- Ledere liker ikke at du på jobb oppfører deg som om du ikke forstår at du er betalt for å utføre visse oppgaver i arbeidstiden, forteller seniorrådgiver Inger-Christine Lindstrøm i AS3 Companies Norge.

Videre påpeker Lindstrøm at unnasluntring og en likegyldig eller slapp holdning aldri er populært.

- Om du er usikker på hva som er forventet av innsats eller resultater bør du gjøre det du kan for å finne det ut. Husk at lederen er avhengig av medarbeidernes innsats for å få levert det hun skal levere.

- Om leder ikke kan stole på at du tar ansvar for oppgavene dine bør dere ta en samtale og finne ut av det.

I verste fall mister du jobben

Seniorrådgiveren understreker at det som regel må ganske alvorlige grunner til for at du skal få sparken.

- Om du gjentatte ganger bryter avtaler, kommer for sent eller opptrer uprofesjonelt vil du kunne få muntlige eller skriftlige advarsler som i ytterste konsekvens kan ende med en oppsigelse. Gjør du noe enda verre som å stjele kan du naturligvis miste jobben før du aner.

- Du kan dessverre også miste jobben uten at du har gjort noe galt. Hvis det for eksempel går skikkelig dårlig økonomisk. Da vil det ofte være de med den viktigste kompetansen eller de viktigste kundene som beholder jobben lengst.

Frynsegoder

Frynsegode er en fordel arbeidstakere mottar i tillegg til lønn, men ikke i kontante penger.

- De vanligste frynsegodene er nok mobiltelefon, PC, gunstige kantineordninger, gode forsikrings- og pensjonsordninger, ekstra ferie og trening i arbeidstiden. Fleksibilitet er noe som er viktig for mange, og arbeidsgivere tilbyr ofte for eksempel mulighet til å jobbe hjemmefra, forklarer rekrutteringsrådgiver Tina Jørgensen i Hammer & Hanborg.

Dette liker en leder

En leder liker ifølge Lindstrøm en positiv holdning og at du bruker arbeidstiden til å utføre oppgaver for arbeidsgiver.

- Initiativ og fokus på det dere skal oppnå sammen. At du er en hjelpsom kollega er det også mange som setter pris på. Det at du leverer de resultatene som dere er blitt enige om og at du er til å stole på. At du er klar for å ta i litt ekstra hvis situasjonen krever det blir også verdsatt.

Ingen sjef er lik

Karriererådgiver Mette Ljungquist Marstrander i Karrierehuset påpeker at det er mange forskjellige sjefer og de igjen er forskjellige typer.

- Men det er vel likevel klart at en sjef ikke liker en arbeidstaker som er lite motivert, kommer for sent ofte, ikke leverer resultater og som lager konflikter og vanskeligheter i et arbeidsmiljø.

Karriererådgiveren er av den oppfatning at du kan risikere å miste jobben dersom du i lengre tid ikke leverer det du skal, ikke følger avtalte tidspunkter, og bryter med kontrakten.

IRRITASJONSMOMENT: Enhver leder vil mislike arbeidstakere som er lite motivert, kommer for sent ofte, ikke leverer resultater og som lager konflikter og vanskeligheter i et arbeidsmiljø. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Få sjefen på din side

På Confex sine nettsider har bedriftsrådgiver og partner Vivi-Ann Hilde i konsulentselskapet Considium listet opp seks råd for å få sjefen til å like deg:

1. Lever på områder som er viktige for sjefen - vær taktisk

- Alle har en "baby". Hvis sjefen er spesielt opptatt av et prosjekt, så sørg for å prioritere oppgaver knyttet til dette prosjektet.

2. Ta selv ansvar for relasjonen til sjefen

- Ikke bare oppsøk sjefen med problemer, men fortell også om positive ting og lær sjefen å kjenne. Unngå å bli den som sjefen bare forbinder med dårlige nyheter og trøbbel.

3. Gjør forventningsavklaringer

- Avklar hva sjefen forventer, hvilke saker du skal prioritere og hvordan du kommer til å bli vurdert på av sjefen. Da er det lettere å innfri.

4. Avklar kommunikasjonsform

- Foretrekker sjefen epost eller møter og hvor detaljert eller overordnet ønsker sjefen å ha informasjon? Husk at en ny leder foretrekker kanskje en helt annen kommunikasjonsform enn din tidligere sjef.

5. Ikke lov for mye

- Vær realistisk og ikke lov mer enn du klarer å levere. Det er bedre og levere mer enn lovet, enn mindre.

6. Påvirk personer sjefen lytter til

- Sjefens inntrykk av deg og dine prestasjoner avhenger også av hva andre sier om deg. Identifiser hvem sjefen din lytter til og jobb bevisst med dette. Vær smart og bevisst, men ikke uetisk.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!