alle cellene i kroppen din svekkes, så kan alle disse arbeidsoppgavene forstyrres. Studier viser at immunforsvaret kan svekkes i flere timer etter inntak av sukkerholdig brus.

Kamille anbefaler: Sunne hverdagsvafler

Gammel av sukker

Hver gang en celle deler seg, så forkortes en «kjede» inne i arvestoffet kalt telomer. Se for deg at telomeren er som et kjede av perler, og du eldes hver gang en perle faller av kjedet. Nå viser flere studier at inntak av sukker fører til at telomerene forkorter seg raskere, og at aldringsprosessen faktisk speedes opp. Undersøkelser antyder at en halvliter brus om dagen kan bety hele fire-fem år kortere levetid.

Visste du at marinaden på kjøtt kan ha mer sukker enn sjokoladesaus?

Berit Nordstrand

10 TIPS

Smart kosemat, uten raffinert sukker:

• Grønnsaker og dipp. Gjerne proteinrik humusdipp eller nydelig avokadodipp.

• Usaltede nøtter og frø av ulike slag. Du kan gjerne riste dem lett i ovnen med litt honning over.

• Mørk sjokolade – helst 80 % kakao, gjerne mer.

• Kaffe latte med 1 ts pulver av rå sjokolade (velg gjerne koffeinfri dersom du ikke tåler koffein på kveldene), dryss gjerne litt kanel over.

• Grove knekkebrødbiter som «chips» med rømmedipp.

• Ren skinke og melon.

• Ostebiter, skinke og pæreskiver.

• Smoothie med yoghurt naturell, honning og friske bær.

• Urtete med sødme fra kanel, fennikel eller lakris.

• Fruktsalat med frukt og bær i regn­buens farger, for eksempel, kiwi, eple (m/ skall), appelsin/klementin og melon – gjerne med yoghurt naturell, honning og hakkede nøtter over.

 

Kort sagt, kos deg med god mat av rene råvarer, full av byggeklosser, slik at milliardvis av cellefabrikker i kroppen din får nødvendig råstoff til alle sine oppgaver. Så kan du trives bedre med både kropp og psyke og nyte både mer energi, pågangsmot og livsglede!

Ifølge amerikansk forskning på barn, kan sukker også gi adrenalinstigning i blodet. Studier har vist at barn som inntar en dose sukker kan få opp til en tidobling av mengden adrenalin i blodet. Resultatet kan bli både skjelvinger og hjertebank, og hos sårbare barn også angst, konsentrasjonsvansker, irritabilitet og hyperaktiv atferd.

Store blodsukkersvingninger kan svekke kroppens kommandosentral hjernen, fordi den er avhengig av et dønn stabilt blodsukker. Vi er ulikt følsomme for ujevne leveranser til hjernen, men høyt blodsukker som raskt faller igjen kan gi tretthet, svimmelhet, hodepine, sinne, synsforstyrrelser, fobier, mareritt, angst og depresjonsplager.

Sukkeret gjemmer seg overalt

Fra naturens side er vi utstyrt med et ­instinkt for alt som er søtt, for å styre unna bitre, gjerne giftige planter. Søtt utløser utsondring av lykkehormoner i hjernen, som får oss til å hige etter mer søtt, det vil si velge de riktige plantene.

Morsmelk er også svært søtt og bygger opp under våre søtpreferanser. Etter hvert som vi går fra amming over på fast føde, skal vi gradvis tilvennes andre smaker som salt, surt og bittert. Naturens sødme fra honning, frukt og bær er pakket i fiber, fett og langsomme sukkerarter, som beskytter oss mot blodsukkerkaos og påfølgende sukkeravhengighet og søtsug.

I dag er det imidlertid ikke naturens sødme som dominerer i maten, men «tilsatt sukker» raffinert fritt for næring. Det skjuler seg selv i matvarer vi ­oppfatter som sunne.

Visste du at det kan være 26 sukkerbiter i en halvliter brus? Og vel så mye i en drikkeyoghurt? At mange frokostblandinger inneholder mer enn 20 % «tilsatt sukker»? Eller at marinaden på rene kjøttstykker kan ha mer sukker enn sjokoladesaus? Det er derfor lurt å ta en titt på innholdsfortegnelse og se især opp for «tilsatt sukker».

Kjenner du søtsuget?  Prøv vår sunne kake med vanilje og sjokolade

Herlig honning

Bytt det hvite sukkeret til naturens ­sødme, søtsmak med smarte næringsstoffer – honning. En teskje honning i en kopp yoghurt naturell, litt honning i hjemmelaget frokostblanding eller i varm melk, dessertkaffe og te setter virkelig prikken over i-en smaksmessig.

Et hyggelig faktum er at det samme også skjer helsemessig. Honning ble faktisk brukt som medisin blant våre forfedre, og nå er den blitt hentet fram igjen som et middel til å lege sår, lindre betennelser og dempe hoste.

Honningen frigjør velgjørere i ­hjernens belønningssenter – både dopamin, serotonin og endorfiner, for optimal sinnsstemning!

Mens det hvite sukkeret skaper krøll i kroppen og speeder opp aldringen, inneholder honning en rekke smarte byggeklosser som gir deg helse­bringende effekter.

Liker du ikke honning? Prøv deg fram med ulike typer. Selv liker jeg blomsterhonning, med smaken av karamellisert sukker, men ikke av lynghonning med islett av bittersmak. Vi skal altså ikke slutte med søtt – bare bytte til naturens sødme i hverdagen!

Sunn kosemat: Deilige lapper med havregryn

Les mer fra Berit Nordstrand:

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!