GRAINES DE CACAO Sjokolade Sunnhet Velvære DN03 Det Nye 3 Tema: Sjokolade=

Kakaobønner © colourbox.com Colourbox

Er du også en av dem som allerede har gitt opp å leve sunt i 2011? Selv gav jeg opp 2. januar. Jeg er nemlig glad i å kose meg med noe søtt av og til (eller hver dag), og hva er vel da bedre enn litt sjokolade? Men hvor kommer egentlig denne brune delikatessen fra? Og er det sunt å spise det i blant?

Opprinnelsen

Sjokoladen du spiser på fredagskvelden, stammer opprinnelig fra kakaotrær i områdene rundt ekvatorbeltet. På trærne vokser det frukter som er 15-30 cm lange og 7-8 cm brede. Dette er kakaofrukten, hvor det inni ligger frø, altså kakaobønner. Det er disse bønnene som til slutt blir sjokolade.

Etter hva man vet, var mayaene i Mellom-Amerika de første til å bruke kakaotreet for mange tusen år tilbake. Senere fikk kakaobønnene nærmest gudestatus hos aztekerne, som til og med ofret mennesker for å oppnå gode kakaobønneavlinger.

Aztekerne var også glad i å drikke xocoatl, som er det vi kaller drikkekakao. De blandet som oftest kakaobønnene med vanilje, chili, honning og vann. Slik lager vi også chilikakao den dag i dag.

Europeerne ble først introdusert for kakao da conquistadoren Hernan Cortés erobret Mexico for Spania tidlig på 1500-tallet. Han tok med seg kakaobønnene hjem til Spania, sammen med en oppskrift på hvordan de skulle brukes. Hvor suksessfullt det endte, ser vi den dag i dag. Så neste gang du har kjærlighetssorg, og dytter nedpå med sjokoladeis til trøst, kan du takke senior Cortés.

Sunt?

Grunnen til at kvalitieten på sjokolade varierer, er fordi det blir brukt ulike typer kakaobønner i de forskjellige sjokoladene. Det kommer også an på hvor og hvordan kakaobønnene er dyrket.

Smaken og kvaliteten avhenger også av hvor høy kakaoprosenten er i sjokoladen. De lyse sjokoladene, som melkesjokolade, inneholder som regel rundt 50 %, mens de mørke inneholder 70 %, eller mer, kakao.

Noen undrer på om sjokolade også kan være sunt. Og ja, det kan det faktisk! Men det gjelder bare de mørkeste sjokoladene. Kakaoinnholdet skal være over 70% for at sjokoladen skal være "sunn". Mesteparten av sjokoladen du kjøper i dagligvarebutikken går derfor ikke under denne kategorien. Mørk sjokolade er også rik på antioksidanter og inneholder mye enumettet fett.

TEST AV SJOKOLADE: Vi har testet 33 mørke sjokolader.

Det er den mørke sjokoladen som er sunn. © Foto: Colourbox

Kakaomasse= kakao + kakaosmør

Forholdet mellom kakaosmør og kakao i en sjokolade varierer, men som oftest er det litt mer kakaosmør enn kakao. I en sjokolade med 70 % kakaomasse er det ca 40% kakaofett og 30 % kakaopulver. Resten er stort sett sukker, bortsett fra 1% emuglator og vanilje.

Det er viktig å se på prosenten av kakao i en sjokolade når du skal bruke den i en oppskrift. Dette ettersom ulike typer sjokolade har ulike egenskaper. Ta for eksempel sjokolademousse: Bruker man sjokolade med 50% kakaomasseinnhold i en oppskrift som tar utgangspunkt i en sjokolade på 70%, vil produktet bli for søtt, og det vil mangle kakaofett og derfor ikke få riktig konsistens, skriver konditor Sverre Sætre i sin bok Sverres sjokolade.

Oppbevaring

Sjokolade skal oppbevares på et tørt og mørkt sted, ettersom den påvirkes av lys. Den tar lett til seg lukt, så hold den unna sterkluktende varer. Sjokolade skal dessuten ikke oppbevares kjølig. Dette er fordi den ødelegges av duggingen som oppstår når man tar den ut i romtemperatur. Sjokoladen "trives" best på steder som måler mellom 15 og 20 grader.

Kilder: Sverres sjokolade av Sverre Sætre og nidar.no

Får du ikke nok? Se filmen "Chocolate" med Juliette Binoche og Johnny Depp. Om ikke på grunn av sjokoladen, så se den på grunn av deilige Depp.

Få med deg alt! Følg Sjuve på Facebook (Vi har runda 4200!)

Vil du ha gode oppskrifter i innboksen din hver fredag? Klikk her

Les også:

10 oppskrifter med kjøttdeig

Smaken av Mexico på rekordtid

Snickerskake: Bedre enn snickers...

Slik blir brokkoli godt

Her kan du søke blant 4000 oppskrifter!

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!