AVDELINGSLEDER: Kay Oterhals

Egentlig er det et lite under at ikke flere kofferter forsvinner eller sendes til feil destinasjon. Bare på Gardermoen flyplass håndteres daglig mellom 25 000 og 35 000 kolli. Så hva skjer fra du forventningsfullt sjekker inn kofferten din til du henter den igjen?

La oss først anta at du klarte å feste bagasjetaggen riktig før du sender den av sted på sin ferd. Det er nemlig ikke gitt.

- Særlig i starten bød nyvinningen «self-service bag drop» på utfordringer for noen passasjerer. De skannet taggen, men sendte bagasjen uten å feste på taggen, forteller Kay Otherhals, avdelingsleder for Aviators sorteringssenter på Gardermoen, til Kvinneguiden.

Aviator er én av tre handlingsselskap på landets største flyplass. Første fly letter fra Gardermoen klokka seks om morgenen, gaten åpner to timer før, ergo må de som ordner bagasjen din begynne på jobb klokka 0400. Siste fly går tolv, halv-ett om natta. Det betyr nær tre skift i døgnet, hvert skift består av seksti mann.

Uka før vi snakkes, hadde Aviator 750 flyavganger med tilsammen 90 636 passasjerer. Man regner én innsjekket bagasje per passasjer. November er lavsesong, så Aviator tok hånd om 100 færre fly enn normalt.

KOFFERT PÅ SKINNER

Med taggen godt synlig og riktig plassert, kjører kofferten din nå av sted på båndet og ut av syne. Ned til en underjordisk verden hvor kofferter flyr av sted på skinner i hver sin lille vogn.

Totalt har Gardermoen over fire kilometer med transportskinner.

Systemet kalles Bagtrax. De små vognene beveger seg over seks meter i sekundet, så her går det unna! Bagasje som skal utenlands kjører til sorteringsanlegget på østsiden av flyplassen, innlands til vestsiden.

Alt er høyteknologisk og taggen på kofferten din skannes jevnlig. Datamaskiner viser hvor den til enhver tid befinner seg på flyplassen. All bagasje gjennomlyses for å sjekke at ingen har pakket med seg noe ulovlig. Lurer sikkerhetspersonalet på hva en gjenstand i en koffert er, plukkes den ut for en nærmere sjekk.

BAGTRAX: Kofferten flyr av sted i en liten vogn. Foto: Avinor

OPPLÆRINGSKOORDINATOR: Daniel Gustavsson

RASK LEVERING

De såkalte «bingene» til hvert fly åpner to timer før avgang. Bingen er der hvor all bagasje til en avgang samles. Én stuer har ansvar for bingen. På interkontinentale avganger og på større fly pakkes kolli gjerne rett i containere. Innenriksfly har vanligvis løsbagasje-system, det vil si at bagasjen pakkes løst i flyets lasterom.

- Det tar seks-sju minutter fra du leverer fra deg kofferten til den er i bingen. Er det mange avganger samtidig kan det ta ti minutter, forteller Oterhals.

Stueren finsorterer bagasjen i bingen etter om det er transfer, det vil si om den skal videre med et annet fly, om ankomst er siste destinasjon, eller om koffertens heldige eier sitter på førsteklasse.

Førsteklasse-passasjerer har betalt ganske mye mer – også for å få kofferten sin først. Ergo skilles slike ut fra den gemene hop og lastes på en måte som gjør dette mulig.  

- Det er viktig at bingene ikke blir fulle, for da går bagasjen videre til «overflow»-området. Der skal den helst ikke havne, for bagasje fra alle tre handlingsselskap ender der, og det tar tid å sortere. Bagasje som har uleselige tagger eller som taggløse, havner også på overflow. Blir det fullt der går bagasjen rundt og rundt på bagasjebåndet, noe som kan skape kø, forteller Daniel Gustavsson til Kvinneguiden. Han jobber som opplæringskoordinator i Aviator.

KONTROLL: De mange skjermene i hoved-kontrollrommet. FOTO: Avinor

Å laste handler mer om teknikk enn store muskler.

Daniel Gustavsson

SNART FREMME: Bagasjen sklir ned i bingen. FOTO: Avinor

FLERE TONN DAGLIG

En halvtime før avgang begynner lyset over bingen å blinke og skifter farge til oransje. Nå bør all bagasje være ved flyet. Det er fraktet fra sorteringsanlegget til gaten med en tralle. De er normalt tre-fire som laster ett fly.

- Å laste handler mer om teknikk enn store muskler. Faktisk så har vi har flere kvinnelige lossere . Men det er absolutt en fysisk jobb. Du løfter lett et par tonn om dagen, forteller Gustavsson.

Uansett teknikk, så er det en jobb som får fart på blodpumpa. Tenk deg selv: Kanskje skal 200 kofferter lastes på i rasende fart. Ofte sitter en av dem på kne inne i lasterommet og stabler bagasje.

- Det er litt som å spille Tetris: Det ser vanskelig ut i begynnelsen, men etter hvert skjønner du hvordan det virker. Som at det er lettere å legge en tung koffert nederst og så plassere de små, lette på toppen, sier Gustavsson.

Gjennomsnittlig tar det under ti minutter før all bagasje er om bord. Den fordeles på ulike lasterom og sikres med store nett så den ikke omfordeler seg i løpet av turen.

Det vanligste Norwegian-flyet er en Boeing-737.

- På den flytypen laster vi 30 prosent foran og 70 prosent bak. Så kontrollerer gatemanager lasten og skriver lasterapport, mens en stuer skriver lasterapport. Der står det hva som er lastet og hvor i flyet det ligger. Det er viktig å fly flyet ut i tid, men sikkerhet er prio nummer én. Å laste handler mye om å få riktig balanse på flyet.

BELASTNING

Rett som det er hører man folk klage over måten de ser losserne behandle bagasje.

- Kastes bagasje på trallen er det feil måte å jobbe på. Samtidig kan vi ikke behandlet kofferten din som et lite barn, påpeker Daniel Gustavsson.

- Vi må sørge for at all bagasje blir behandlet på en slik måte at den ikke blir ødelagt, samtidig må vi sørge for å være punktlige.

Bagasje utsettes for ganske mye belastning både på vei til flyet, inni flyet og på vei fra flyet.

- En hardshell-koffert tåler mest, tipser kollega Kay Oterhals og fortsetter:

- Flyselskapet dekker skader på selve kofferten, men blir noe skadd som ligger inni, er det en sak mellom deg og forsikringsselskapet ditt.

 

Tips

Vær ute i god tid.

Fest en navnelapp på kofferten, og legg gjerne navn og adresse også inni kofferten i tilfelle navnelappen og taggen forsvinner.

Hardshell-kofferter er bedre enn de av myk plast. Solide tøykofferter er også bedre enn sistnevnte.

BAG PÅ BÅND

- Av og til er det kun 20 minutter turnaround på et fly. I løpet av den tiden skal vi både losse av og laste på. Det kan være ganske trøkk, sier Gustavsson.

Gjennomsnittlig tar det 12 minutter fra flyet har parkert til du kan hente kofferten din.

- Tar det mer enn 40 minutter, har det skjedd en brist et sted, forteller Gustavsson.

Det er en utfordring når mange fly lander samtidig. Da kan det bli for mye bagasje og for få bånd. Legg til at folk gjerne stikker innom taxfreen før de henter bagasjen, så kolli blir liggende en stund før de blir hentet, og du har en fin liten oppskrift på forsinkelser.

- Vi kan ikke sende opp flere kofferter før det er plass på båndet. Søndag ettermiddag er det flest ankomster her på Gardermoen, mens torsdag og fredag er det flest avganger

Losser: De er sterke i kroppen og har god teknikk, losserne på Gardermoen. FOTO: Avinor

Det hender daglig at bagasje ikke kommer fram. Det er mye som kan gå galt.

Daniel Gustavsson

FORSINKET BAGASJE

Men hva når kofferten aldri kommer? Når du står og står og den samme bagen går trøstesløs rundt og rundt på båndet?

- Det hender daglig at bagasje ikke kommer fram. Det er mye som kan gå galt. Vi har en liste med 50–60 vanlige årsaker. Typisk er for kort transfertid fordi det ene flyet er forsinket. Det betyr mindre tid for oss å få overført bagasje. Passasjeren kan løpe til gaten, bagasjen må skannes og gå sin gang gjennom anlegget.

Er du selv uten skyld for at du ikke fikk kofferten din, må du melde fra ved ankomst. Da blir den levert gratis hjem til deg. Er det din egen skyld, må du selv hente den på flyplassen. 

- Vi gjør alt vi kan for å forene bagasje med eier. Det er veldig sjeldent at det ikke skjer. Jeg vil si at det er 99 prosent sjanse for å få den igjen, beroliger Oterhals.

ANKOMST: Det tar gjennomsnittlig 12 minutter fra flyet parkerer til du kan hente bagasjen din. FOTO: Avinor

 

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!