OPPLADNING: - Å sove inntil noen man er glad i, hvis man liker det, kan virke som oppladning for neste dag. Man ligger rett og slett til lading, sier Cathrine Scharff Thommessen, bevegelsesterapeut og massør MNMF ved Majorstuhuset.

OPPLADNING: - Å sove inntil noen man er glad i, hvis man liker det, kan virke som oppladning for neste dag. Man ligger rett og slett til lading, sier Cathrine Scharff Thommessen, bevegelsesterapeut og massør MNMF ved Majorstuhuset. © Privat.

LIVSVIKTIG: - For et spedbarn kan kroppskontakt eller mangel på det faktisk være et spørsmål om liv eller død. Voksne mennesker kan leve uten, men det er neppe tvil om at det er sunnere å ha fysisk nærhet til andre mennesker enn sjelden eller aldri å ha det, sier Katinka Strøm Lyngroth, familie-og samlivsterapeut ved Ad Lib.

LIVSVIKTIG: - For et spedbarn kan kroppskontakt eller mangel på det faktisk være et spørsmål om liv eller død. Voksne mennesker kan leve uten, men det er neppe tvil om at det er sunnere å ha fysisk nærhet til andre mennesker enn sjelden eller aldri å ha det, sier Katinka Strøm Lyngroth, familie-og samlivsterapeut ved Ad Lib. © Privat.

KLEM FRA MAMMA: Det forskere ved University of Wisconsin i USA oppdaget da de analyserte stressnivået blant frivillige forsøkspersoner, var at deltakerne som fikk en klem fra sin mor, opplevde senkning av cortisolnivå én time etter.

KLEM FRA MAMMA: Det forskere ved University of Wisconsin i USA oppdaget da de analyserte stressnivået blant frivillige forsøkspersoner, var at deltakerne som fikk en klem fra sin mor, opplevde senkning av cortisolnivå én time etter. © Illustrasjon: Colourbox.

Enten det er et fast håndtrykk, en stor bjørneklem, en deilig massasje eller en kjapp en på soverommet; kroppskontakt sies å være den ultimate kropp-og sjelemedisin.

En undersøkelse gjennomført av forskere ved Department of Integrative Medicine ved Beth Israel Medical Center i New York City, viser at noe så enkelt som kroppskontakt senker blodtrykket og hjertebank, styrker immunforsvaret og virker smertelindrende.

I tillegg virker det positivt på psyken ved å gjøre deg mer lykkelig og mindre nervøs, skriver nettsiden Health.com.

Sjelden eller aldri kroppskontakt

- En klem er viktig for kropp og sinn. Det man vet er at kroppen produserer oxytocin ved berøring. Det er et hormon som gir en god følelse av tilhørighet, glede, kjærlighet eller hva som er naturlig i situasjonen, sier Cathrine Scharff Thommessen, bevegelsesterapeut og massør MNMF ved Majorstuhuset, til Kvinneguiden.

Hun forteller at følelser sitter i det såkalte limbiske systemet i hjernen som påvirker både det kroppslige og det kognitive slik at den gode følelsen virker i hele personen.

- Et menneske som sjelden eller aldri opplever fysisk kontakt vil da gå glipp av denne gode følelsen som andre har tilgang på. Noe annet som kommer inn i bildet er vagus-nervens påvirkning på vår helse, fysisk og mentalt, sier Scharff Thommessen videre.

Den amerikanske psykologiprofessoren Stephen W. Porges har forsket og skrevet mye om nettopp dette, noe som også har lagt grunnlag for den kjente Polyvagal Theory som professoren står bak.

Den nederste delen av vagus, som er den 10.hjernenerven, styrer det som har å gjøre med det sosiale, kommunikasjon med andre.

Posrges mener at å ikke få utviklet eller vedlikeholdt denne kontakten, vil føre til at den øverste delen av vagus dominerer og kan gjøre oss syke. Altså, sosial kontakt stimulerer vagus og gjør at vi holder oss friske mens mangel på dette kan gjøre oss syke.

Det starter som barn

Katinka Strøm Lyngroth, familie- og samlivsterapeut ved Ad Lib, forteller at oxytocinproduksjonen for eksempel stimuleres når spedbarn dier, og forsterker opplevelsen av tilknytning mellom mor og barn. Det samme skjer ved kjærlig kroppskontakt mellom et voksent par.

- Dette er en av grunnene til at kjærtegn og fysisk nærhet er så viktig for å holde kjærligheten ved like i et parforhold, sier Strøm Lyngroth til Kvinneguiden.

Kroppskontakt og kjærtegn er så og si livsviktig fra den dagen vi entrer verden:

- For et spedbarn kan kroppskontakt eller mangel på det faktisk være et spørsmål om liv eller død. Voksne mennesker kan leve uten, men det er neppe tvil om at det er sunnere å ha fysisk nærhet til andre mennesker enn sjelden eller aldri å ha det.

- Når vi er barn er kjærtegn fra våre omsorgspersoner av avgjørende betydning for at vi skal kjenne oss sett, verdsatt og elsket, og i sin tur for vår utvikling både fysisk, mentalt og følelsesmessig, sier samlivsterapeuten.

Hun understreker at vi som voksne fortsatt har behov for å føle oss akseptert, verdsatt og elsket.

- I et parforhold er fysiske kjærtegn blant de viktigste måter å gi og motta kjærlighet og bekreftelse. Og også i voksen alder er en klem eller annen berøring fra et familiemedlem, en venn eller en kollega viktig. Kjærlig, fysisk berøring er en ordløs måte å formidle det alle innerst indre ønsker å høre, - som: «Jeg er glad i deg», «Jeg setter pris på deg», eller «Jeg liker deg akkurat som du er», sier hun.

- Kroppen signaliserer behovet

Det er liten tvil om at man vil merke det på kropp og sinn dersom man er i et forhold hvor det er lenge siden man har opplevd noe kroppskontakt fra sin partner.

- Kroppen vil signalisere behovene, og er man heldig så har man noen som kan møte og dekke disse. Å sove inntil noen man er glad i, hvis man liker det, kan virke som oppladning for neste dag, tenker jeg. Man ligger rett og slett til lading, sier Scharff Thommessen.

Men hvor mye kroppskontakt et menneske bør ha, mener hun er personavhengig.

- Det viktigste er å få den kontakten man føler at man trenger.

Strøm Lyngroth syns det er viktig å vite at mennesker har forskjellige ønsker og behov når det gjelder kroppskontakt og kjærtegn i voksen alder.

- Jeg opplever ikke sjelden par som er ganske ulike når det gjelder dette. Men jeg vil oppfordre par til å snakke om hva de ønsker og har behov for, og forsøke å finne en form som begge kan være tilfreds med, sier hun og fortsetter:

- Ønsker og behov med hensyn til både sex og fysisk kontakt er svært varierende. Noen opplever sex som viktigst, mens andre kan gå lenge uten sex så lenge man kan gi og motta kjærtegn på annen måte.

Hold hender

Ofte skal det ikke så mye kroppskontakt til før det har positiv effekt både mentalt og fysisk.

Å holde hender med sin partner viser seg å virke svært beroligende på kroppen.

James Coan, PhD og professor ved Avdeling for psykologi ved University of Virginia, oppdaget dette da han inkluderte 16 gifte kvinner i sitt forsøk.

Han startet undersøkelsen på en særdeles spesiell måte ved å fortelle kvinnene at de kom til å oppleve et litt skremmende sjokk.

Dette førte til at angstnivået i kvinnenes hjerne økte vesentlig.

Men da kvinnene fikk holde hender med en av forskerne, sank stressnivået i kroppen, og da de fikk holde hender med sine ektemenn, sank stressnivået enda mer.

- Helse i hver berøring

Forskere ved University of North Carolina i USA har funnet at kvinner som får flere klemmer av sine partnere har et høyere nivå av lykkehormonet oxytocin, samt lavere blodtrykk og hjertebank.

Men en klem fra andre som står en nær, virker også positivt, noe forskere ved University of Wisconsin i USA oppdaget da de analyserte stressnivået blant frivillige forsøkspersoner.

Deltakerne som fikk en klem fra sin mor opplevde senkning av stressnivået cortisol én time etter.

Dette støtter Scharff Thommessen:

- Berøring, kjenne den annens hud, er viktig. Huden er kroppens største organ og registerer berøring og varme fra en annen. Jeg mener at det ligger helse i hver berøring så lenge det kjennes riktig for giver og mottager, sier hun mens hun samtidig understreker;

- Hvis man misliker å berøre eller å bli tatt på, så er det trolig ingen gevinst, heller tvert imot.

Massasje, sex og kjæledyr

En god massasje gir ikke bare en mental stimulasjon, når cortisolnivået senkes kan dette føre til at immunforsvaret styrkes.

Canadiske forskere delte en gruppe friske, voksne mennesker i to grupper hvor den ene gruppen fikk en skikkelig 45-minutters massasje mens den andre gruppen fikk kjenne på lette berøringer i 45 minutter.

Resultatet var klart; gruppen som ble massert produserte vesentlig flere hvite blodlegemer som hjelper kroppen å kjempe mot virusinfeksjoner og betennelser assosiert med autoimmune sykdommer.

Ikke overraskende vil sex, og ikke minst orgasme, føre til at nivåer av hormonet oxytocin og lykkehormoner som endorfiner øker i kroppen. Regelmessig sex vil også bedre immunforsvaret.

Forskning ved Wilkes University i Pennsylvania har kommet frem til at par som har sex en eller to ganger i uken har 30 prosent mer av det infeksjonsforkjempende stoffet immunoglobulin A (IgA) i sitt spytt sammenlignet med par som ikke har sex like ofte.

Trøsten for de som av en eller annen grunn ikke har sex så ofte, er at den samme studien viser at masturbasjon senker risikoen for depresjon vesentlig.

Undersøkelser gjort av forskere ved Helse-og psykologiavdelingen ved Bastyr University i Seattle viser at stressnivået hos kjæledyreiere er lavere enn personer som ikke eier kjæledyr. Da forsøkspersonene klappet hunden sin, sank blodtrykket betydelig.

(Kilde: Health.com, Answers.com, chacha.com, dailymail.co.uk)

Les også:

Ansiktsform avslører intelligens

Skrekk og gru-dette er ekstremt ekkelt

Dette prøver kroppen å fortelle deg

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!