Enkelt å lage falske reviews

  • TripAdvisor har eksistert i 10 år, og det er like enkelt å legge falske vurderinger nå som det var 10 år siden.
  • TripAdvisor er klar over dette, men nekter å gjøre endringer.

Kilde: tripadvisor-warning.com.

TripAdvisor

TripAdvisor.com er en reise nettsted som hjelper kunder med å samle reiseinformasjon, legge ut anmeldelser og meninger av reise-relatert innhold.

Kilde: Wikipedia

TripAdvisor er et populært nettsted blant reisende for å sjekke ut andres erfaringer på hoteller, restauranter og lignende.

Men det er ikke alltid at anmeldelsene er ekte.

- Det har blitt en svært kraftig plattform for å publisere løgner og negative kommentarer om eiendommer, eiere og restauranter.

Det skriver tripadvisor-warning.com, en nettside som er laget for å vise sin motstand TripAdvisor.

- Fordi TripAdvisor er et populært område, kan negative vurderinger være ødeleggende, og til og med drive folk ut av business, skriver nettsiden.

- De falske vurderingene er der, enten du liker det eller ikke. Og de er overraskende omfattende.

Det skriver Tropical.seo, en blogger som har skrevet hvordan du lett kan avsløre de falske vurderingene.

- Det er kommet til det punktet hvor halvparten av bedriftene jeg sjekker har minst en åpenbart falsk vurdering, skriver bloggeren.

Oppdag selv

Bloggeren bak Tropical.seo mener han har funnet det som kan avsløre en falsk vurdering.

  • Setninger som avsluttes med flere utropstegn.
  • Når anmeldelsen begynner med "Jeg vet ikke hva de andre anmelderne snakker om!"
  • Falske anmeldelser refererer aldri til eieren eller manager ved navn.
  • Sjeldent noe negativt. Anmeldelsene kan til og med være "positivt negative". For eksempel: "Det eneste negative jeg fant var prisen! Det var for billig."
  • Alltid toppkarakterer

Disse kan du stole på

Det er noe du kan se etter for å sikre at en anmeldelse faktisk er sann.

Under har Tropical.seo skrevet noen punkter du kan se etter:

  • Negative anmeldelser. Disse er svært nyttig.
  • Blandede anmeldelser. Her er det bade noe positivt, og noe negativt.
  • Et flertall av vurderinger. Vanligvis er det bare gjøre to eller tre falske vurderinger, så hvis du ser 47 anmeldelser for en bedrift, kan du mest sannsynlig stole på disse.

FALSKE REVIEWS: Det er fritt fram for hvem som helst å legge igjen reise-relaterte anmeldelser på nettsider som TripAdvisor.com. FOTO: TripAdvisor

Husk på dette

  1. Se etter et høyt antall anmeldelser. Opplevelsen til en person kan være unntaket mer en regelen, og hvis mange har lik mening om hotellet er det lettere å vite hva du kan forvente.
  2. Se etter detaljert, konstruktiv feedback i stedet for generelle kommentarer. Da får du mer nøyaktig informasjon.
  3. Sorter søkene dine så du får tips fra de det er relevant for deg å få tips fra. Fin anmeldelser fra foreldre hvis du skal ha med barn, eller fra vennepar hvis de skal dra med en kamerat. Da får du brutt ned tipsene til å gjelde det som angår deg mest.

Kilde: Charlotte Gogstad, administrerende direktør i Expedia Norden.

- Må passe på

De store reisebyråene må se opp for de mange uekte anmeldelsene til hoteller.

- Å kontrollsjekke anmeldelsen til en eksisterende kunde er ett av mange tiltak. Vi tar opp problematikken direkte med hotellet og fjerner de falske anmeldelsene.

Det sier Charlotte Gogstad, administrerende direktør i Expedia Norden til Kvinneguiden.

Det er en omfattende prosess å sikre gyldige anmeldelser.

- Vi matcher kunden til anmeldelsen og konfronterer hotellet direkte hvis vi har mistanke om juks, sier Gogstad.

- Hvis juks er mistenkelig, utestenges de fra vår side, sier Gogstad.

Kryr av hotellanmeldelser

Å finne riktig hotell kan være avgjørende for en god reise, og det flommer over av vurderinger fra tidligere gjester.

Som et eksempel tilbyr Hotels.com mer enn syv millioner kundevurderinger fra gjester som faktisk har overnattet på hotellene.

- For å sikre at kundene kan gjøre et informert valg når de skal booke hotell er det kun mulig å legge inn en omtale når man faktisk har bodd på og sjekket ut av et hotell.

Det sier Yvonne Bonanati fra Hotels.com til Kvinneguiden.

- Etter utsjekking, får kunden en e-post som råder til å evaluere sitt opphold, sier Bonanati.

På denne måten sørger de for at det bare er deres gjester som faktisk har gjennomført et opphold har anledning til å registrere tilbakemelding på våre sider.

NÅR ANMELDELSENE LYVER: Det kryr av hotellanmeldelser, så det er viktig å kunne avlsøre de uekte vurderingene. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock © Paulo Cruz

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!