Vintergryte

VINTERGRYTE: Rotfrukter, kål og bønner og spreke krydder gjør denne vegetargryten til en smaksopplevelse. © Foto: Linnea Press

Sopprisotto med selleri og epler

ITALIENSK: Sopprisotto med selleri og epler. © Foto: Linnea Press

Vi feier herved all tvil til side: Vegetarmat trenger IKKE å være kjedelig. Den kan faktisk være så spennende at en god del kjøttmat blekner i forhold.

Oppskriftene vi presenterer her bør kunne få tennene til å løpe i vann hos de fleste:

Urtekrydrede potetbiffer med rødkålsalat

Burritos med linser og fetaost

Sopprisotto med selleri og epler

Vintergryte

Nysgjerrig på å vite mer om vegetarmat? Her svarer ernæringfysiolog Gunn Helene Arsky på spørsmål:

Hva er egentlig vegetarmat?

-Vegetarmat er en gruppebetegnelse på en rekke måter å sette sammen kosten på, der en eller flere matvaregrupper med sin opprinnelse i dyreriket er utelatt. Det vanligste i Norge er å være laktovegetarianer, det vil si at man spiser plantekost og melkeprodukter. Det går også an å inkludere egg, da er man laktoovovegetarianer. De som bare spiser plantekost, kalles veganere.

Er vegetarmat sunnere enn vanlig mat?

- Som med all annen mat er det alle avskygninger av vegetarmat også. Det er fullt mulig å spise altfor fet vegetarmat, for proteinfattig vegetarmat eller så fiberrik vegetarmat at det kan gå ut over mineralopptaket i tarmen. Men stort sett ligger det vegetariske kostholdet tettere opp mot ernæringsmyndighetenes anbefalinger enn hva vi altetere spiser. Utallige studier viser at vegetarianere har noe mindre risiko for blant annet hjertesykdom, visse former for kreft og overvekt.

Er vegetarmat forsvarlig for barn?

- Det er fullt mulig å vokse opp på vegetarkost. Da er det spesielt viktig å inkludere melk og melkeprodukter, gjerne også egg, for barna. De trenger kalsium til beinbygningen (den er først ferdig utvokst ved 24-årsalderen) og protein til muskler, hormonproduksjon og så videre. Barn som ikke får annet enn plantekost kan få veksthemminger og andre utviklingsforstyrrelser dersom kosten ikke er svært nøye planlagt.

Hva med å være vegetarianer bare i perioder?

- Om du i perioder føler deg vel på et vegetarisk kosthold, er det ingen ting i veien for å gjennomføre det, for så å gå tilbake til et mer blandet kosthold når lysten melder seg.

Om en vil prøve, er det noe spesielt en må passe på?

- Jeg vil på det varmeste anbefale nybegynnere å beholde melkeprodukter, gjerne også egg, i kosten. Dette fordi det tar tid å lære seg et nytt repertoar av oppskrifter, og det er ikke bare å ta vekk kjøtt og fisk, melk, egg og ost i kosten - uten at man vet hva det må erstattes med. Så ta det rolig, bytt ut kjøtt og fisk, men bruk melkeprodukter, ost og gjerne egg. Det sikrer proteininntaket, inntaket av vitamin B12 og kalsium inntil du vet mer om vegetarisk kosthold.

Innebærer vegatarmat mer planlegging og arbeid på kjøkkenet?

- Det gjør ofte det, og dermed er det viktig å lære et bredt spekter av oppskrifter så raskt som mulig, slik at man ikke ender opp med å spise ensformig. Pasta med ketchup er jo også vegetarmat...

LES OGSÅ:

God belg!

Sunt og godt med kikerter

Linser - sunt, godt, billig og miljøvennlig

Hvit uke med hvit mat

Burritos med linser og fetaost

LØRDAGSGODT: Burritos med linser og fetaost, servert med tomatsalsa. © Foto: Linnea Press

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!