24,1 millioner kofferter ble borte i flytrafikken i 2014.

mistet bagasje, rettigheter som flypassasjer, forsikring, håndbagasje

DANSER: Anne Louise Kleiven er sykepleier og medlem av en dansegruppe. © FOTO: Privat

- Kjære Norwegian, Vi har et særs kompleks forhold. Ikke det at du merker det så godt, men nå er det tredje gang jeg flyr med dere og står i en fremmed by uten bagasjen min.

Denne gangen står jeg på en dansefestival i Skåne, uten dansesko, uten tannbørste og uten sminke. Og uten det flotte dansekostymet mitt! begynner Facebook innlegget til Anne Louise Kleiven (39).

Ifølge SITA baggage report 2014 ble 24,1 millioner kolli borte i flytrafikken på verdensbasis.

I snitt er det 7,3 kolli per 1000 flypassasjerer. Det høres dramatisk ut, men er faktisk en forbedring med nesten 50 prosent fra 2007.

Miste bagasje

Anne Louise Kleiven er sykepleier ved Oslo universitetssykehus. Men hun er også medlem av dansegruppen Adelitas som underviser og holder show hovedsaklig i Norge og Sverige.

- Jeg skulle til Malmø på en salsa-festival, forteller hun til Kvinneguiden.no. 

- Adelitas skulle opptre på søndagens show. Vi hadde jobbet lenge med showet og jeg gledet meg veldig.

 I den forsvunne kofferten hadde Kleiven pakket flere dansesko, kjoler til hver av kveldene, masse sminke verdig en salsa-festival, og selvfølgelig kostymet.

- Sminke er overkommelig, tannbørste kan jeg fikse raskt. Men det er ikke bare å fikse nytt kostyme når bodyen fra Barcelona er dekket med håndsydde Swarowski-krystaller, og bakenden er full av fjær innkjøpt på et marked i Mexico, sier Anne Louise

- "Du må lære deg å ta med deg det viktigste i håndbagasjen", sa damen bak serviceskranken. Da begynte jeg nesten å gråte.

Fikk ikke opptre

Kleiven er en bereist kvinne. Hun har dykket i Stillehavet, surfet i California og vandret vulkaner i Equador. Ofte har reisene medført transfer og lang ventetid.

- En reise til Filippinene varte i 36 timer og gikk for seg i både tog, fly, ferje og buss. Bussen brøt til slutt sammen, men kofferten min, den var med, bemerker hun.

Men på turen til Malmø var hun ikke like heldig.

Etter flere timer i telefonkø til Norwegian/Avinor, og en kjapp tur til Kastrup, endte hun opp med å bruke utallige tusen på sceneklær og nye dansesko. Og mens Adelitas stod på scenen i struttende fjærdrakt, satt hun slukøret blant publikum.

mistet bagasje, rettigheter som flypassasjer, forsikring, håndbagasje

ANNE VIBEKE NIELSEN: Kommunikasjonskonsulent i SAS. © FOTO: Privat

Dine rettigheter

Forsinket bagasje

  • Få en bekreftelse fra flyselskapet/skrankepersonellet på forsinkelsen.
  • Utlegg til klær og toalettartikler blir vanligvis erstattet, men utgiften må skyldes et nødvendig behov.
  • Er forsinkelsen bare på noen få timer, er det begrenset hva du kan få erstattet av utgifter til innkjøp. Du er pliktig til å begrense tapet/innkjøpet til det som er nødvendig.
  • Etter at du har fått tilbake bagasjen må du reklamere skriftlig til flyselskapet og kreve erstatning for utgifter forsinkelsen medførte.
  • Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

Tapt bagasje

  • Erkjenner flyselskapet at bagasjen må regnes som tapt, eller om den innsjekkede bagasjen ikke har kommet til rette 21 dager etter flygningen, har du krav på erstatning tilsvarende bagasjens verdi.
  • Vær oppmerksom på at erstatningen har et maksimumsbeløp som varierer etter hvilket land du reiser fra eller til.
  • Innenfor EU/EØS-området og i enkelte flyvninger utenfor området er maksimumsgrensen cirka 10 000 kroner. For andre flygninger vil maksimumsbeløpet kunne være atskillig lavere.
  • Ikke legg spesielt verdifulle gjenstander i bagasjen. Det kan medføre tap av erstatning.

Skadet bagasje

  • Dersom det kan påvises skade kan du kreve erstatning fra flyselskapet.
  • Du er selv ansvarlig for at bagasjen er pakket på forsvarlig måte.
  • Flyselskapet er ikke ansvarlig for skader som skyldes bagasjens egenskaper, for eksempel glass og andre skjøre gjenstander som må håndteres spesielt forsiktig.
  • Du har heller ikke krav på erstatning dersom bagasjen hadde en feil eller svakhet som førte til skaden.
  • Du må reklamere til flyselskapet så snart du oppdager skade på innsjekket bagasje.
  • Sørg for å få en bekreftelse fra flyselskapet/skrankepersonellet på at skaden er meldt.
  • Absolutt frist for å klage er syv dager etter at bagasjen er utlevert.
  • Erstatningen vil være begrenset oppad til et maksimumsbeløp.

Kilde: Forbrukerrådet

Når uhellet er ute

SAS og Norwegian har egne rutiner for bortkommen eller forsinket bagasje.

-  Det er viktig å omgående ta kontakt med flyselskapets representant hvis bagasjen ikke kommer på båndet. De registrerer kontaktinformasjon din og får viktig informasjon om bagasjen du mangler, slik at bagasjen kan ettersendes. Normalt vil bagasjen ankomme på neste avgang og bli sendt til adressen du oppgir, sier Vibeke Krogh Erikstad, Manager Customer Relations and Baggage Services i Norwegian, til Kvinneguiden.no.

Hvis bagasje er forsinket, bortkommet eller skadet kan du kreve erstatning av flyselskapet. Flyselskapene har nokså like retningslinjer, men du bør sette deg inn i vilkårene som gjelder.

- Blir bagasjen forsinket over natten på utreise kan du kjøpe inn det mest nødvendige direkte relatert til innholdet i bagasjen du mangler. Ta vare på kvitteringer og send dem til forsikringsselskapet eller til flyselskapet. Slike krav behandles individuelt og ofte gir forsikringsselskapet bedre dekning enn flyselskapet, sier Erikstad.

 – Hvor lenge du må vente innen du går til innkjøp av nødvendige ting?

– Saker vurderes individuelt, men tommelfingerregel er forsinkelse over natten på utreise, svarer Erikstad og poengterer at Norwegian vurderer hvert tilfelle skjønnsmessig, og utgiftene må være i henhold til turens hensikt.

- Har Norwegian noen beløpsgrense? Hvis med eksempelvis dyre sceneklær?

- Det maksimale flyselskapene hefter for er cirka 11 000 kroner, så det er viktig å ha reiseforsikring hvis du reiser med verdier som overskrider dette. I tilfeller som kostymet til Anne Louise Kleiven forsøker vi å finne løsninger både med leie og kjøp.

Ikke gå bananas

 Også hos SAS kan du søke om erstatning for utlegg. 
- Mesteparten av bagasjen kommer tilbake innen 24 timer. Oftest behøver folk bare undertøy og toalettartikler, sier Anna Vibeke Nielsen, kommunikasjonskonsulent i SAS, til Kvinneguiden.no.
Som kunde har du et ansvar for at holde omkostningene rimelige i forhold til forsinkelsestiden.
 
- Men vi tar naturligvis individuelle vurderinger. Skal du for eksempel i et bryllup, så er du kanskje nødt til å kjøpe/leie en finere kjole. Da må du spare på kvitteringen og begrunne kjøpene, og så vurderer vi det. Vi opfordrer også våre kunder til å kontakte deres eget forsikringsselskap og undersøke, hva forsikringen dekker.

Kun ansvar til flyreisens endestasjon

Reiser du videre med tog, bil eller et annet flyselskap som ikke fremgår av din SAS billett,  må du huske at det er opp til flyselskapet om de ettersender bagasjen til din endelige destinasjon. Flyselskapene plikter i utgangspunktet kun å frakte bagasjen til flyreisens endestasjon.
- I slike tilfeller er det særlig viktig å kontakte kundeservice for å få løst problemet. Vi har ikke kjennskap til hvor kunden reiser videre hvis ikke det fremgår av våre systemer, sier Anna Vibeke Nielsen i SAS.

Tapt etter 21 dager

Om de aller fleste får tilbake bagasjen sin, så forblir den borte for noen uheldige. Har bagasjen ikke dukket opp etter 21 dager regnes den som tapt. Da gjelder andre retningslinjer.

I henhold til Montreal-konvensjonen erstatter flyselskaper innholdet opp til en verdi av 1131 SDR. "SDR" står for ”special drawing rights”, som er særlige trekningsrettigheter og er Den Internationale Valutafonds (IMF) offisielle valutaregneenhet. Har du verdier for mer enn det, dekker egen reiseforsikring resten.

– Reglene sier at flyselskapene må erstatte bagasjen begrenset oppad til 10.000 kroner. Derfor bør ingen reise med dyre smykker i innsjekket bagasje, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

- Skal du ta med en kostbar brudekjole, eller bunad, så bør du sjekke hva reiseforsikringen sier, og vurdere å tegne en egen forsikring for dyre verdigjenstander om uhellet er ute.

mistet bagasje, rettigheter som flypassasjer, forsikring, håndbagasje

MARTIN SKAUG HALSOS: Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. © FOTO: Privat

mistet bagasje, rettigheter som flypassasjer, forsikring, håndbagasje

BEREIST: Kleiven har reist mye. Da hun skulle på en danseforestilling i Malmø, kom ikke kofferten hennes fram. © FOTO: Privat

Verdifulle gjenstander

  • Opplys til flyselskapet ved innsjekk hvis bagasjen din er spesielt verdifull.
  • I mange tilfeller kan flyselskapet tilby bagasjevilkår som gir bedre dekning.

Hvem retter du erstatningskravet til?

Det er valgfritt om du sender erstatningskrav direkte til flyselskapet eller til forsikringsselskapet. Det kan være tilfeller hvor vilkårene i reiseforsikringen er bedre enn de lovmessige maksimalgrensene som regulerer flyselskapenes ansvar.

Europeiske, som er Norges største aktør innen reiseforsikring, dekker innkjøp opptil 3000 kroner per person dersom bagasjen ankommer mer enn fire timer forsinket.

Mange hjemme-forsikringer har innebygd reiseforsikring. Det samme gjelder de fleste kortselskapene hvis du har betalt reisen med kortet. Det kan derfor være lurt å sjekke det innen du går til innkjøp av ekstra reiseforsikring.

Erstatning kun ved utreise.

Ved hjemreise får du ikke dekket noe ved forsinkelse fordi både forsikrings- og flyselskap antar at du har det nødvendige hjemme.

Minsk risikoen for at bagasje blir borte.

- Et godt tips er å merke all bagasje med navn og telefonnummer, inkludert retningsnummer. Da går det raskere å lokalisere bagasjen og ettersende denne, sier Vibeke Krogh Erikstad.

- Husk å merke sportsutstyr, utstyr til barn og andre ting du velger å sende som innsjekket bagasje. Ha alltid nødvendige medisiner, nøkler og reisedokumenter i håndbagasjen.

Erikstad tipser også om å påse at det ikke er løse stropper eller spenner på bagasjen som kan sette seg fast. Bagasje kan nemlig henge seg fast i systemet på grunn av slikt, som dermed kan føre til at bagasjen ikke rekker flyet.

Tog neste gang

Salsadanser Anne Louise fikk tilbake pengene fra DNB Reiseforsikring. Men hun skulle gjerne sluppet alt styret.

- På grunn av alt styret med bagasjen som ble borte fikk jeg ikke tid til å ta en eneste danseklasse med noen av verdens beste salsa-instruktører. Det var et av formålene med turen, så sånn sett ble festivalen ødelagt for meg.

Anne Louise har ingen planer om å pakke kostymet i håndbagasjen fremover, som damen i skranken anbefalte.

- Det blir heller en vakker og rolig togreise, hvor jeg kan se omgivelsene gli forbi utenfor. Så kan jeg stryke bagasjen min og gleder meg over mitt miljøvennlige valg.

Vil du lese flere slike saker?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!