Kilder: Line Christine Gåsland, ernæringsfysiolog og trainee i Sjøveien AS og Mari Mundal Krogshus, ernæringsfysiolog i Improving Lives. FOTO: Privat

Tips for å være sunn på farta

  1. I dagligvarebutikken kan du kjøpe kyllinglår fra varmdisken som du har inni potetlomper eller bare spis de som de er med en frukt ved siden av. Dette er raskt, enkelt og veldig sunt.
  2. Omelett finnes også i varmdisken. Sørg for å få med karbohydrater fra frukt ved siden av.
  3. Hamburger med veldig lite dressing fra bensinstasjon er også et av de bedre alternativene. Det er bedre enn pizza, calzone og bagetter.
  4. Thaimat er supert! Be om masse ekstra grønnsaker og dropp risen.

Kilde: Mari Mundal Krogshus, ernæringsfysiolog i Improving Lives.

Lurer du på hvor sunn ferdigmaten egentlig er?

Næringsinnholdet i mat på farten kan variere voldsomt, ifølge ernæringsfysiologene Mari Mundal Krogshus og Line Christine Gåsland.

De har nemlig tatt en helsesjekk på noen utvalgte fastfood-alternativer.

- Generelle mangler hos de fleste rettene er at det er for lite grønnsaker som for eksempel brokkoli, gulrøtter og blomkål, sier Krogshus som er ernæringsfysiolog i Improving Lives.

- Ikke velg ferdig påsmurte bagetter fra dagligvare eller kiosken. Her er det lite proteiner og veldig mye brød.

Fisk = sunt?

- At noe av matretten inneholder fisk, som for eksempel sushi, gjør ikke at den automatisk er sunn, sier Krogshus.

Det eneste sunne og unike ved fisken er fettet som er i fet fisk, som makrell og laks.

- Så ikke velg sushi før alt annet fordi du tenker at så lenge det er fisk er det sunt, sier hun.

- Olje er kaloribombe

Krogshus råder til ikke å velge olje, men heller dressing.

- Olje inneholder alltid 100 prosent fett med 1000 kalorier per 100 gram, og dressing inneholder alltid mindre, sier hun.

Krogshus legger til at du likevel bør være forsiktig med dressingen hvis du ikke spør om fettinnholdet og det er under 15 prosent.

- Hvis det er det, trenger du ikke være så forsiktig. Dressingen i McDonalds' cæsarsalat inneholder kun 2,5 prosent fett for eksempel, sier hun.

Vurdering av fastfood

Line Christine Gåsland, ernæringsfysiolog og trainee i Sjøveien AS, har gjort en vurdering av syv ferdigretter. Hennes vurderinger finner du i punktene under.

I tillegg har vi hentet inn kommentarer på hver enkelt rett fra ernæringsfysiolog Mari Mundal Krogshus i Improving Lives.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!