Å kle seg for kontoret kan til tider være litt av en utfordring. For MÅ man egentlig gå i dress? Og kan man vise knær eller skal kjolen rekke litt nedenfor? Hva tar man på seg på "Casual Friday"? Og er flate sko greit, eller burde man gå med høye hæler?

Svært mange arbeidsplasser har få offisielle og nedfelte regler på hva de ansatte skal kle seg i, men det betyr ikke at det ikke eksisterer en kleskode du burde rette deg etter.

Kleskode styres av miljø og bedriftskultur

- Å klare å kle seg på en måte som passer inn med den arbeidssituasjonen man er i, kollegene, kundene og rollen man har; det sier mye om hvor flink du er til å tolke informasjon som ikke direkte er stavet ut, og også om din troverdighet i den jobben du har, forklarer head of Marketing & Communications hos Adecco Norge, Anne-Stine Talseth, til Kvinneguiden.

- Husk på at alt har å gjøre med stedet du jobber på. Det er helt andre regler som gjelder i et konservativt miljø enn et mer kunstnerisk.

Ekspertene gir råd om hva du bør kle deg i på kontoret.

RIKTIG: Tenk over hva slags arbeidsplass du har, og lær deg å tolke alle kutymene som gjelder her. © FOTO: Stella, produsenten

Her er reglene for hva som er akseptabelt på kontoret.

EKSPERTHJELP: Veronica Yri hos Karrierehuset vet akkurat hva du bør og ikke bør ta på deg på kontoret. © FOTO: Karrierehuset

Talseth forklarer at hun kjenner til arbeidssteder som er såpass formelle at jeans er forbudt selv på "Casual Friday".

- Og motsatt, steder hvor det å dukke opp i dress eller drakt blir helt feil for arbeidsplassen og fullstendig skivebom. Jobber du i et kreativt miljø kan det å skille seg ut være en fordel, mens i mer formelle arbeidssituasjoner gjør du deg selv en tjeneste ved å ikke stikke deg ut for mye på grunn av klesvalgene dine.

Veronica Yri hos Karrierehuset i Oslo er enig med Talseth, og tror blant annet det er store forskjeller på privat og offentlig sektor når det kommer til kleskoder.

- I det private næringslivet, hvor man ofte kommer i kontakt med kunder, forekommer det ofte nokså strenge og dikterende kleskoder, forklarer Yri til Kvinneguiden.

Eksperten forklarer at det ofte er snakk om et temmelig konservativt antrekk, nedtonet i farger, og som ikke viser mye personlighet og stil.

- Her er ofte en pen bukse og skjorte det beste alternativet, forklarer Yri.

- Det viktigste er dog at antrekket ikke er for seksualisert med store utringninger, korte skjørt og for høye hæler.

Skille mellom jobb og fritid

Uansett hvor du jobber kan det lønne seg å ha et klart skille mellom hvordan du kler deg på jobben og hvordan du kler deg til fest eller fritid - med mindre du jobber på en nattklubb.

- Når det gjelder antrekket til kontoret, vil jeg på det sterkeste anbefale en "less is more" holdning, forklarer leder for kvalitet og kompetanseutvikling hos Adecco Search & Select, Torunn M. Riiser, til Kvinneguiden.

- Dette gjelder ikke bare selve antrekket, men også når det kommer til både sminke og tilbehør.

Pass på disse reglene på jobb

1. Utringningen din burde aldri være dypere enn 10 cm lengre ned enn kravebeinet.

2. Eremløse bluser bør slutte der hvor skulderen slutter. Det er IKKE tillatt med tynne spaghetti-stropper på kontoret.

3. Er du i tvil, sats på pumps.

4. Jeans krever tilbehør som er noe mer formelt, som en stram blazer og høye hæler.

5. Pass på at alt du tar på deg er strøket, presset og helt rynkefritt.

6. Ikke overdriv med print-miksing. Striper går bra, det samme gjør diskret blomstermønster, men par det med andre nøytrale plagg.

7. Om blusen din er en anelse gjennomsiktig, bør du ha på en blazer over. Tar du på en tynn singlett under, er du ekstra trygg.

8. Skjørtelengden bør nå kneet. Et par centimeter over går bra, men stopp der.

9. Om du ønsker å prøve noe som er litt mer moteriktig, som bukser med mønster, pass på å pare det med for eksempel en stram hvit skjorte.

(Kilde: Who What Wear)

Glem miniskjørt og joggesko

Riiser forklarer at nordmenn flest er ganske uformelle i stilen sin, noe som også gjenspeiles i det vi kler på oss for å gå på jobben.

- Men det finnes en del tommelfingerregler som burde følges når det gjelder jobbantrekket, nesten uavhengig av bransje og land man jobber i.

Når det gjelder ting som er absolutt fy-fy, og aldri burde komme i nærheten av kontoret, så er Riiser helt klar i sin tale:

- Skjørt som slutter langt oppe på låret og også korte shorts er IKKE jobbklær, og burde aldri komme i nærheten av kontoret. Sandaler som flip-flops hører hjemme på Syden-ferien og stranda, og joggesko er for å løpe i, ikke gå rundt på kontoret i.

Eksperten forklarer at du må gjerne bruke joggesko på vei til og fra jobb, men ha for all del et par penere sko stående under skrivebordet ditt som du kan ta på deg når du ankommer kontoret.

- Et annet tips kan være å alltid ha en smart blazer hengende over stolen din, som du kan ta på deg om du skal i et møte eller møte kunder og klienter, forklarer Riiser.

- Det er utrolig hvor mye mer kledd man plutselig ser ut med en pen jakke.

Det populære motenettstedet Who What Wear er enig; det er mange fallgruver når det gjelder jobbantrekket. Her er deres verstinger over hva man for all del bør unngå - og hvilke plagg som er en sikker vinner.

- Hvert kontor og hver arbeidsplass er forskjellig, men en del regler er universelle og burde alltid følges, forklarer nettstedet.

- Det finnes en del motetabber du burde unngå om du ikke vil være årsaken til at HR-avdelingen ser seg nødt til å sende ut en påminnelse om kleskoder og kutymer.

Gyldne regler

Talseth tror generelt nordmenn kan ha noe å lære når det gjelder å kle seg for kontoret, og tror mange er forvirret over hva som egentlig gjelder av etikette når det kommer til påkledning og antrekk. Da kan det være greit å begynne i bunn, og huske på det mest grunnleggende, som er universelt og gjelder uansett hvor og for hvem du jobber.

Smarte tips til jobbgarderoben.

PENT OG PERSONLIG: Jessica Alba, som er grunder og karrierekvinne bak firmaet Honest, vet akkurat hvordan hun skal kle seg til kontoret, og har en stil som er både stram og formell nok til møter og presentasjoner, men personlig og uformell nok til at hun alltid ser fresh og trendy ut. © FOTO: Stella Pictures

- Det er nesten litt for gærent å måtte si det, men husk for all del på at klærne du dra på jobb i, MÅ være rene og hele, forklarer Talseth.

- Det samme gjelder å ikke stryke alle klær. Ikke dra på jobben i klær som ser ut som de har kommet rett fra tørkesnora. Det kan komme til å gjøre slik at du oppfattes som både respektløs og også lat.

Eksperten forklarer at en pen bukse, et pent skjørt, skjorte og blazer fungerer i de aller fleste arbeidssituasjoner.

- Dette er klassiske plagg du kan ha i årevis, og som kan kombineres med mye annet du har i garderoben, og oppdateres ved å bare tilføye tilbehør.

Farger er et annet område mange strever med når det gjelder jobbantrekket, for hvor går grensen egentlig mellom stilig og fullstendig upassende?

- Personlig elsker jeg - og mange med meg - farger, men er du usikker på hva du skal velge til jobben, så blir det sjelden veldig feil med nøytrale farger som sort, grått, marineblått og beige, forklarer Talseth.

- Samtidig, ikke undervurder effekten av farger, bare vær forsiktig med hvordan du bruker dem. Sterke farger er en flott måte å synes på, men pass da på å hold snittet enkelt og øvrige detaljer nøytralt.

Jeans kan være vanskelig å få til å bruke uten at det ser for "fritid" ut, så Talseth mener at er man i tvil, bør man droppe denne på jobben.

- Og ikke glem skoene, det legges merke til hva du velger her.

Bedriftens visittkort

Riiser mener det kan være lurt å tenke på at du som ansatt også på mange måter er bedriftens ansikt utad, og at det du kler deg i, også reflekterer bedriften til omverdenen.

- En ansatt er både bedriftens representant og levende visittkort. Vi er nok litt avslappet i Norge når det gjelder "dresscode" og kutymer, mens det i andre land sees på som en selvfølge å kle seg business-like og pent på jobben.

Yri er enig:

- Tenk på at du skal ha en stil som passer til din personlighet og selvsagt også i forhold til type jobb du har, hva slags ansvar du har og hvem du møter i løpet av dagen, forklarer karriereeksperten.

- La joggesko, glorete vesker, dype utringninger og skinnende materialer bli hjemme, du skal ikke på nattklubb. Det er klart at man kan gjøre sin personlige vri på ting, men når du er på jobben, er det først profesjonell du skal se ut.

Klærne gir deg ikke en forfremmelse, men kan koste deg den

Om du er på jakt etter å stige i gradene og jobber hardt og målrettet mot en forfremmelse, da er ekspertene enige om at det er spesielt viktig at du har en finger på pulsen når det gjelder hvilke klær som gjelder hos de som er over deg i hierarkiet, og unngår å bomme på kutymer.

- Antrekket ditt gir deg ikke forfremmelse, men vær klar over at det kan hindre en forfremmelse, forklarer Riiser.

- Du kan selvsagt til en viss grad la din personlige stil skinne gjennom, og du skal være deg selv så klart, men til en viss grad. Den beste stilen er den viser at du har kontroll på sjangere og koder, men som samtidig virker individuell og komfortabel.

Talseth er enig, er det forfremmelse du er ute etter, må du holde tunga rett i munnen.

- Regel nummer én er å ikke kle seg for utfordrende, forklarer karriereeksperten.

- Når det sies, det er vanskelig å sette noen absoluttlengde på skjørtekanten, men prøv å tenke gjennom helheten. Klassisk stil er klassisk av en grunn, og vil fungere de fleste steder.

Talseth mener den gyldne regelen om å kle seg for jobben man vil ha, ikke jobben man har, er et godt utgangspunkt.

- Se på de som er over deg i hierarkiet. Hvordan kler de seg?

Det er heller ikke noen skam i å be om hjelp mener ekspertene.

- Snakk med en personlig shopper, de kan hjelpe deg med å finne en stil som passer for både deg og jobben, mener Talseth.

- Eller snakk med en venn. Du kjenner garantert minst en person som er veldig flink til å kle seg, som kan hjelpe

Riiser er enig, og holder en knapp også på magefølelsen.

- Har du tatt på deg noe, men er usikker på om antrekket passer på jobb, da bør du heller velge noe annet.

Passer til alt

Om du fortsatt synes jobb-mote jungelen er vanskelig å navigere, da kan du finne trøst i at det finnes en stil om så godt som aldri blir feil.

- Business casual er et uttrykk vi bruker om en stil som er formell, men også litt mer avslappet, forklarer rekrutteringssjef for bemanningsselskapet Manpower, Jon Paulsen, til Kvinneguiden.

- Denne vil holde deg på trygg grunn nesten uansett hvor du jobber.

Paulsen forklarer at man selvsagt må ta jobben i betraktning, men at en stil som er pen nok til å fungere på selv mer formelle steder, også lett kan gjøres personlig og spennende nok til å også blir helt riktig på arbeidsplasser hvor man kan tillate seg å være mer kreativ.

- Her er det for eksempel snakk om pene smale bukser i sort, grått eller marineblått, bekrefter Yri.

- Er buksen helt nøytral, kan du tillate deg en overdel med litt mønster, eller en helt enkel pen genser med rund hals, gjerne de i materialer som er pene, ull eller silke for eksempel.

Og trenger du litt pynt, kan en pen klokke være nok.

- Eller små pene øredobber, et enkelt halsesmykke eller et armbånd. Men ikke velg alle samtidig. Less is more.

Slik får du den perfekte jobb-garderobe.

TRYGGE VALG: Enten du jobber i et kreativt eller nokså konservativt miljø finnes det en den plagg du absolutt burde ha i garderoben. Mørke bukser og en pen blazer er to av disse plaggene. © FOTO: Zara, produsenten

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!