Photoshop og spiseforstyrrelser

- For mange jenter handler Photoshop om liv eller død

Med mindre du bor i en hule vil bilder av utsultede kvinnekropper påvirke de aller fleste barn negativt.

PHOTOSHOP OG SPISEFORSTYRRELSER: Modellen Filippa Hamilton endte opp med en midje tynnere enn sitt eget hode i reklamen til høyre. Til venstre er hun avbildet på catwalken i New York.
PHOTOSHOP OG SPISEFORSTYRRELSER: Modellen Filippa Hamilton endte opp med en midje tynnere enn sitt eget hode i reklamen til høyre. Til venstre er hun avbildet på catwalken i New York. Foto: FOTO: Randy Brooke / Contributor / Getty.com
Sist oppdatert

Lori Day

Teksten fra Lori Day ble først publisert på forfatterens blogg. Kvinneguiden har fått eksklusiv tillatelse til å oversette og publisere den i Norge.

KOMMENTAR:

1995 var et skjebnesvangert år for Fiji-øyene. For første gang sendte satellitter vestlige TV-programmer til området, og fijianske jenter kunne se «Beverly Hills 90210» og «Melrose Place» akkurat som jenter andre steder i verden. Tradisjonelt hadde velernærte og fyldige kropper blitt ansett som pene og sunne på disse øyene. Det å være tynn ble ikke sett på som særlig attraktivt. Men plutselig begynte unge jenter på øyene å gå på diett og få spiseforstyrrelser. De ønsket ikke lenger å se ut som mødrene og andre kvinner i deres eget samfunn. I stedet lot de seg inspirere av ekstremt tynne Hollywood-stjerner.

Disse jentene visste selvfølgelig at det de så på TV ikke var virkelig, og at virkeligheten som programmene gjenspeilet lå tusenvis av kilometer unna. Allikevel utviklet jentene både psykiske og fysiske plager.

- Det er Photoshop, folk ser ikke sånn ut

Hvor mange jenter ser i dag opp til skuespiller Jennifer Lawrence, som spilte Katniss Everdeen i filmatiseringen av «The Hunger Games»? Hun er kjent i Hollywood for å nekte å gå ned i vekt, og hun ser fantastisk ut! Men etter å ha vært med i en reklame for Diors nye håndvesker, sa Lawrence: «Det ser ikke ut som meg i det hele tatt... det er selvsagt Photoshop, folk ser ikke sånn ut.»

Det er sant. De aller fleste som står oppreist og går rundt har 24 ribbein, et fullt sett med innvoller, og nok kropp til å få plass til musklene som trengs for å bevege skjelettet.

Når jeg snakker om hvorfor vi trenger sannhet i reklame, så peker mange på digitalt underernærte bilder som det over, og sier «men alle vet at de er falske.» Det kan sikkert diskuteres, men det spiller egentlig ikke så stor rolle. Forskning viser uansett at vi mennesker i stor grad påvirkes av slike fremstillinger. I særdeleshet påvirkes barn.

PHOTOSHOP OG SPISEFORSTYRRELSER: Bildene over er hentet fra en reklame for badedrakter til tenåringer.
PHOTOSHOP OG SPISEFORSTYRRELSER: Bildene over er hentet fra en reklame for badedrakter til tenåringer. Foto: FOTO: Target

Mange utviser den såkalte tredjepersonseffekten; de tror at andre blir lurt av slike photoshoppede bilder, men ikke dem selv.

Som foreldre ønsker vi å tro at våre egne døtre er unntakene fra tredjepersonseffekten. At de slipper unna det klamme grepet til de som formidler anorektiske skjønnhetsidealer, siden vi, som foreldre, prøver å vise fram unntakene i vår oppdragelse. Men det holder ikke, ikke en gang for de av oss som forsøker å lære barna vår en grunnleggende forståelse av media - noe som er veldig viktig å gjøre.

Med mindre du bor i en hule vil de evig tilstedeværende bildene av utsultede kvinnekropper påvirke de aller fleste barn negativt.

Det er en utbredt oppfatning at dette ikke skjer. Det er feil. Forskning sier det motsatte.

Forskning betyr noe

I 2011 presenterte den amerikanske legeforeningen (AMA) nye retningslinjer. De ville motvirke tøylesløs bruk av photoshopping i reklamen, fordi forskning har vist en sammenheng mellom produksjon og distribusjon av endrede / urealistiske bilder og helseproblemer hos unge, spesielt knyttet til kroppsbilde og spiseforstyrrelser.

Etter å ha sett bildene over, og hundretusener av lignende, men mindre ekstreme bilder, har legeforeningen rett til å være bekymret.

En rekke studier knytter slike bilder og reklamer sammen med negative konsekvenser for jenter.

Disse tallene er hentet fra USA, og er bare et lite utvalg:

Sannhet i bilder og reklame betyr noe.

Den utbredte praksisen hvor det rutinemessig og konsekvent lyves om modellers utseende for å selge produkter og tjenester skaper falske og urealistiske forventninger til hvordan mennesker bør og kan se ut.

Annonsørene har ikke engang tuppen av et fikenblad over seg i denne saken. Dette er villedende og skadelig for døtrene våre (og sønnene våre, som også er påvirket til å tro at jenter kan og bør se ut som disse annonsene, og som i tillegg møter mannlige modeller photoshoppet til urealistiske muskuløse proporsjoner).

Jeg har jobbet med tenåringer som har blitt innlagt med spiseforstyrrelser. Det er hjerteskjærende. Dagens anorektiske jenter ser på photoshoppede bilder i blader og på nettet for «thinspiration» når de de skal sulte seg. Dette er selvmord i sakte film.

Vær så snill, slutt å gi dem dette våpenet!

Spørsmål om spiseforstyrrelser? Du kan ta kontakt med Mental Helse på telefon 116 123 eller på nettsidene deres.

Vil du lese flere slike kommentarer?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2016, og sist oppdatert 28/04 2017.

Les også