Et av de største problemene med sukker er ifølge ernæringsfysiolog Morten Mørland i Finishline at det gir såkalt "tom" energi.

- Det gir oss mye energi i form av kalorier, men lite/ingen viktige vitaminer og mineraler. I tillegg er det også gjerne slik at når du spiser sukkerholdige matvarer, så "stjeler" det plassen til det som skulle vært inntak av mer næringsrik mat.

- Det at sukker også gir en dårlig metthetsfølelse, samt en stor økning i blodsukkeret gjør at du veldig ofte får et større "søtsug" i etterkant når du har inntatt store mengder sukker.

Mørland forklarer dette med at du faktisk kan oppleve at blodsukkeret etter omlag en time etter sukkerinntak kan ha falt lavere enn det var i utgangspunktet. Du vil da kunne oppleve en litt svimlende og rar følelse i kroppen til dette regulerer seg.

- Ofte fører dette også med seg et så stort sug at mange igjen inntar noe søtt for å komme tilbake til normalen.

Sukker en pådriver til sykdommer

Ernæringsfysiologen i Finishline forklarer til Kvinneguiden at mengder med sukker har vist seg å være en stor pådriver til utvikling av overvekt og en rekke livsstilssykdommer som metabolsk syndrom, diabetes type 2 og hjerte- og kar sykdommer.

- Du skal riktignok ikke glemme at det ikke kun er sukker alene som er den store syndebukken. Et for høyt inntak av energi totalt sett vil også øke faren for disse tilstandene. Derfor er det vel så viktig å kontrollere de totale mengdene du spiser, fremfor kun å fokusere på ett næringsstoff.

Negative konsekvenser ved mye sukker

  • Økt risiko for å utvikle overvekt
  • Tar plassen for mat rik på næring - fare for feilernæring
  • Økt risiko for å utvikle diabetes type 2
  • Økt kolesterol
  • Tannråte
  • Øker søtsuget/søtbehov

Kilde: Ernæringsfysiolog Alvhild Frøland

Fett er og en syndebukk

- I Norge ser vi ifølge nye publikasjoner fra SSB (Utvikling i norsk kosthold 2012) en positiv utvikling i sukkerinntaket hos nordmenn, som stadig er synkende siden begynnelsen av 2000 tallet, mens frukt -og grøntinntaket er stigende. Samtidig ser vi også en økning i inntaket av mettet fett, som også kan være en stor pådriver til økt avleiring i blodårene og utvikling av hjerte- og karsykdommer og andre livsstilssykdommer.

Mørland understreker at dette er noe vi også skal være oppmerksomme på, sammen med sukkerinntaket.

Tilsatt sukker og naturlig sukker

Ernæringsfysiolog Cathrine Bogen Heitmann ved Søsterhjemmet Medisinske Senter påpeker at vi bør skille mellom tilsatt sukker og naturlig sukker, som laktose i melk og fruktose i frukt og bær.

- Matvarer som inneholder mye tilsatt sukker er tradisjonelt matvarer med lite andre næringsstoffer, såkalte næringsfattige produkter som kun gir tomme kalorier. Når disse blir en del av kostholdet vårt fortrenger de andre matvarer som gir oss de vitaminene og mineralene kroppen trenger.

- Videre bidrar sukker med mye energi, og vil derfor kunne gi et for høyt energiinntak, og på sikt overvekt og fedme. De typiske sukkervarene som kjeks, kaker, godteri og brus kommer jo som regel i tillegg til den vanlige maten. Spesielt sukkerholdig drikke vil ikke gi noen særlig metthetsfølelse, og dermed vil det ikke redusere inntaket av energi fra andre kilder.

sukker

MODERATE MENGDER: Sukker bør inntas i moderate mengder for at det ikke skal gi potensielle negative helsevirkninger. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Slik skader sukker kroppen din

Det er en mulig sammenheng mellom inntak av tilsatt sukker og kreft i tarmsystemet, nærmere bestemt i tykk- og endetarm, forklarer Heitmann.

- Inntak av sukker er også skadelig for tannhelsen. Her ser vi at hyppigheten av inntak er avgjørende. Det er derfor et stort tap for tannhelsen at brusflasker og drikkeflasker fylles med sukkerholdig drikke som vi kan smådrikke av hele dagen. Da er det bedre å drikke et glass brus eller saft og ferdig med det.

- Noen studier har også sett sammenhenger mellom inntak av sukker og andre negative konsekvenser på kroppen, som redusert bentetthet i skjelettet, økt risiko for infeksjoner eller dårlig vekst hos barn. Her trengs det mer forskning, men det er nærliggende å tro at dette kan ha en sammenheng med at et høyt inntak av sukkerholdige varer fortrenger andre matvarer som er viktige for blant annet mineraliseringen av skjelettet og barns vekst. Når det gjelder mangel på konsentrasjon og oppmerksomhet hos barn kan dette sees i sammenheng med svingninger i blodsukkeret som tidligere forklart.

En halvliter cola overskrider dagsbehovet

Ernæringsfysiolog Heitmann forteller videre at myndighetene i Norge anbefaler maks 10E% fra tilsatt sukker, det betyr at maks 10% av det totale energiinntaket bør komme fra sukker.

- For en gjennomsnittlig kvinne, med et tilfredsstillende nivå av fysisk aktivitet vil dette tilsvare cirka 50 gram sukker per dag. Er du mindre fysisk aktiv bør inntaket reduseres. 50 gram tilsatt sukker tilsvarer mindre enn en halvliter cola eller litt mer enn en "liten" melkesjokolade. Vi får også i oss sukker fra en del mer eller mindre skjulte kilder, så har du brukt opp "hele budsjettet" på en halvliter cola vil man kunne slite med ikke å gå over.

Blir anbefalingene senket?

- Det er signaler om at Verdens Helseorganisasjon kommer til å senke anbefalingene, og i såfall er det nærliggende å tro at norske myndigheter vil følge etter, sier Heitmann.

- Kroppen trenger ikke sukkeret, vi vil omdanne mer komplekse karbohydrater når vi får i oss dette gjennom langt mer sunne matvarer. Det er derfor ingen grunn til at vi skal ha i oss sukker i det hele tatt, og, uavhengig av anbefalingene, vil det være gunstig å holde inntaket så lavt som mulig.

drikke brus drikke cola

SMAKER GODT, MEN...: Det er ikke mye cola som skal til for å dekke dagsbehovet av sukker. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Hva er egentlig sukker?

Ernæringsfysiolog Alvhild Frøland forteller til Kvinneguiden at hvitt sukker består av to «monosakkarider»/enkle sukker som henger sammen. De to monosakkaridene er glukose og den andre er fruktose.

- Glukose er den formen for sukker vi finner i blodet også kalt blodsukker. Glukose er en viktig energikilde for flere forskjellige celle typer blant annet hjerne, røde blodceller og deler av nyrene. Celler som mangler evnen til å forbrenne oksygen kan kun bruke glukose som energiform.

- Et godt eksempel er rødblodceller som har som «jobb» å frakte oksygen. Det hadde vært litt dumt om de røde blodcellene hadde brukt opp oksygenet før det hadde blitt levert til målcellen.

Sukker gir høyt blodsukker

Videre forklarer Frøland at når det er lite oksygen til stede som for eksempel under hard trening vil også andre celler, som muskelcellene, være avhengig av å hente energien fra glukose.

- Drikker vi for eksempel brus vil mye av dette sukkeret slippes ut i blodet. Vi vil få et unormalt høyt blodsukker. Ved høyt blodsukker vil buttspyttkjertelen skille ut store mengder med det blodsukkersenkende hormonet insulin.

- Høyt blodsukker er på mange måter skadelig, så at insulin kommer inn og senker blodsukkeret er på mange måter bra, men mye insulin er med på å lagre fett. Det gjør det ved at det får fettvevet til å stoppe utskillelsen av fett, øke opptaket av fett til fettvev og stimulere leveren til å omdanne glukose til fett.

Ernæringsfysiologen påpeker at effekten vil ikke være lite stor når du spiser «komplekse» karbohydrater fordi disse ikke påvirker utskillelsen av insulin i like stor grad.

Skadevirkninger ved mye fruktose

- Den andre delen av hvitt sukker, fruktose, har de siste årene fått mye av skylden for fedmeepidemien i USA. Forskjellen fra Norge og USA er at USA bruker mye ren fruktose, og ikke vanlig hvitt sukker med fruktose og glukose som vi gjør i Norge, understreker Frøland.

- Mye fruktose kan gi fettlever, insulinresistens, mer fett i blodet og som nevnt overvekt.

hull i tann

SKADER TENNENE: En av skadevirkningene av for mye sukker er tannråte. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Kutt ned på sukkeret

Ernæringsfysiolog Heitmann ved Søsterhjemmer har følgende råd til deg som vil kutte ned på sukkeret.

Tenk lørdagsgodt

- Det er fortsatt slik at de største kildene til tilsatt sukker i kostholdet vårt er sukkerholdig drikke, godteri og snacks som is, kaker, kjeks. For å få ned sukkerinntaket er det viktig å gjeninnføre lørdagsgodtet, vi behøver ikke og "kose oss" med godteri og kaker hver dag. I tillegg er det lurt å finne andre kilder til kos. Tid sammen, en koselig tur med en venninne, en god kopp te, litt oppskåret frukt eller oppskårede grønnsaker, for eksempel med dip. En smoothie laget av frukt og grønnsaker er et godt alternativ til desserter og søte drikker. En neve nøtter om dagen er god snacks og bidrar med sunne fettsyrer og andre næringsstoffer som har viktige oppgave i kroppen.

Unngå mye tilsatt sukker

- Velg produkter uten tilsatt sukker, men vær obs dersom disse for eksempel er tilsatt mysepulver, honning, fruktpureer og så videre, da dette inneholder naturlig sukker. Produkter med kunstig søtning tilfører ingen kalorier og påvirker ikke blodsukkernivåene. Man skal allikevel være forsiktig med for høyt inntak av produkter med kunstig søtning, da disse kan inneholde andre stoffer man har lavere toleransegrad for, for eksempel benzosyre i kunstig søtet drikke. Kunstig søtning er ikke anbefalt til barn under tre år.

Lag maten selv

- Å lage maten selv, fra bunnen av er svært nyttig. Da kontrollerer du selv hva som er i, og man unngår skjulte sukkerbomber. Sauser, dressinger og så videre er enkelt å lage selv, og hjemmelaget smaker også mye bedre. Bruk rene råvarer. Naturell yoghurt tilsatt det man måtte ønske av frukt, bær og nøtter inneholder ingen tilsatt sukker. Litt honning kan man også ha i og allikevel være langt unna en del av de søte yoghurtene.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!