Julen er tid for gaver og nyttår er tiden for å gjøre salgskupp. Men etter gaver og salg kommer bytte, og mange tar det for gitt at man kan komme i butikken å forlange pengene tilbake eller tilgodelapp.

Det er imidlertid ikke slik. Du har ingen rett til å bytte eller returnere. Kun dersom varen er kjøpt på nettet, har du returmulighet, den såkalte angreretten.

Eller dersom det er mangler ved varen.

- Bytterett er å regne som en service fra butikkene, og noen har ganske rause praksiser, forteller direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, til klikk.no.

- Men noen produkter får man gjennomgående ikke byttet, og det er blant annet underbukser.

Fleksible butikker

Som forbruker er du helt avhengig av butikkenes velvilje for å kunne bytte varer du har fått i julegave eller kjøpt på salg.

- Det eneste unntaket er varer som har mangler. Da har du rett til å bytte, forteller bransjedirektør i hovedorganisasjonen Virke, Ingrid Thinn Bjerke, til klikk.no.

- Men generelt er det vår opplevelse at butikkene er fleksible når det gjelder bytting av varer. Så lenge utsalgsstedene har gjenstanden i sitt sortiment, vil det som regel gå greit å bytte.

- I noen butikker bytter de selv uten kvittering, mens andre butikker krever kvittering.

 

Bytte med velvilje

Det er ingen ting i jussen som tilsier at du skal kunne bytte en vare det ikke er noe feil med.

"Bytteretten er ikke lovfestet, men må avtales før du kjøper noe. Ved bytting kan du levere inn varen du ikke vil ha, og bytte inn i en annen. Er du i tvil om butikken gir bytterett, eller om den gjelder i hele kjeden, bør du spørre", skriver Forbrukerrådet på sine nettsider. og utdyper at bytteretten følger av sedvane i handelsbransjen.

Thinn Bjerke fremhever at det er viktig å være tydelig på at man er i butikken for å bytte.

- Sørg for at gjenstandene befinner seg i originalemballasjen og gå rett til disken og fremfør ditt ærend.

Og ifølge Forbrukerrådet vil mange butikker kreve at originalemballasjen er til stede for at man skal kunne bytte.

- Generelt kreves det også at man enten har byttelapp eller kvittering, sier Ingeborg Flønes, som utdyper at det strengt kun er byttelapp som gir bytterett.

- Derfor bør man passe på å få med seg en byttelapp, og dersom det ikke følger med byttelapp i gaven man har fått, får man våge seg frempå og spør giveren om å få kvittering. Det vil være bedre enn ingenting.

Byttefrist

Thinn Bjerke understreker at man bør sørge for å bytte uten vesentlig forsinkelse, og også her er man prisgitt butikkenes velvilje.

"Det er opp til butikken å bestemme hvor lenge etter kjøpet du kan bytte. Variasjonen er derfor stor; alt fra to dager til flere måneder. Her gjelder det å undersøke fristen der du handler, og vite at du har mulighet til å komme tilbake innen den går ut. Mange er tidlig ute med julehandelen, og derfor forlenges ofte fristen for julegavene", skriver Forbrukerrådet.

Bytte av salgsvarer

Noe annet som er aktuelt på denne tiden av året er salgsvarer. Mange butikker har oppslag som forteller at salgsvarer ikke byttes.

- I slike tilfeller må man akseptere butikkens regler, understreker Thinn Bjerke.

- Men vanligvis erfarer vi at butikkene er fleksible når det gjelder salgsvarer, og også her gjelder det det samme som for ordinære varer, være tydelig på at man ønsker å bytte og ha med varen i originalemballasjen.

Thinn Bjerke forklarer at det kan være flere årsaker til at butikkene ikke ønsker å bytte salgsvarer.

- Det kan blant annet dreie seg om et begrenset varelager som de ønsker å kvitte seg med.

Råd for å unngå sløsing

  • Innfør regler: Lag deg noen handlingsregler for hvor mye og hvor ofte du vil unne deg ting som kaffelatte, lunsj på kafé eller bytur. Da har du mer kontroll og kan nyte med god samvittighet.
  • Bruk nettbanken: Sjekk ut hva banken din har av løsninger når det gjelder regnskapsverktøy som sorterer transaksjonene. Sjekk minst en gang i måneden hvordan du ligger an.
  • Full impulsstopp: Prøv en måned uten impulskjøp og taxi. Noter hver gang du får lyst til å kjøpe noe, og se hva du sparer på en måned.
  • Planlegging: Skal du ut å gjøre ærend må du regne med at du blir både tørst og sulten. Medbrakt vann på flaske er gratis. En matpakke er både sunnere og billigere enn pølser og burgere.

Angrerett ved kjøp på nettet

Dersom du kjøper produktet på nettet, stiller det seg imidlertid annerledes. Da er bytteretten din lovfestet, og heter angrerett.

Denne retten gjelder generelt i de tilfellene hvor varene er kjøpt andre steder enn i vanlig butikk. "Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted", heter det i paragraf 1 i angrerettloven.

Ett viktig moment ved angreretten er at du ikke trenger en grunn for å levere gjenstanden tilbake. "Du behøver ikke å oppgi noen grunn for å angre kjøpet. Men det er viktig at du gir tydelig beskjed til selger om at du vil benytte deg av angreretten. Du bør gjøre dette skriftlig, og beholde kopi", skriver Forbrukerrådet.

Det er imidlertid visse forhold hvor angreretten ifølge Forbrukerrådet bortfaller:

  • Varer som raskt blir dårlig, som ferskvarer.
  • For varer som er umulig å levere tilbake. For eksempel fyringsolje, eller jord spredt utover hagen.
  • Om du har brutt en forsegling på en CD eller DVD. Det må stå på forseglingen at den ikke kan være brutt ved retur.
  • Hvis du kjøper varer på nettsteder som formidler salg for andre, for eksempel på finn.no.

For CD-er, DVD-er og dataprogrammer er regelen ifølge Forbrukerrådet at produktet skal returneres med forseglingen inntakt. "Står det på den at forseglingen må være ubrutt ved retur, vil du miste angreretten idét du bryter den", understreker de.

Men dersom forseglingen ikke er merket med denne opplysningen, mister du ikke angreretten selv om du har brutt forseglingen.

Angrefrist og retur av varen

Dersom du har bestemt deg for å returnere eller bytte den varen du kjøpte i butikken, bør du ikke drøye alt for lenge.

Utgangspunktet ditt er ifølge Forbrukerrådet to uker. "Nedtellingen begynner når du har fått et riktig utfylt angrerettskjema - selv om du skulle ha mottatt varen tidligere. Sørger ikke selger for det, utvides fristen til tre måneder", utdyper de.

Kravet er at du sier i fra at du vil bruke angreretten din innen fristen går ut, og det kan du gjøre på flere måter. Du kan bruke angreskjemaet, men du har ikke plikt til det. Telefon kan brukes, men en skriftlig beskjed er det beste, slik at du har en bekreftelse på at du har benyttet angreretten din. "Send gjerne en e-post, og be om en bekreftelse. Da har du bevis hvis det skulle bli problemer", skriver Forbrukerrådet.

Ved nettkjøp er det du som er ansvarlig for å returnere varen, og du må også ta kostnaden for returen.

Kjedenes praksis

Hos de store kjedene er det ulik prakis når et gjelder bytting av varer. Hos Elkjøp har de utvidet sin ordning "P røv varen i 30 dager". Det betyr at fristen ikke begynner å løpe før på juleaften, selv om produktet er kjøpt før dette tidspunktet.

- Har noen for eksempel kjøpt en julegave den 23. november, så begynner ikke disse 30 dagene å løpe før 24. desember forteller kommunikasjonssjef hos Elkjøp, Øystein A. Schmidt, til klikk.no.

Den samme praksis gjelder også varer kjøpt på salg. Unntaket for både ordinære produkter og salgsvarer er spill, filmer med brutt forseiling, mobiltelefoner og diverse større kjøkkenprodukter fra Epoq.

Hos Hennes & Mauritz (H&M) praktiserer de generelt 10 dagers åpent kjøp.

- Etter det kan man bytte varen eller få et tilgodekort. Dette gjelder også for salgsvarer, sier presseansvarlig i Norge, Kristin Fjeld, til klikk.no.

Når det gjelder retur av julegaver, forteller Fjeld at H&M betaler ut kontanter ved fremvisning av kvittering, mens man uten kvittering vil kunne bytte varen eller få en tilgodelapp.

- Med hensyn på det salget som starter i romjulen, vil kunden få full pris ved retur av produktet til og med lørdag 27. desember. Etter den datoen er det dagens pris som gjelder, fremhever hun.

Mangler ved varen

I de tilfellene hvor gaven man har fått eller varen man har kjøpt på salg har mangler, så vil man ha en bytterett, eller rettere sagt en reklamasjonsrett.

- Reklamasjonsretten har man uansett. Det er imidlertid viktig at man har kvitteringen på gjenstanden, sier Ingeborg Flønes, som forklarer at i første omgang har butikken rett til å forsøke å reparere varen, tre ganger.

- Men dersom de ikke klarer det, så har man krav på å få et nytt produkt eller prisavslag.

Les også:

Derfor står varene der de gjør

Slik handler du mer effektivt

Unngå momsoverraskelser

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!