Sunn Fornuft-plakaten

Sunn Fornuft-plakaten er retningslinjer utarbeidet av Kvinneguiden.no og United Influencers i samarbeid med psykiater Finn Skårderud. Vi vil bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer. Vi står sammen i kampen mot spiseforstyrrelser.

Du kan lese hele plakaten her.

KOMMENTAR:

Det er ikke så eksklusivt å se meg avkledd, akkurat. 

300.000 har sett min høyst ordinære, utrente kropp på Facebook i bare undertøy. En vanlig kropp som i videoen blir retusjert til en slik dukkekropp som vi ser overalt. Hele tiden.

Hvorfor kledde jeg av meg i den videoen? Fordi jeg er lei av å bli lurt. Jeg er lei av å få urealistiske kroppsidealer trykket opp i ansiktet når jeg går i butikken for å kjøpe avisa. Og enda flere urealistiske kropper når jeg åpner avisa. Jeg håper derfor at vi kan få på plass en lov som sier at all retusjert reklame skal merkes.

Er det kanskje litt ambisiøst? Javisst. Er det mulig å oppnå da? You bet!

Hvorfor synes jeg dette er viktig? La oss ta en titt på tallene.

Vi lever i en tid der 86 prosent av jenter mellom 15 og 20 opplever kroppspress, og av dem mener 67 prosent at presset kommer hovedsakelig fra reklame. Altså: reklame med kropper som er retusjerte. Kropper som er anatomisk umulig å oppnå, blir prakket så mye på oss, at vi sammenligner oss og taper i ett sett. Det gjør noe med forholdet til oss selv. Og det er på tide å gjøre noe med det, ikke bare snakke om det.

Kvinneguiden.no jobber mot spiseforstyrrelser med Sunn Fornuft-plakaten. Les mer om plakaten her.

Merking av retusjert reklame

Målet mitt er at reklamer, der kroppene blir ENDRET, skal merkes. Det kan for eksempel være med en varseltrekant i hjørnet, der det står: «Retusjert». Det er en viktig visuell påminnelse om at den kroppen du ser, ja, den finnes faktisk ikke.  

Men er ikke dette helt umulig å få til i praksis?

Nope. Israel innførte en slik lov i 2013. Loven ble kjempet gjennom av fotografen Adi Barkan etter at hans venninne, som var en isrealsk toppmodell døde av anoreksi. Den samme loven krever også at alle voksne fotomodeller skal ha en BMI på minst 18,5.

I England er det nå ikke lenger lov å reklamere med øyne som har en million øyevipper, uten at det trenger å stå i annonsen: Bildet er manipulert. Eller sagt med andre ord: disse sykt langt, tjukke og ikke minst antallet øyevipper som du ser på bildet, har vi laget på en datamaskin. Det er for at du får lyst til å kjøpe denne mascaraen i tro om at du får DE fine øynene. Men som sagt: det er vår datageek som står bak dette, hun er dødsgod på å få det til å se ekte ut, men det er det overhodet ikke. 

Kan påvirke sammen

I USA er en lov om merking av retusjert reklame ute på høring i Kongressen, og det nye byrådet i Oslo har gått inn for å innføre en slik merking i byen.

Så dette er mulig å få til!

Men da trenger jeg din hjelp. Tenk på søsteren din, venninnen din og alle andre som gjentatte ganger hver dag ser de syltynne og kunstige kroppene lyse mot oss fra reklameskiltene, tenk så fint å bli minnet om at de egentlig ikke finnes! Eller best av alt: Jeg tror det blir så flaut å ha en sånn merking (som indirekte sier: Vi vil at du skal skamme deg over å ikke ha en «perfekt» kropp, vi er faktisk menneskefiendtlige) at vi forhåpentligvis ender opp med kropper som faktisk eksisterer i reklamen. 

Kampanje

Sanitetskvinnene har laget et opprop de skal levere til politikerne. For når vi lever i et demokrati, så er det faktisk slik at når vi er mange nok som mener noe og gir tydelig uttrykk for det, så blir politikerne nødt til å lytte. Hvis mange nok mener noe, ja så kan vi faktisk endre det vi vil! Og i dette tilfellet, så handler det om å få en lov som sier at «når kropper blir endret, er de som gjør det forpliktet til å opplyse oss om det».

Har du ikke signert ennå håper jeg du vil gjøre det nå. Du kan signere her.

Ditt bidrag handler om at du vil ha ekte kropp, ekte vare. Skriv på vegne av deg og alle jenter i Norge.

Slutt på tøyset om at vi skal prøve å ligne på Barbie. Det er ingen som gjør det. Eller klarer det.

Vil du lese flere kommentarer fra bra damer?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Les hele saken

Susanne Kaluza, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!