Bilde

HER HANDLER VI MEST: - Forskning har kommet frem til at endereolene mot gangbanene er områder vi har en tendens til å handle mye fra, forklarer retaildesigner- og rådgiver Marit Andreassen i Torco. © FOTO: Marte Korsbrekke

Vareplassering i butikk

Derfor står varene der de gjør

Tror du det er tilfeldig hvordan varene er plassert i en butikk?

- Vi forbrukere husker kun tre til syv ting vi har sett etter et butikkbesøk, sier retail- designer og rådgiver Marit Andreassen i Torco.

- Produkter som interesserer oss oppfatter vi lettere enn andre produkter. 40 prosent av alle inntrykk får vi gjennom øynene, og om butikken også tar i bruk vår luktesans vil inntrykkene forsterkes.

Retaildesigneren forklarer at nettopp derfor har mange butikker tydelige fokale punkt som frister oss med sine vareeksponeringer som er iscenesatt på en gjenkjennende måte slik at vi føler oss familiære med butikken og produktene.

- Andre butikker lar oss få gå på oppdagelsesferd inn i butikklokalet, hvor det stadig dukker opp nye produkter som gir oss gode handleopplevelser.

Hvilke områder gir størst kjøpelyst?

- Forskning har kommet frem til at endereolene mot gangbanene er områder vi har en tendens til å handle mye fra, forklarer Andreassen.

- Dette gjelder spesielt i matvarebutikker eller i større butikker. Det er også bevist at når hyllene er fylt med varer og varene står ut mot forkanten av hyllen skaper dette større interesse og kjøpelyst hos oss.

Flere og flere butikker har ifølge retaildesigneren salgsbord ved inngangen for å vise kampanje- eller salgsvarer.

- I noen tilfeller går vi ofte ikke lenger inn i butikken enn til salgsbordet, så hvor det står plassert og hvilke varer som ligger der er et interessant tema.

- Du har kanskje merket selv at om du først er i gang med å handle er det lettere å fortsette. Og slik er det for flere av oss.

Produkter ved kassen

Videre understreker Andreassen at området rundt kassen kan være et stressende område for oss.

- Mange av oss er usikre på om vi har gjort det rette valget, om vi har nok penger og om vi har brukt for lang tid. Allikevel ser det ut til av vi er mottakelig for å handle, mer også i betalingsområdet.

- Det kan være tilleggsprodukter som vi kan ha glemt at vi trenger helt til vi ser de eller blir minnet på behovet.

Studerer handlemønstrene våre

Også forbrukerøkonom Kristina Picard i Storebrand understreker at det ikke er tilfeldig hvor butikkene plasserer varene sine, i alle fall ikke de store kjedene.

Videre forklarer hun til Kvinneguiden at mange av de store butikkjedene studerer handlemønstrene våre inngående, for å finne ut hvor i butikken vi beveger oss og hvor vi blir mest påvirket.

- Dette gjelder ikke bare matvarekjedene, men i mange andre bransjer, for eksempel innen klær og elektronikk.

Vanlige triks butikkene bruker

Ifølge Picard er det heller ikke tilfeldig at det er plassert massevis av billige småvarer i nærheten av kassen hvor mange må stå litt i kø og får tid til et siste impulskjøp.

- Vi har kanskje begynt å gjennomskue det i matvarebutikken, men legg merke til hvordan det er på samme måte hos en klesbutikk, bokhandel og elektronikk-kjede.

- Et annet velkjent triks, men som likevel fungerer, er å plassere varer innenfor samme tema ved siden av hverandre. Kjøper du taco-skjell, finner du det meste annet innen taco-sjangeren like ved siden av. Dette er selvsagt praktisk for kunden, men sjansen er også større for at du prøver den nye salsaen, eller kjøper mer enn du trenger.

Vareplassering hos nettbutikker

Forbrukerøkonomen i Storebrand synes det er interessant å også følge med på nettbutikkene.

- De har overført mange av de samme triksene til nett, og har dessuten muligheten til å dra den mye lenger.

- Når du handler i en nettbutikk, legg merke til hvor raskt du får opp forslag basert på hva du har kjøpt tidligere, eller hvordan nettbutikken presenterer nye forslag til tilbehør som skal passe til det du allerede har lagt i handlekurven. Dette gir utvilsomt mye mersalg til butikken.

Vareplassering for alkohol

Alkoholloven setter begrensninger med hensyn til hvordan alkoholholdige varer kan plasseres i butikken. Begrensningene knytter seg til reklameforbudet, tidsbegrensningene og forvekslingsfare.

Det innebærer blant annet at alkolholdige og alkoholfrie drikkevarer må være klart atskilte, og at det gjøres enkelt å håndtere de ulike tidsbegrensningene som gjelder for alkoholholdig og alkoholfri/alkoholsvak drikke.

Les også:

Slik sparte Steinar 13 000 på tannlegebehandling

Dette kan koste deg jobben

Slik handler du mer effektivt

Kommentarer:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På forsiden av Penger

FUGLEKVITTER PÅ ØRET: Julian Treasure, lydkonsulent og foredragsholder ved Master Of Sound, mener at man stresser ned og jobber bedre med å for eksempel høre på fulgekvitter eller bølgesus mens man arbeider.

Derfor hører hun på fuglekvitter på jobben

Du vil ikke tro hva denne lyden gjør med deg.

VET IKKE NOK: Forbrukerrådet mener at bankene slipper unna krav fra forbrukerne på omtrent 3 milliarder kroner årlig fordi forbrukeren ikke kjenner rettighetene sine godt nok.

Handler du på nett? Denne faren bør du være obs på

- Forbrukerne kjenner ikke rettighetene sine godt nok

=

Dette bør du ha peiling på

I alle fall hvis du drømmer om karriere-suksess.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

- Dette skjer dessverre noen ganger og er helt uakseptabelt!

Ekspertenes råd: 10 ting du aldri skal gjøre som bryllupsgjest.

artikkel bilde

Vinnerne kommer nok til å overraske deg!

Vi har testet 11 typer lettost og gulost.

artikkel bilde

Testen kan vise grad av depresjon

Får du over tjue poeng, bør du søke hjelp.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør Kvinneguiden:

    Hilde Aasnæs

  • Redaktør Klikk.no:

    Andreas H. Carlsen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Penger

Handler du på nett? Denne faren bør du være obs på

- Forbrukerne kjenner ikke rettighetene sine godt nok

Spørsmålene du kupper intervjuet med

Slik blir du mer interessant.

Du risikerer å gå glipp av selve livet

Slik kommer du deg ut av «flink pike»- syndromet.