HVORDAN GJØRE MIDDAGEN SUNNERE OG BEDRE

Trikset som gjør all mat sunnere og bedre

Finnes et slikt triks? Jepp.

SUNNERE OG BEDRE MIDDAG: Med dette trikset blir middagen din bedre og sunnere. Helt sant!

SUNNERE OG BEDRE MIDDAG: Med dette trikset blir middagen din bedre og sunnere. Helt sant! Foto: Foto: Christopher Sjuve

Publisert Oppdatert

Jasså? Et triks som gjør maten min sunnere og bedre? Nei, det finnes vel ikke? tenker du og har allerede begynt å angre på at du klikket på denne saken.

Slapp av. Det er nemlig helt sant.

Det begynte med at noen spurte meg: - Hva skal jeg gjøre med alle eplene jeg har i hagen? Selv om denne eplekaka di er aldri så god, blir det litt i overkant å lage 60-70 eplekaker, ikke sant?

Jo, det gjør det. Så hva annet kan man gjøre med epler? Det var spørsmålet.

Urter og grønnsaker

Og nettopp da kom jeg på sporet. For jeg har i det siste, uten å reflektere så grundig over hvorfor, begynt å sette fram skåler med forskjellige, hakkede grønnsaker og urter på middagsbordet.

Litt som flatbrødet i lange perioder var obligatorisk, så har mine skåler blitt mer og mer vanlig.

Mitt første forslag var å bruke eplebitene i salater som du serverer til middagen (i denne, for eksempel). Epler, i bittesmå terninger, kan være en del av en slik urte- og grønnsaksskål. Se for deg en skål med finskårne eplebiter, valnøtter og hakket timian. Dryss det over et stykke stekt laks - og vips så har du gjort maten litt bedre og litt sunnere.

Det er for øvrig ingen regler for hva en slik liten drysseskål kan inneholde. Det begynte med en skål med dill og reddiker for min del. Jeg vil gjerne komme med noen forslag her, men dette er, som man kan forstå, en liste som kan bli uendelig lang.

Smak og variasjon

Jeg vil komme med to tips når du skal lage deg en slik skål: 1) Bruk det du liker og 2) velg gjerne ting du ikke er fortrolig med, så er du sikret god variasjon.

  • Dill og reddiker
  • Bittesmå eplebiter, valnøtter og timian
  • Tomat og basilikum
  • Mynte og selleristang
  • Mango, timian og eple
  • Agurk, fennikel og mynte
  • Mandler, pære og timian
  • Gressløk, eple og fennikel
  • Hvitløk, sitronskall og tomat

Flere forslag? Noen som savnes? Ikke nøl med å bruke Facebook-siden!

 

 

Les også:

Slik blir det tre forretter av en salmalaks

Dette er det beste brødet du kan bake

Her er alle ukemenyene

Denne kyllinggryta lager du i dag

 

Her kan du søke blandt 5000 oppskrifter

Christopher Sjuve

Sunne skåler

Dette er trikset som gjør maten din sunnere og bedre.

Se hele oppskriften

Ingredienser:

0.5 potte Dill

2 stk Reddik

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag