Du kjenner til dem. Super-menneskene. De som alltid er på plass ved skrivebordet 10 minutter før de trenger å være der, som aldri har smuler på skjørtet eller hull i strømpebuksa.

De perfekte kollegene som alltid svarer på mail så snart de plinger inn i innboksen, som organiserer fredagspils og kontor-quiz på stående fot mellom møterom og deadlines, og som krysser seg nedover den berømmelige do-to listen raskere enn du klarer å tenke at du skulle hatt en kopp kaffe til.

Mange av oss drømmer om å kunne være mer effektive og få mer ut av både dagen og livet. Men ikke fortvil om du sliter med kaos, stress og en konstant følelse av å ikke rekke alt, sier ekspertene.

Heldigvis er nemlig ikke verken effektivitet eller suksess noe man er født med, men egenskaper du helt fint kan lære deg.

Og lærer du deg triksene får du ikke bare gjort mer, men med et betydelig lavere stressnivå. Noe du gjør lurt i, sier coach hos CoachTeam AS, Lene Fjellheim:

- Dersom du bare stresser hele døgnet er du en dårlig rollemodell, og i verste tilfelle kan det skape en kultur hvor alle stresser og jobber sent og etter hvert blir demotiverte og dessverre også sykmeldte.

- Ta vare på deg selv OG ditt team, råder life-coachen.

I boken What the Most Successful People Do Before Breakfast forklarer forfatter Laura Vanderkam hvordan du kan utnytte dagene dine bedre, få mer kontroll på oppgavene, og samtidig få ned stressnivået.

Her er rådene:

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!